Anonym bruker Skrevet 19. februar 2009 #1 Skrevet 19. februar 2009 Kattemoren gjør jo dette med kattebarna. Jeg har alltid hørt at man kan løfte katter slik, for det er slik de blir løftet av moren.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2009 #2 Skrevet 19. februar 2009 Er ikke det bare når de er nyfødte da? Jeg ville iallefall aldri løftet en voksen katt slik.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2009 #3 Skrevet 19. februar 2009 hehe.. for et spørsmål. Jada, du kan gjøre det med en kattunge, så lenge den er så liten at kattemoren gjør det samme. Men etter det skal det ikke skje. Du kan risikere å rive skinnet løst fra ryggen til katten, og det er vondt i tillegg. Du vet at en kattemor ikke har armer som vi har? Derfor har naturen vært så lur å laget det slik, så lenge kattungene er små. Det er det samme med mange dyr som får så hjelpesløse unger; hunder, kaniner osv osv.... Du kan jo ikke gjøre det med et lam f eks. Og grunnen der er at sauen ikke gjør det, for lammet klarer å gå og forflytte seg med moren selv rett etter fødselen. Er dette ikke logisk, kanskje??? Eller så kan du snakke med en dyrlege, så får du kanskje mer inngående svar.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2009 #4 Skrevet 19. februar 2009 Harlært at om en løfter riktig, så gjør det ikke vondt. Da vil katten trekke beina oppunder seg og ikke gjøre motstand. Om den ikke gjør det løfter du feil.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2009 #5 Skrevet 19. februar 2009 Kattemoren tar ungene i nakken opp til de er 8-9 uker gamle. men man skal aldri ta de i nakkeskinnet når de er eldre en 10 uker! da begynner de å danne muskelmasse i nakken, og tar man en katt i nakken da, risikerer man å ødelegge denne. du ommer sikkert til å komentere med at du alltid har tatt kattene i nakken og de har det helt fint eller du har sett på tv'en at noen gjør det og slikt. men det går ann å gjøre det sån " i værste fall" men ikke til daglig, og man skal ikke bruke det som en løftemetode!
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2009 #6 Skrevet 19. februar 2009 Du merker vel på kattens reaksjon at det gjør vondt. Lyfter du ungen din etter ørene også eller?
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2009 #7 Skrevet 19. februar 2009 Katten kan tas i nakkeskinnet hele livet...men det må gjøres riktig og man skal ikke løfte katten opp uten å støtte den under rumpa, det er de for tunge til for at det ikke skal gjøre vondt. Men en kattunge kan løftes uten problemer til de er 12 uker +
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2009 #8 Skrevet 19. februar 2009 Å løfte et barn etter ørene kan UMULIG sammenlignes...det er mer som å løfte ett barn etter den ene armen..det er ikke behagelig, men heller ikke skadelig. Ørene kan jo revne av vekta..
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2009 #9 Skrevet 19. februar 2009 Du ødelegger nakkemusklene til katten! Det er kun små kattunger som skal løftes sånn, men jeg ser ikke poenget der heller, jeg... de fleste av oss har to hender/armer som kan løfte katten på en ordentlig måte.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2009 #10 Skrevet 19. februar 2009 Det er mye man KAN, men ikke alt man BØR gjøre. En kattunge veier ikke mye, og har ikke dannet muskelfester i nakkeskinnet enda, derfor gjør det ikke spes vondt når den blir løftet etter nakkeskinnet. Dessuten er kattemor ganske forsiktig, om man observerer det hele. En voksen katt veier endel mer, og det gjør derfor vondt for den. Den dauer nok ikke av det- men man bør hvertfall ikke bli veldig forundret om katta gjør motstand og biter eller klorer!
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2009 #11 Skrevet 19. februar 2009 Enig med 1132 jeg.. Jeg har katt og har hatt katt hele livet. På det meste hadde jeg fire samtidig. Jeg har tatt assistent i dyrepleie og ELSKER dyr! Jeg løfter min katt etter nakkeskinnet av og til.. men på den måten at den trekker opp beina sine og ikke gjør motstand. Det tar den ikke skade av. f eks hvis jeg skal løfte den ned fra noe tar jeg tak i nakkeskinnet men holder den under rompa igjen når jeg har fått den i armene.. Jeg har også sett mange dyrleger som holder katten fast/løfter den i nakkeskinnet hvis det er nødvendig.. katter kan være veldig vanskelige å hanskes med hvis dem ikke er samarbeidsvillige og da er det en grei løsning og katten tar ikke skade av det.. men på den rette måten og alt med måte selvfølgelig I forhold til det andre innlegget her (har ikke lest hele) om hun som hadde blitt klort når hun gjorde det, så var det vel kanskje ikke fordi hun løftet den i nakkeskinnet men fordi hun skremte katten med oppførselen sin.. hun hadde nok blitt klort uansett om hun løftet den i nakkeskinnet eller under rompa..
