Gå til innhold

Er det ulovlig å holde penger skjult for ektefelle?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Slik situasjonen er nå, kommer vi til å bli blakke. Har vært gjennom økonomisk rådgivning flere ganger, men mannen min er helt syk med penger. Alt skal brukes med en gang.

Nå har vi ordnet det slik at lån blir trukket fra hans konto, og diverse annet blir trukket fra min. Den 15. går han og handler... Den 20. er kontoen hans tom... Selv om han tjener mer enn dobbelt så mye som meg... Og han maser om at jeg bruker så mye penger, han vil gjerne at jeg skal ha penger igjen til slutten av måneden. Nå har han 6000 på konto. 22000 i ubetalte regninger. Jeg er blakk etter å ha betalt regninger, har faktisk ikke et rødt øre, og er virkelig fortvilet. For samtidig sitter han og bestiller flybilletter til årets sommerferie... til Thailand... noe jeg mener vi ikke har råd til. Vi har flere ganger vært truet med at de tar huset.

Min eldste datter spurte meg om ikke jeg kunne ta halve lønninga mi og sette over på en konto som han ikke vet om, bare for å ha noe i bakhånd. Er det mulig å gjøre det?

Fortsetter under...

Skrevet

uff kinki situasjon dere har kommet i.. men det er mulig ja. om du har en sparekonto så kan du vel føre over litt der...sånn at du har penger hele mnd...

Skrevet

Hadde jeg gjort i allefall. Han er jo syk tydeligvis. Familierådgivning hadde nok vert lurt for dere. Familievernkontoret har gratis hjelp for alle situasjoner.

Skrevet

Hvis mannen min hadde vært sånn, hadde jeg forlangt å få full styring av økonomien og sørget for at han verken hadde kredittkort eller vanlig bankkort. For å få penger til noe, så hadde han måttet spørre meg. Litt "lommepenger" kunne han fått, men ikke mye.

Hadde han ikke godtatt det, så hadde det vært rett ut med en gang!

Skrevet

Med en sånn mann hadde jeg også krevd full økonomisk styring på alle pengene eller ekteskapet hadde vært over. Ville ikke blitt med i dragsuget når han setter alt over styr.

Og en tur til Thailand er helt uaktuelt. Det koster fort 40-50 000 kr for 2 voksne og 1/2 unger.

Annonse

Skrevet

Tror du skal sette deg ned og skrive detaljert budskjedd over hva dine og hans penger går til og vise han, at det faktisk ikke er du som bruker opp alle pengene. Antar at han vil at du skal ha penger igjen så han har noe å ta av når han har brukt opp alle sine.

Jeg ville nok satt penger over på en annen konto ja.

Men jeg ville faktisk tatt ut seperasjon og valgt å leve fra han så lenge han ikke vil ta tak i problemet sitt.

Det høres karnsje drastisk ut, men hvis han fortsetter slik så kommer du til å 1. få magesår eller annet, av å måtte konstant bekymmre deg for økonomien. 2. bli dratt helt ned i møkka når det gjelder økonomi.

Normalt ville jeg heller ha sagt få hjelp, men om dere har vært til rådgivning flere ganger uten at han skjeper seg så er det vel ikke så mye mer hjelp å få desverre.

Skrevet

HI her.

Vi har vært gift i snart 20 år, så det er litt drastisk å ta ut separasjon. Jeg var like ille selv tidligere, men har lært mye de siste årene. Men jeg får ham ikke til å innse at tur til Thailand ikke er mulig, det blir 2 voksne og 4 barn (to av barna blir vel regnet som voksne). Bare tenkte at det å lure unna litt penger kunne være greit, for da vet han iallefall ikke hvor de blir av. Som om de ikke har eksistert liksom..

Skrevet

Ja seperasjon er drastisk, men hvis du har prøvd allt mulig karnsje du må ta et drastisk steg for at han skal fatte at dette er alvorlig og at han må ta tak i problemet sitt.

Men sånn ellers du får vise han de faktiske summer, dette er det vi har i inntekt, dette i utgifter. og spørre hvor han har tenkt å ta penger til ferie fra....

Spør om det ikke er mer viktig for han å ha huset, og mat på bordet.

Og få deg selv svartelistet om du ikke er det allerede, slik at han ikke kan ta opp lån på dere to sammen.

(min søster som også hadde slike problemer gjorde nemmelig det, hun forfalsket mannens underskrift og tok opp lån bak hans rygg.)

Og for all del om du kan så spar på en konto han ikke vet om. Men da må han ikke ha tilgang på informasjon om din lønnskonto. For da vil han jo kunne se at en stor sum hver mnd overføres til en annen konto. Og da er du like langt.

