Gå til innhold

Kvier meg for et nytt svangersk. etter prematur fødsel

Anbefalte innlegg

Jeg fødte vesle jente vår 23+0 den 4. desember 08. Hun var ei stor fin jente på 580 gr og 28 cm, men hun var ikke moden nok til å ta fatt på livet så tidlig. Hun levde i ca. 9 timer - kroppen greide ikke å nyttigjøre seg oksygenet hun fikk gjennom respiratoren. Hun ga fort opp... Jeg kom inn med 2 cm åpning og litt blødninger, samt at fosetrvannssekken hang litt ut.. Riene kom etter ca. 5 døgn på sykehuset. Fikk riehemmende middel, men det hjalp ikke. Jenta vår fikk også lungemod.sprøyte.. Fikk også påvist GBS i skjeden. Det var ingen forkl. på hvorfor dette skjedde sa de.

Har heldigvis en sønn fra før på ca. 2 år. Han kom 36+6 (ikke spesielt tidl. det).

Etter vurderinger av leger på sykehuset, så blir jeg stroppet igjen hvis livmorhalsen viser seg å være kortere enn normalt i uke 12. Har lest at dette ikke alltid hjelper.. Et event. neste sv.skap. innebærer nok mye ro og hvile ser jeg for meg (men nødv. ikke - ikke godt å vite). Jeg bare lurer på hvordan en greier en å ta det veldig rolig i 9 mnd.? Hvor rolig bør en være? Jeg har jo en gutt å ta meg av, leilighet, mann mm. Ønsket om et barn til er stort, men jeg vet ikke om jeg vil takle å holde meg i ro i 9 mnd. hvis dere skjønner, men er jo veldig redd for å føde prematurt igjen.

Fortsetter under...

Så trist med den lille, vet så altfor godt hvordan det er. Vi mistet to barn før det ble bestemt cerclage ved neste svangerskap.

For 5 år siden fikk vi en gutt i 32+2- hvorfor fødselen starta så tidlig vet ingen, men han er i allefall en høyst aktiv og "normal" pjokk som er høyt og lavt sånn som barn skal være.

Dette svangerskapet har jeg også fått cerclage, og har alledrede kommet meg til 34+0.

Jeg har i begge svangerskapene vært sykemeldt og ikke fått lov til å gjøre annet enn å ta det med ro.

Dette kreves selvsagt enormt mye av partneren din, men om dere er innstillt på det, så går det bra! Men han må finne seg i at det meste av husarbeid ol faller på han... Jeg har kun fått lov til å lage middag å ta lett oppvask, så alt av husvask og klesvask har gubben fått ta seg av. Nå skal det sies at jeg har verdens snilleste svigermor som har hjulpet oss med pass av sønnen og vasking av hus annenhver uke. Det har hjulpet på veldig mye.

Jeg har vel kanskje kunnet gjort mer i hjemmet, men har ikke fått lov!! Det er viktig å kjenne på kroppen når man bør sette på bremsene.

Og som legene sier- du skal ikke ligge til sengs- det kan gjøre vondt verre mtp blodpropp etc...

Så her sitter jeg- stor som en elefant! Skal innlegges for fjerning av cerclagen om ca tre uker, men er forberedt på at jeg kan gå i fødsel når som helst. Men- for hver dag jeg er hjemme, er det en dag mindre på sykehus!

Og om/når du blir møkk lei av å slappe av- for det blir du- så tenk på belønningen som venter der framme!!

Oi- dette ble langt, men håper det kan gi deg et lite innblikk i hva so evt venter deg...

Lykke til!

Takker for fint og grundig svar. Så veldig trist å lese at dere måtte igjennom to premature fødsler før du fikk cerlage. Tårene kommer her.. Det er tøft å oppleve dette.

Godt å høre at du har kommet deg til uke 34 nå og at du også kom deg relativt langt med sønnen deres. Jeg skjønner at det har betydd mye "hvile".. og synes du har vært tapper som har greid/greier det! Han må være stor mannen din som tar så mye ansvar. Er du fornøyd med det han gjør eller må du bare akseptere det slik nå? Mannen min er flink til å hjelpe til han også, men terskelen for å se rot og støv ligger så veldig høyt... så jeg tar det som regel før ham. Han er no flink til å ta koppene, klærne og støvsuge.. Vi har ingen besteforeldre i nærheten.. han er flink med sønnen vår også. Men, jeg har vanskeligheter med å se at han skal ta nesten alt ansvar her hjemme (inkl. levering/henting av sønnen vår i barneh.) ved en senere graviditet - jeg tror han kommer til å bli helt utslitt (han har vært igjennom et par depresjoner siden vi møttes for ca. 8 år siden).. Han trenger nokså mye søvn..

Jeg lurer på mere.. Har du vært utenfor husdøra etter at du ble gravid?

Ja, en må bli diger av å være så rolig, men selvfølgelig venter en stor belønning der framme :) Jeg har så mange tanker i hodet fortida..

Ønsker deg masse lykke til og så får vi håpe at den lille holder seg en god stund til inne i magne din :)

Hei du!

For å begynne et sted:

-Jeg har hentet og levert i bhg selv. De ansatte har vært veldig hjelpsomme der det har trengtes.

- Jeg har vært ute stort sett hver dag: handlet middag, vært på kafè, besøkt venner.

- Jeg fikk beskjed om at grensen for løft gikk ved det jeg kan løfte med ei hand uten å anstrenge meg- bedre med mange små turer på butikken i stedenfor tung løft av bæreposer.

- Terskelen for NÅR ting bør gjøres har blitt kraftig forskjøvet, men slekt og venner vet at SÅNN er det her ei lita stund framover, og ingen har kommentert det. Samboeren jobber full stilling og vel så det i "eget" firma, så han behøver faktisk å slappe av innimellom....

- Og ja, jeg er super fornøyd med det han gjør av husarbeid: han er veldig grundig når han gjør ting( men badet kunne vært tatt oftere syns jeg, men sier ingenting om det).

Jeg har i det hele tatt vært svært heldig i valg av far til mine barn syns jeg- det er jo tross alt andre svangerskapet han gjør dette! Og så lenge vi damer ikke maser om ditt og datt hele tiden, så er våre menn fullt ut i stand til å gjøre husarbeid-bare senk kravene litt for noen mnd:)

Ha tillit til at din kjære klarer dette, så går det sikkert bra: det går sikkert an å søke kommunen om hjemmehjelp også, det kan hende du har krav på det....

Nå ble jeg en god del kg lettet og glad:) Godt at du har et noenlunde normalt liv til tross for at du må ta det roligere - det var kjekt å lese. Terskelen for NÅR ting bør gjøres forskyves, ja. Det er som du skriver... sånn er det for en liten stund, og det er så sant så sant.

Jeg må ha tillit til min kjære, han greier nok det helt utmerket (bare jeg senker kravene og det må jeg gjøre). Du kom med så mye bra her at jeg ble glad no :) Takker for tipset om hjemmehjelp også.

En stor klem :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...