Septemberprinsen Skrevet 19. februar 2009 #1 Skrevet 19. februar 2009 Etter at gutten fikk påvist atopisk eksem kuttet jeg ut grøt- og fruktmåltidene, for så å innføre ett og ett produkt om gangen for slik å eliminere hva det er han eventuelt reagerer på. Men hvor lenge skal en gi hvert matprodukt muligheten til å gi utslag/ikke utslag? Trenger det i det hele tatt være mat, vaskemidler, ull osv som gir ham eksemet? Kan det ikke bare være at han er disponert for det? På grunn av sykdom har han nå vært inne i en uke, og jeg synes ikke han er blitt noe bedre av det (noen mener jo at eksemet kommer av/blir verre av å være ute i kulden)... Det eneste jeg kan si med sikkerhet er at han er blitt bedre av å bare bade en gang i uken, og så Aderma salven da!!! Den kan jeg virkelig anbefale alle dere som har eksembarn! Men et spørsmål om bading: bader dere babyene bare i vann, eller har dere litt olje i badevannet?
Asobi Skrevet 19. februar 2009 #2 Skrevet 19. februar 2009 Hei Septemberprinsen Jeg kan dessverre ikke svare på hvor lenge du bør gi et matprodukt av gangen for å se om det gir utslag, men jeg vet at atopisk eksem kan komme uten av det blir provosert fram. I vår familie er det mange atopikere og det er arvelig. Jenta mi fikk det da hun var rundt tre måneder og er veldig enig med deg i forhold til hva som hjelper. Aderma og lite bading gjorde huden hennes bedre. Jeg har olje i vannet innimellom og smører henne alltid inn i olje etter bading. Noen ganger smører jeg henne med olje før bading. Bruker aldri såpe. Når det gjelder kulde er jeg også usikker på hvor stor betydning det har for jenta mi. Hun kan plutselig bli veldig rød i kinnene selv om vi bare har vært inne en dag. Så vanskelig å si...Brukte en periode kuldekrem uten at det ble noe bedre. Holder meg til hyppig smøring med Aderma. Jeg bruker ikke skyllemiddel lenger og kun nøytral vaskemiddel. Bruker fortsatt ull, da hun ikke er plaget av ullplaggene. Eksemet blir ikke verre eller bedre avhening av om jeg bruker ull og bomull. Prøver meg fram etterhvert. Dette var kanskje ikke svar på det du hovedsakelig lurte på...Uansett, Lykke til!!
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 19. februar 2009 #3 Skrevet 19. februar 2009 Jeg har atopisk eksem selv, men datteren min har enda ikke fått det(bank i bordet). Bad en gang i uken og bruk olje i vannet, trenger ikke å være gniten på oljen;) Men det er ikke sikkert at det er pga allergi at han har eksemen, jeg har bare eksemen, uansett hva jeg gjør. Den blir verre om vinteren i kulden, og blir verre om sommeren hvis jeg bader i klorvann.. Så det er ikke sikkert at det er en "grunn" til at han har det. Men bruk Neutral vaskemiddel, for parfyme er helt grusomt mot eksemen. Ull kan være ubehagelig, men det er bare å prøve seg fram:)
Septemberprinsen Skrevet 19. februar 2009 Forfatter #5 Skrevet 19. februar 2009 Jeg bruker Weleda sin badeolje (babyserien til Weleda), den synes jeg er veldig god.
gravid1709 Skrevet 19. februar 2009 #6 Skrevet 19. februar 2009 Gutten min har også atopisk eksem,bader han 2x i uka,bruker olje fra apoteket og havrekli.Smører han med aderma og locobase.Vanskelig å si hva det gjør at han blir verre noen ganger.Har selv eksem og blir verre på vinteren så håper at det blir bedre når sola kommer igjen.Vi har det ikke altfor varmt inne pga det blir så tørr i lufta og har kjøpt luftfukter,vet ikke om det hjelper men da.
gravid1709 Skrevet 19. februar 2009 #7 Skrevet 19. februar 2009 Gutten min har også atopisk eksem,bader han 2x i uka,bruker olje fra apoteket og havrekli.Smører han med aderma og locobase.Vanskelig å si hva det gjør at han blir verre noen ganger.Har selv eksem og blir verre på vinteren så håper at det blir bedre når sola kommer igjen.Vi har det ikke altfor varmt inne pga det blir så tørr i lufta og har kjøpt luftfukter,vet ikke om det hjelper men da.
Septemberprinsen Skrevet 19. februar 2009 Forfatter #8 Skrevet 19. februar 2009 Havrekli? Hva gjør du med det? Bare har det i badevannet?
den fabelaktige milly Skrevet 19. februar 2009 #9 Skrevet 19. februar 2009 Husmusa, du kan bruke olivenolje, eller hvilkensomhelst matolje, egentlig. Jeg tenker at all olje som kan spises, kan smøres på huden. Altså faller ikke mineralolje innenfor hos meg - ville jo ikke akkurat hatt vaselin på salaten min... Jeg bruker selv olivenolje, av superb ekstra virgin-kvalitet selvsagt, som vidundermiddel for hele kroppen. Billig, vikningsfullt og sunt, innbiller jeg meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå