Mamma til tre gutter Skrevet 18. februar 2009 #1 Skrevet 18. februar 2009 eg holder på å klikke, det .er så sårt og vondt... vær gang eg ammer så river han opp sårene, dem får jo ikke tid til å gro skikkelig og eg bruker skjold noe som skal hindre såre brystvorter... hjelp meg noen, eg er desperat
ipeggy Skrevet 18. februar 2009 #2 Skrevet 18. februar 2009 Jeg kjøpte en salve på apoteket, som jeg synes lindrer godt. Den heter PureLan, hvis jeg ikke husker helt feil. Smører på etter at knoppen har lufttørket. Det som er så greit med den er at man ikke trenger å tørke den av før man skal amme igjen. Du kan jo prøve den?
Itsrejk Skrevet 18. februar 2009 #3 Skrevet 18. februar 2009 Åh...jeg vet hvor ille dette er! Du har ganske nylig født? Et par uker siden eller noe sånt? Jeg var kjempesår. Dype sprekker som blødde slik at ungen gulpa rosa. Isj. Grusomt vondt å amme. Løsningen for meg ble melkeoppsamlere som jeg kjøpte på apoteket for 165 kr. I dem fikk brystvortene luft hele tida, samtidig som de unngikk berøring, trykk osv. (Ammeinnlegg var jo grusomt, for de størknet jo fast i sårene.) Anbefaler deg at du prøver å stimulere brystvorta litt (selv om det er vondt) før du legger til barnet. Da kommer melka lettere, og det kan hjelpe litt. Ikke la ungen suge mer enn 10-15 min på hvert bryst til hvert måltid, og prøv å la det gå minst et par timer mellom hvert måltid. Når barnet har diet ferdig på et bryst presser du ut et par dråper morsmelk som du smører inn brystvorta med. Så lufttørker du den og så tar du på melkeoppsamlerne (helst de med luftehull øverst). Hvis det verker fra brystvortene (gult puss) kan det være lurt å få foretatt en dyrkning av dette, for å sjekke om det er bakterier i det. Hvis sårheten ikke gir seg kan du ta kontakt med ammepoliklinikken på sykehuset. Jeg ble bedre etter et knapt døgn med disse melkeoppsamlerne - håper de funker for deg også, om du velger å prøve dem. God bedring!
Kjerstipusen og Ane-mor Skrevet 18. februar 2009 #4 Skrevet 18. februar 2009 Jeg bruker LanaCare istedet for PureLan. Den er visstnok mye mykere å smøre ut, noe som jo er en stor fordel når man har sår! Har hørt at sånne ammeskjold kan gjøre mer skade enn nytte fordi brystvorta ikke passer ordentlig inni der og dermed gnager brystskjoldene på brystvorta. Det som redda meg da jeg hadde sprekker var å gi puppen ammefri en dag. Bare pumpa og lot Snupi få på flaske. Da fikk brystvortene tid til å gro såpass at det ikke gikk opp neste gang jeg ammet. Det var et helvete å pumpe også, men da hadde jeg hvertfall kontroll. Snupi røsker nemlig rett somd et er i brystvorta, og det skjer jo i det minste ikke når man pumper Lykke til!
Mamma og Snupp Skrevet 18. februar 2009 #5 Skrevet 18. februar 2009 Hei, Stakkars deg. Det gjør forferdelig vondt. Jeg hadde sår i de første 4-5 ukene som aldri grodde. Fikk til slutt følgende råd fra en ammehjelper som endelig hjalp: Bruk en salve med litt hydrokortison - Mildison - i tre dager. Kjøpes på apotek uten resept. Man kan smøre seg 3 ganger om dagen. Tynt lag. Man må skylle brystvortene i lunkent vann før hver amming sånn at babyen ikke får i seg salven. De gangene du ikke bruker Mildison kan du holde sårene fuktige med Simplex øyesalve. Når du har hatt på salvene bør du ikke bruke oppsamler eller skjell. Det blir for fuktig. Jeg la på et lag med mesoft kompress for å beskytte. Hvis de henger seg fast i sårene er det bare å løsne med lunkent vann. Jeg brukte også oppsamlere med luftehull litt hver dag. Men de bør ikke brukes så lenge av gangen. Mildisonkremen ga resultater. Det begynte å gro og det gjorde mindre vondt. Da var det også lettere å korrigere ammestilling. Nå er amming bare kos. Lykke til!
*lykkelig med lilleprinsemann* Skrevet 18. februar 2009 #6 Skrevet 18. februar 2009 Simplex øyesalve som du smører på brystvorten i kombinasjon med Purelan salve. Det funka for meg hvertfall og jeg hadde skikkelig såre såre brystvorter.... Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå