Gå til innhold

Kan jeg kreve å få katten avlivet? Jeg løftet katten etter nakkeskinnet, bet den meg til blods.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når kattkreket forviller seg inn i min bolig har jeg min fulle rett til å kaste svineriet ut. Må jeg ta stivkrampevaksine?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kattebitt er ekstremt skummelt. Dra til legevakta.

Skrevet

Nei, du kan ikke kreve den avlivet, men du skal selvsagt få bittet sjekket skikkelig. Hvis du ikke drar til legevakt, ha på salve med antibiotika. Dette kan gi alvorlige infeksjoner. Folk har mistet livet pga kattebitt. Det er ekstremt farlig.

Skrevet

Dra til legevakten med en gang...mulig du får noe antibiotika.det fikk jeg da katten vår bet meg.det var sannelig ikke store såret,men fy f... hvor betent & vondt det ble.dumme meg ventet jo itillegg til dagen etter....skulle dratt samme kveld det skjedde!

så jeg annbefaler deg på det sterkeste at du drar nå.

p.s

du kan ikke kreve & få katten avlivet...det er en helt normal reaksjon på katter når de blir "anngrepet"......

Skrevet

Selvsagt bet den deg til blods når du løftet den etter nakkeskinnet! Det skal man IKKE gjøre! Regner med at dette var en voksen katt.

Den bet deg i forsvar, ikke angrep. Jag den ut med en kost eller noe, menneske.

Hvis du er så dum at du løfter en katt etter nakkeskinnet, så blir du bitt. Det er like idotisk som å gå bort til en fremmed hund, klappe den og etterpå hylgrine over at den bet deg. Alle voksne mennesker vet at fremmede (og kjente) hunder kan bite hvis den føler seg utrygg.

Hvis det er over ti år siden du fikk stivkrampesprøyte sist, så må du ta en ny. Jeg ble skambitt av en katt i forfjor og måtte ta ny vaksine. Og vet du? Jeg vet at det var min egen feil som prøvde å få fatt i en fremmed katt, så jeg krevde den ikke avlivet. Jeg er da ikke helt dum heller, slik som visse andre...!

Skrevet

40% av alle kattebitt blir infisert.

Du kan ta en sjanse...

Skrevet

Hvis en hund biter kan en forlange den avlivet, men en ikke en katt.....når en til og med blir bitt fordi den kastes ut av sitt eget hus.

Hvor er logikken.

Katter er jo på vei til å bli øverst på rangstigen slik som de får styre, helt håpløst.

Til HI. Uansett hva DIB mener en har rett til eller ikke så hadde jeg dratt til eieren og krevd å få tilbake utgiftene ved legebesøket. Du gjorde bare som alle sier her inne, kastet den ut den den trengte seg inn i DITT hjem.

Hadde også lagt til at angriper den igjen vil du anmelde og kreve den avlivet siden den utgjør en trussel.

Skrevet

hehe.. katten angriper igjen... hehe... *monsterkatten*

Nå kan ikke katter helt forstå det med hvem sitt hus den er i. Det er en ting.

Og når et menneske angriper et dyr(ja, ta i nakke skinnet er angrep for dyret), så må dyret forsvare seg slik det kan. Her ble det med bitt, selv om kloring og fresing er mest vanlig for katter.

Syns det er rart at noen mennesker blir angrepet slik, for jeg har aldri opplevd det, selv om her har vært nabokatter innom døra som jeg jager ut. Det er bare å rope og hoie litt, og gå mot dem, så springer de;)

Kanskje det har med at jeg har katt selv, og vet dette?

Og katter biter ikke av samme grunner som hunder. Hunder går til angrep(av og til), og da er det lov å kreve avliving. En katt går ikke til slike angrep. Da er den i tilfelle meget syk på sinnet, og trenger avliving av den grunn. Men bitt under lek med hund, hvor hunden ikke er aggressiv, er mer uhell, vil jeg si. Da krever ikke jeg avliving, hvertfall.

Skrevet

En hund kan kreves avlivet hvis den biter, uansett grunn. Om det så er fordi den føler seg truet eller angrepet av en annen person.

Og dere som forsvarer kattene med at de ikke forstår at den ikke skal gå inn i andres hus osv. dere stempler jo dem som super dumme. Men de er ikke dumme, de forstår mer enn en tror.

De vet hvor de bor, men går inn til andre av utforskelsestrang. Da forjener de også å bli hivd på hue og ræva ut.

Skrevet

Hadde du jaget den ut på en litt annen måte enn å ta den i nakkeskinnet, hadde jeg skjønt deg om den angrep!

Moderert...

Skrevet

Og du er forelder? Hvorfor i huleste helvete løftet du katta opp etter nakkeskinnet?! Den skulle bitt deg i strupen, spør du meg.

Hva med respekt for levende vesener? Hvordan harmonerer dette med at du skal lære barnet ditt omsorg og respekt for de små og svake?

Vold avler vold. Katta blir nå mer aggressiv. Men okei, den holder seg sikkert unna deg nå.

Jeg kan ikke for mitt bare liv skjønne hvilket hat folk kan legge for dagen for små, levende skapninger - spesielt ikke når de har ansvar for små, levende skapninger selv. Sensitivitet, følsomhet og selvbeherskelse er et must i foreldrerollen. Det du gjorde mot katta, var mishandling, helt uakseptabelt, og totalt uforenelig med en god forelderrolle.

Og nei - du trenger ikke å plage en lege med dette. Katter bærer ikke med seg svartedauden (lenger). De fleste av oss er vaksinert mot stivkrampe. Vask med pyrisept!

Skrevet

Kan du ikke bare fange den neste gang den kommer på "besøk". Så kan du ta den med ein liten tur til dyrelegen...

Skrevet

Jada, gjør som NN 10:22 anbefaler;)

Da er det du HI som får all straff, nemlig;) Noe jeg mener du fortjener etter den mishandligen det er å løfte en voksen katt i nakkeskinnet.

Skrevet

Man sier jo ikke ifra til eieren. Katter forsvinner jo rett som det er. Tenk om det er et barn som løfter den. Og det inne i sitt eget hus.

Skrevet

Et barn vil ikke løfte etter nakkeskinnet (HI's barn vil nok gjøre det, men det er fordi mora har lært h*n at det er helt okei) og er heller ikke så aggressiv som en voksen som vil fange katten. Katta vil slippe unna uten noe stress.

Og du knerter ikke katter fordi de kom inn i huset ditt. Jeg er sjokkert over at det er mødre som skriver her, dere skal oppdra neste generasjon, men med hvilke verdier og holdninger? Rart det blir krig i verden, sier jeg bare.

Jag katta ut med HUSJ og FYSJ, finn frem støvsugeren og en kost. Åpn opp døra og den forsvinner!

Men hvordan klarer katter å komme seg inn til dere på denne tiden av året? Sitter dere liksom med døra åpen for å kjenne den herlige iskalde lufta...? *ulogisk*

Skrevet

Hva gjorde katten før du tok den i nakkeskinnet(utenom å komme inn i huset ditt)?

Regner med den bare kikket seg rundt? Hva var det med det som gjorde at du måtte gå til så drastisk skritt som å løfte den etter nakkeskinnet?

Det jeg ser hos katter som forviller seg inn hos oss(det kan være matlukt som gjør det), er at de er nysgjerrige, men redde/skvetne. Og da er det nok å lage høy lyd, og veive litt med armene mens en går mot katten. De springer det de er god for, for å nettopp KOMME SEG UT OG BORT FRA DEG.

Idioti å løfte en redd og ukjent katt etter nakkeskinnet *rister på hodet her*. Du fikk som fortjent, HI. Kanskje du har lært til en annen gang at slik gjør man det ikke;) Du hadde ikke gjort det samme med en hund, hadde du?

Skrevet

Det er noe som skurrer her... Hvis du bærte den i nakkeskinnet, skal den ikke klare å bite deg! Klore deg ja, men bite - nei!

Skrevet

det er ikke noe håndtak på kattens rygg...hvorfor ikke?? jo den skal ikke løftes der,og gjør du det,legger du opp til bråk selv.

hvorfor ikke bare skremme den ut??

Skrevet

Det vitner om meget lav iq, når man angriper et uskyldig dyr. Ja katten er uskyldig, den vet ikke at det den gjør er galt. hvorfor ikke ta ut katten på en litt mer human måte?

Skrevet

Skrem katta ut, eller løft den ordentlig, og det hadde helt sikkert gått bra for både deg og katten. Nå angrep du katten (man løfter ikke katter sånn), og den forsvarte seg, enkelt og greit. Du kan ikke kreve å få avlivet katta, og bør lære deg at selv dyr skal behandles på en ordentlig måte.

Skrevet

Selvfølgelig kan du prøve å få katten avlivet.

En katt som er normal i hue reagerer da ikke på den måten der. Tenk om du hadde vært et barn.

Neida vet man ikke skal bære katter slik, men katter som er normale i hue reagerer da heller ikke på den måten der dersom man gjør det heller.

Skrevet

Skjønner deg godt! Hadde det vært meg hadde jeg sparka svineriet ut så hardt jeg kunne! Det skulle vært forbud mot løse katter.Folk får ha dem inne og ikke plage andre med å la de gå løse rundt omkring! Hater rett og slett katter!!!! Driter overalt, sniker seg inn i hus og legger seg i barnevogner på ansiktete til små babyer, faktisk babyer som har blitt kvalt pga dette! Fysj!!!

Skrevet

Et barn hadde ikke løftet det etter nakke skinnet jeg har to katter og datteren min på to løfter dem ikke etter nakke skinnet hun tar tak rundt magen å prøver å løften. Her vi bor nå så pleier det å komme inn en katt som bor i området siden den har halsbånd oxo ringte vi å sa fra til eieren at den pleier å ta seg en tur til oss vi lar den gå litt inne hos oss å når vi vil ha den ut så jager vi den ut eller så tar jeg forsiktig tak under magen å bærer den ut heldigvis så er den snill, er bare litt skeptisk til datteren min, men har aldri gjort henne nå. når jeg har hold pusen så får datteren min klappe henne.

seff kan du ikke få kreve at katta skal avlives,du løftet den i nakke skinnet å kastet den ut, tenk deg om noen hadde dratt deg etter håret du hadde sikkert gjort no motstand du å så det du spør om er helt på tryne.

for mange år siden så klorte og beit en katte meg sånn at hånden min hovned opp, det var blod i bilde å, men alt jeg gjore var ådra til legen tog en stiv krampesprøyte å det var det.

om det ikke var din katt så burde du ha tenkt lengre enn til nesetippen, du kunne bare ha jagd den ut istedenfor å bære den ut ved å løfte den i nakke skinnet hvorfor bærte du den ikke normalt hvis den først lot deg bære seg

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...