Gå til innhold

Noen som vet noe om Huntington sykdommen? Har fått vite i dag at vi har dette i slekta...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hjelpe meg, dette var ikke en koselig beskjed å få. Det er en del gamle tanter og onkler som har hatt denne sykdommen, men vi vet ikke om min mormor eller min mor har det. Mormor døde for flere år siden og mamma vil ikke teste seg.

Er det noen som lever med huntington selv, eller har noen i familien som har dette? Hva er symptomene?

Skrevet

Du kan google på Huntingtons sykdom eller Huntingtons chorea / Setesdalsrykkja.

Da finner du sikkert masse.

Skrevet

fikk ikke skrevet ferdig:)

Jeg har jobbet med huntingtons chorea, og har et famiiemedlem som har det. Det er jo en kromosom feil, og slår ut gjerne i 30 årsalderen. Noen får det seint i livet. En må arve det fra mor eller far, og jeg tror det er 50% sjanse for å få det om far/mor er bærer. Det oppstår ikke av seg selv.

Hadde ikke din bestemor symptomer, skjelvinger, rykninger, paranoia osv, og din mor heller ikke har det - er jo sjansene for at du har det minimale. Det er mulig å ta en enkel test på deg for å utelukke det. Min onkel har ikke gitt det videre til sine to barn, de tok en test før de fikk barn.

Det er jo en helt jævlig sykdom. Et annet navn er Setesdalsrykkja fordi en lege beskrev sykdommen for første gang der, som var utbredt i setesdalen pga innavl i området.

Jeg forstår igrunnen at din mor ikke vil la seg teste, men ingen hindrer deg i å gjøre det.

Skrevet

Jeg har jobbet med en pasient som hadde det..Virkelig grusom sykdom..Hun hadde 3 andre søsken som også hadde samme sykdom, kun en søster som ikke hadde sykdommen, så den er svært arvelig..

Uttalte skjelvinger er vel bare en av mange symptomer, de fleste dør vel før de er 40-50 år..da gjerne som "grønnsaker", beklager ordformen, men det er faktisk en svært lidelsesfull sykdom..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...