Skrevet

Forlang å ta over hele den økonomiske styringen, eller så går du fra han (trusler må til når noen er så slarkete)

Skrevet

Gjør som i luksusfellen lag en oversikt over hvor mye dere bruker på de forskjellige postene og hva dere burde bruke pengene på i forhold til hvor mye dere har inn. Det hjalp på de som var med der, så kanskje det kan hjelpe på han også.

Det er jo ikke sikkert du så på, men de hadde en tavle på forskjellige poster som mat, bolig, transport, sparing, diverse og så skulle de gjette hvor mye de brukte på de forskjellige postene og så regnet de sammen til slutt. De fleste brukte mer penger enn de hadde og de brukte dem ikke på de riktige tingene, som lån og sparing.

Skrevet

jeg vil anbefale deg å sette mannen din inn under "administrasjon". At du får 100% kontroll over pengene, dette MÅ inkludere kredittkort.

Han kan få utbetalt "lommepenger", men du skal ta over allt av bestillinger og slikt. Men det betinger jo at han selv ser at han har ett problem. Han bør jo også evt gå til en form for rådgivning/samtale terapi, det er jo ikke normalt å sette sin familie i slike økonomiske vanskeligheter gjentatte ganger.

Vil uansett si meg enig i at det er smart av deg å sette en sum inn på hemmelig konto slik at du har litt i bakhånd. Husk å ta ut pengene hver desember da slik at han ikke ser på selvangivelsen at du har penger. (oppfordrer egentlig ikke til skattessnylting altså)

hvis dere skulle ende mot spearsjon/skilsmisse så får du evt midlertidig overføre pengene til din datter slik at han ikke får tak på dem.

Skrevet

kan nevne at jeg har gitt min mann full kontroll over økonomien for øyeblikket. Jeg opplevde flere dødsfall i nær familie for en tid tilbake, noe som gjorde at jeg ble en anelse ukritisk med kredittkortene mine. dro på spontantur til københavn feks, tok med en venninne. Hadde ikke vært turen foruten, gjorde utrolig godt å komme meg vekk, men ikke så smart økonomiskt:( jeg gav veldig faen rett og slett.

Bestemte meg nå på nyåret at dette var for dumt, klippet kortene, jeg og mannen gikk sammen om å betale alt ned på en gang og nå får jeg lommepenger til cafe/småutgifter. Han tar seg av all handling, regninger osv. all lønn går inn på hans konto.

det er selvfølgelig ikke snakk om penger i 100.000kr klassen, "kun" 30.000kr, men det blir mye med renter osv. Spesiellt siden vi har det trangt økonomiskt for tiden grunnet uforutsette utgifter til hus osv.

Annonse

Skrevet

Det er bare en løsning på problemet og det er å sette opp et skikkelig budsjett sammen og så ta styringen over det selv!

Opprett flere kontoer, regn sammen hva dere bruker i faste utgifter på et år (lån, komm.avg, strøm, barnehage, forsikring osv, absolutt alle regninger som er til felles utgifter), del beløpet på 12 måneder og lag et fast trekk til en regningskonto fra lønningskonto på lønningsdagen. Da vil alle faste utgifter gjennom hele året være dekket opp uten at dere trenger tenke mer på det. Lager dere et trekk som er litt større enn dere faktisk trenger til denne kontoen har dere også en liten buffer der etterhvert til f.eks reprasjoner på bilen osv. Vi har en sånn konto og det fungerer helt perfekt.

Så bestemmer dere hvordan dere skal betale i matbutikken, lag gjerne en matkonto med et vanlig minibankkort på, så bruker dere den kontoen på butikken. Samme som sist, fast trekk fra lønskontoene deres på lønningsdagen. Da er aldri matkontoen tom på slutten av måneden.

Så er det bensin og andre løpende utgifter, klær til barna, lege osv, skal det stå litt penger på din konto til sånt, eller skal dere dele disse utgifttene og ha litt penger på hver deres konto?

Det eneste som er igjen på lønningskontoen etter de faste trekkene skal da være bare lommepenger. Disse pengene kan mannen din disponere som han vil, og det er garantert ikke penger til dyre sydenturer der. Har dere ønske om sånne utskeielser oppretter dere enda en konto med fast eller variabelt trekk og sparer opp penger til f.eks ferie før dere bestiller turen.

Med et så planlagt og detaljert budsjett er det umulig å trå feil, det må til og med mannen din se. Uvant de første månedene, han vil sikkert føle seg skikkelig fattig dagen etter lønn og alle de faste trekkene har tappet kontoen hans, men det blir han vant til. Ikke er det urimelig på noen måte heller.

Her i huset har mannen større trekk til de faste utgiftene enn meg siden han tjener en del mer enn meg, men jeg synes også det er rett og rimelig at han også har litt mer lommepenger enn meg siden han tross alt har valgt å ta en utdannelse og bruke av seg selv til en jobb som er mye bedre betalt enn min.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...