Gå til innhold

Er atopisk eksem ensbetydende med null ull?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tiltross for legens diagnose er jeg ikke helt overbevist. Jeg velger å tro at hyppig bading bidro til det og da er min teori å styre unna bading også kan kurerer det. Jeg tilhører også de som tror at tannpasta motvirker kviser, så tja...

Da det er sagt, jeg leste at en burde holde seg unna ull fordi dette gjør at det klør ekstra. Det er jo nesten som å be om ikke å gå ut mer det, og jeg som endelig hadde fått ny vognpose.

Så, hva gjør dere? Bruker dere ikke ull innerst i det hele tatt? Alle vet vel at det er liten vits å ha ull utenpå bomull. Hele poenget er jo da nesten borte...

Hulk, stakkars meg!

Og selvsagt også prompen!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette lurer jeg også på da lillegutt også har fått eksem! Og jeg som kler han kun i ull! Virker som om han har begynt å klø endel, men ull/silke blanding (nøstebarn) funker bedre her enn bare ren ull i alle fall!

Skrevet

Jeg har hatt atopisk eksem siden jeg var barn, og har de siste vintrene vært skikkelig ille. Men med de riktige kremene, både fuktighetskrem og kortisonsalver, samt lysbehandling så har jeg brukt ull innerst hele tiden. Og det klør verken mer eller mindre enn det gjør om jeg bruker bomull. Så du må finne ut hva som funker for DITT barn. Eksem er ikke ensbetydene med at du kun kan bruke bomull.

Skrevet

Du kan jo kjøpe ull fra joha, peanuts osv - de som er med bomull innerst og ull ytterst?

Det må jo ikke være nøstebarn.

Men som hun over sier - finn ut hva som funker for barnet ditt.

Skrevet

Jeg ville aldri brukt ull innerst på et barn som allerede klør og er sensitiv i huden. Tenkt så plagsomt det er å klø og ha ubehag. Og om eksemet det blir forverret av ulla... Huff!

Selv har jeg ikke eksem men veldig sensitiv hud. Og jeg tåler absolutt ikke noe annet enn bomull og evt "silke" stoff. Alt annet klør på meg. Både ull, lin, acryl osv. Skjønner ikke dette ullhysteriet som er for tiden. Man kan være ute med bomull innerst og det går helt fint. Bare man kler seg bra ellers.

Skrevet

Hvis du noen gang har sittet med rompa i våt lyng så vet du hvorfor det er bra å ha ull innerst.

Jeg er ullnazi, men må ikke være nøstebarn. Jeg er veldig fornøyd med bodyene fra Joha og de er jo strengt tatt "feil" med bomull innerst. Godt å vite at det ikke er en absolutt regel på null ull. Han virker jo overhodet ikke plaget av det. Hverken eksemen eller ulla, så kanskje vi har vært heldige der.

Skrevet

Jenta mi har atopisk eksem...Hun hadde det fra hun ble født til jeg begyndte å bruke ADERMA 1 gang daglig.

Hun på apoteket ville ikke anbefale kortison før alle kremer var prøvd.

Vi har funnet ut i ettertid at varme å varme bad å dusjer trigger hennes eksem. Å at hun må vaskes i fjeset opp til 2 ganger daglig å kremes inn med ADERMA.

Nå har hun ikke utslett i de hele tatt å vi holder det borte med ADERMA.

Ullklær elsker prinsessa vår,bestemoren har strikket teppet av ull som hun ligger innetullet i hele natten å omtrent hele dagen.

Har aldri hatt noe problemer med dette.

Det fins mange typer atopisk eksem å mye som trigger de enkelte.

Varmeutslett,kuldeutslett,vaskepulver-utslett,ull-utslett,mat-utslett osv...

Man må rett å slett bare prøve seg litt frem.

Men prøv litt INOTYOL i fjeset å se om utslette tørker ut. Om det tørker ut er dette et tegn på at utslettet blir trigget av tempratur.

Bruk ADERMA 1-2 ganger daglig etter grundig vask av fjeset først.

Skrevet

Me har holdt da i sjakk med Aderma krem,og null ull innerst...Han har kunnet bruke ullgenser utanpå,men ikkje innerst....hn har sovet i ullpose og da har gått bra...

Men alle ungar er ulike,så prøv deg fram!!!

Skrevet

Du kan jo bare styre unne de ullplaggene som klør - synes det er mye som er mykt og kløfritt for tiden, som feks de med bommul innerst ja ;)

Ellers har jo nøstebarn klær av ull og silke, og de er jo kjempemyke.

Skrevet

Jeg styrer unna ren ull til min baby pga atopisk eksem. Men bruker Joha og Peanuts på han som er av annet stoff innvendig, ull utvendig. De er kjempevarme og bra de klærne der. Trenger ikke være 100%ull for å holde babyen varm og god:)

Jeg har selv tørr hud og atopisk eksem:( Og synes ull innerst på kroppen klør forferdelig masse!

Skrevet

Jeg hadde atopisk eksem som liten, og av og til nå også, selv om jeg pr def er voksen. Og jeg bruker ALLTID ull innerst i ALLE måneder med r i, og ofte ellers også. Jeg bruker jo ikke akkurat grov, ubehandlet ull rett fra sauen innerst, det skal sies, men ull/silke-blandinger fungerer helt utmerket. Det finske merket Ruskovilla har noen fantastiske kvaliteter, jeg blir helt matt i blikket bare av å se på dem, men så er jeg jo ull-frik også da.

Ruskovilla har også underklær i ren silke for barn med eksemhud, og hadde jeg hatt mange flere penger enn det jeg har, så skulle jeg jammen skaffet meg hele sortimentet, og kledd opp avkommet i samme slengen.

Jeg innbiller meg at det bare er å teste ut forskjellige kvaliteter på prompen din, så merker du raskt hva som er best for han. Jeg heier på ull, og synes den får uforholdsmessig mye pepper. Ull er best, ingen protest.

Skrevet

At ull MÅ være innerst er vel å ta litt i. Jeg bruker ikke ull innerst, men bruker ull dresser og bukser utenpå bomull body og strømpis. Barna mine er ihvertfall varme.

Ull KAN irritere på allerede sensitiv og irritert hud, men må ikke gjøre det

Skrevet

For barnehagebarn som går rundt med våte klær i timesvis er det et poeng å ha ull innerst, men en baby kan da gjerne ha bomull under. Jeg bruker ullgenser over bomullstopper selv om vinteren.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...