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2009 #12 Skrevet 19. februar 2009 Jeg skal fortelle en grusom historie som skjedde noen flere år tilbake: Stemorentil min far hadde masse katter, hun klarte ikke å ta vare på disse på noen måte, ikke fikk de riktig mat, stell ormekur osv + at hun alltid bar dem etter nakkeskinnet. Min far syns dette var grusomt, for som jeger vet han hvordan dyreskinn og kroppen til dyret er. Han sa dette til henne hundrevis av ganger, og hun protesterte lik vildt hver gang og påsto han hadde ikke peiling. Så kom det den dagen komunen krevde at hun kvittet seg med flere av kattene (nå hadde det nådd et antall på ca 25 stk), og hun mente at pappa skulle avlive flere av dem. Pappa irriterte seg grovt på det han mente var misshandling av disse dyrene, men han gikk med på å avlive flere av dem (mange av dem var veldig syke, så det var ikke så mye å redde). Det endte med at han tok den ene katta som virkelig hadde fått gjennomgå å bli båret etter nakkeskinnet, og flådde den (etter at den var dø så klart) for å vise henne hvilken skade hun faktisk hadde påført dyret mens det levde. Man kunne se flere stygge merker der skinnet hadde løsnet fra selve kjøttet/underhuden. Siden har ikke den dama løftet en katt på den måten noen gang! Det er stor forskjell på kattunger med den lille vekta og kattemors instinkt på å gjøre dette riktig. Enn at mennesker bærer dem rundt etter skinnet! Av og til skulle jeg nesten ønske at dette le tatt bilde av så folk faktisk kunne forstå hvilken skade de faktisk kan gjøre ved å bære dem på denne måten.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2009 #13 Skrevet 19. februar 2009 skal i hvertfall ikke bære dem etter skinnet:S
Reveenka Skrevet 19. februar 2009 #14 Skrevet 19. februar 2009 Til anonym over her: Du skal ALDRI løfte et barn etter bare armen, er du helt tullete? Dersom barnet ikke strammer musklene i skulder/albue i det du løfter,kan du påføre ungen skulder - og/eller albuluksasjon (= ut av ledd). Selvom ungen skulle stramme musklene i det du løfter,kan det likevel bli luksasjoner.Dette kan forresten også skje dersom du i irritasjon litt brått skulle røske med deg ungen etter armen... Detter er utrolig smertefullt,dere må til legevakta for å få det på plass, og kanskje følge opp med operasjoner senere.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2009 #15 Skrevet 19. februar 2009 Finnes det virkelig folk som løfter voksne katter etter nakkeskinnet?? Det er jo direkte dyreplageri!:-((( Jeg skjønner at dyrepleiere evt tar tak i nakkeskinnet i tillegg til bakparten til katten dersom det er en som er vanskelig å håndtere under en veterinærundersøkelse men folk løfter da ikke kjæledyrene sine etter nakken? Fysj og fy! Hilsen katteeier
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2009 #16 Skrevet 19. februar 2009 jeg kjenner en som er så irritert på katten sin. Det skjærer i hjertet mitt når jeg hører hvordan de behandler den. Katten er relativt ung og mjauer visstnok en del. Den er kastrert men mjauer mye store deler av tiden. De kaster katten i veggen og røsker den i nakkeskinnet for å få den til å slutte. Har fått fortalt at det ikke hjelper på mjauingen selv når de kaster den ned trappa. Gud hjelpes... Stakkars dyr. Vet ikke helt hva jeg skal si heller. Jeg er oppvokst med katt og hund og ville aldri funnet på å slenge katta i veggen selv om den var plagsom til tider.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2009 #17 Skrevet 19. februar 2009 Kjære deg, se å skaff deg en ryggrad! Visst dette er tilfelle, så gjør du noe m situasjonen!! Du sitter ikke der å ser på dette??? Stakkars, stakkars dyr!! Visst de ikke tåler mjauing, så kan de ikke ha katt! Anmeld de til mattilsynet! Gjør noe!!!!!
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2009 #18 Skrevet 19. februar 2009 Utrolig mye uvitende innlegg her må jeg si, men artig at temaet engasjerer! Jo, men kan løfte en voksen katt etter skinnet, men ikke BARE nakkeskinnet. Man må fylle hånden med skinn fra både nakke og rygg, og man bør overhode ikke gjøre dette som en straff. Da er man for røff og man risikerer i verste fall å lage rifter i huden (flå den, rett og slett). Dyrleger gjør det fordi katten ofte blir passiv av det (om det gjøres rett), samtidig som at man ofte gjør det for å få de ut av bur o.l.. Det vil de som regel ikke ;-) Enkelt og effektiv måte, og skal man vente på at eieren får de ut så kan man stå der en liten evighet... Man skal altså løfte med hånde full av skinn, forsiktig for å forsikre seg om at det ikke gjør vondt, og gjerne støtte baken. Dersom katten ikke blir helt passiv, så fungerer det ikke! (!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!) Dette har ikke noe med at "kattemoren gjør det" osv. Vi må komme oss vekk fra "det gjør mora" både når det gjelder hunder og katter. Ser du en løve bære ungene etter skinnet? Nei, det gjør du ikke. Du ser de løfte ungene etter NAKKEN. De har ofte halve hodet inne i munnen sammen med store deler av kroppen. Samme gjør våre huskatter og hunder. Greit å skille snørr og barter, er det ikke? I samme åndedrag så vil jeg også minne folket på dette med avstraffelse av dyr: Det er svært sjelden at mora fysisk avstraffer sitt avkom. De snerrer og det HØRES ut som om de skal til å drepe småtrolla, men om du undersøker så er det ikke så mye som en spyttklyse på de en gang. Og så skal vi drive å "ta de etter nakken" for du "mora gjør det"? På tide å oppdatere seg litt, kanskje? Hilsen dyrlege!
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2009 #19 Skrevet 19. februar 2009 Ikke anmeld dem til mattilsynet! De avliver bare katten. Ring til dyrevernet.
Milla1973 Skrevet 3. august 2018 #21 Skrevet 3. august 2018 (endret) Jeg hadde en diskusjon med noen for noen dager siden hvor jeg fortalte dem at det i dag ikke er lov å løfte katter i nakkeskinnet. Skulle google det for å henvise til loven og denne gamle tråden kom opp. Hvis noen andre enn meg googler dette så er det bare å si at i dag august- 2018 er det i henhold til norsk lov, ikke lov å løfte katter i nakkeskinnet og sånn har det vært noen år nå. Endret 3. august 2018 av Milla1973
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå