Gå til innhold

Spm ang blanding av MME..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tvillinger og måtte gi opp amming tidlig, og begynne med MME. Har hele tiden blandet varmt og kaldt kokt vann og hatt i pulver til hvert måltid. Får stadig kommentarer om at det er lettere å bare blande mengde for hele døgnet og ha i kjøleskapet, og varme flasker i mikro til hvert måltid... Argumentet jeg ofte får når jeg sier at det ikke er anbefalt å blande for mer enn ett måltid om gangen, er at på sykehuset har de det ferdig i kjøleskapet og varmer opp, og da må det jo være trygt. Noen som kan bekrefte/avkrefte dette, og evt har en forklaring på hvorfor sykehuset blander opp når det ikke er anbefalt..?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lager ferdig flasker for et døgn hver kveld, setter i kjøleskapet, og varmer i micro til hvert måltid. Har aldri vært noe problem. Som sagt så gjør de det sånn på sykehuset (også da han var ny-operert), og jeg sa ifra på helsestasjonen, der var det ingen som hevet et øyebryn en gang. Kjenner flere som gjør det på samme måte, og ingen av dem har fått reaksjoner på det.

Skrevet

Synes også det er rart at sykehuset praktiserer dette når det ikke er anbefalt. Vi har kun blandet kaldt og varmt vann og synes det er like enkelt som alt annet. Vet mange lager klare flasker, men jeg synes det er tryggest å gjøre det jeg kan for å unngå oppblomstring av melkebakterier, vet å lage fersk melk til hvert måltid.

Skrevet

Jeg har ferdige flasker med vann i kjøleskapet, varmer i mikro, tilmålt pulver i små glass, vips rist. De to flaskene jeg skal ha om natta har jeg i pulveret i det kalde vannet før jeg legger meg. Flaskene kan fint stå 3-6 timer mener nå jeg. Kunne blanda for et døgn også, men synes det er like enkelt å ha pulveret ferdigmålt i små glass.

Skrevet

Det frarådes å lage klart og lagre fremtidige måltider på grunn av de samme baktieriene i melkepulveret man vil unngå. Å varme melken i microen skal man vel heller ikke gjøre.

Står noe om dette på http://www.flaskeposten.org, nyttig side om man er flaskemater :)

Skrevet

Jeg fødte på Riksen og der gjorde de ikke det såvidt jeg vet. MEN, WHO sier at hvis du må, så kan du gjøre dette og avkjøle raskt og sette i kjøleskapet inntil 24 timer. Jeg ser ikke helt problematikken med at kjøleskapdøren åpnes og lukkes hele tiden. Jeg lager ferskt hver gang fra kald og varm termos og synes det er enklest!

Skrevet

Tidligere anbefalte man at man skulle blande pulveret i vann avkjølt til ca 40 grader og at man godt kunne lage for hele dagen. For ikke veldig lenge siden endret WHO sine råd til at pulveret nå skal blandes i vann som er minst 70 grader. Dette er visstnok fordi det kan være bakterier i selve pulveret som kjapt får gro hvis det blandes i for kaldt vann eller får stå for lenge. Anbefalingen nå er vel også at blandet melk ikke skal stå lenger enn en time før den spises. Jeg koker opp vann, blander pulveret i nesten med en gang og så avkjøler jeg det i kaldt vannbad.

Her står det mer om akkurat dette: http://www.dinbaby.com/dinbaby_site/innhold/tema/barnestell/morsmelkserstatning_og_flaskemating

Skrevet

Hei. Jeg lager ferdig flasker på kvelden med mme for hele neste dag. og så varmer jeg det i vannbad når hun skal ha mat.

Skrevet

Jeg stoler på damene i flaskeposten.org - tror få "lekmødre" har satt seg bedre inn i flaskemating enn dem. For meg er det helt utrolig at sykehusene har den praksisen de har - de lar også mme stå i mugger, noe som medfører bunnfall/ ujevn fordeling mme/vann alt etter om du får den første eller siste flaska fra mugga. Da jeg kommenterte dette på ammepoliklinikken ved sus sa ammeeksperten at hun ikke hadde hørt om WHO-koden. Spedbarnsmager er tandre og det forundrer meg at noen som har luktet på 24 timer gammel mme vil servere det til barnet sitt. Og KLART at det er sant at ingen unger i Norge noensinne har blitt alvorlig syke/ dødd pga dette, men likevel - fersk mat er nødvendigvis bedre enn gammal oppvarma mat.

Når dette er sagt - jeg dreiv selv og laga opp 7 flasker i slengen av collett i starten, fordi informasjonen i pakken er misvisende. Da jeg ringte Collett og spurte sa de at de skal endre infoen på kartongen når de skal få nytt design på den til våren. Da skal også de anbefale å lage alle måltid ferske.

Jeg stoler ikke fullt og helt på at helsevesenet er oppdatert når det gjelder mme. Det er ikke fryktelig lenge siden det kom frem at pasienter blir smittet fordi engangsutstyr blir brukt flere ganger for å spare penger. Ikke utenkelig da at de går for nest best når det gjelder tilbereding av mme for å spare tid.

Hvis det skal trykkes opp brosjyrer og informeres om amming til vi blir svimle i toppen - fordi morsmelk er best - hvorfor skal ikke da helsevesenet sørge for at vi som ikke ammer får best mulig morsmelkerstatning til våre barn?

Skrevet

Signerer dette Frøken Freken!! Hvorfor i all verden skal det være så vanskelig å sørge for at de barna som får mme også skal få det på best mulig måte? Sånn som det er i dag får man jo info om amming i hytt og pine, og alle helsesøstre er jo i grunn eksperter på dette området. Og når det gjelder mme, så har de ikke peiling.

Jeg vil påstå at siden de snakker så sabla mye om den intelligensen de som får mm får (de blir tydeligvis mye mer intelligente enn våre stakkars mme-barn), så kan de kanskje tenke at man vil unngå at babyer blir alvorlig syke fordi bakterier blomstrer når man tilbereder feil. Vil tro det er liten sjanse for at det skjer i Norge, vi har veldig rent vann og generelt sett bra hygiene i forhold til mange andre land. MEN det er ingen av oss som egentlig har lyst til å ta noen sjanser, er det vel??

Skrevet

Enkelt og greit så skal man aldri kopiere atferd man ser at (vi) helsearbeidere har! Det er ikke akkurat en hemmelighet at teori og praksis ikke nødvendigvis går hånd i hånd der. Mye skyldes mangel på tid og ressurser, og en del har rett og slett med steile holdninger og eldgamle rutiner å gjøre.

Skrevet

Fikk hørepå helsestasjonen at pulvret ikke skulle blandes i med en gang vannet var kokt, fordi om vannet er for varmt mer enn 70 grader ville vitaminene i pulvret dø.... Og dette hadde jeg ikke tenkt på. Jeg har alltid blandet pulvret i vannet nesten med en gang og så avkjølt til riktig tampratur i vannbad. Så slutt på det nå. Men lager alltid fersk mme til gullet mitt.

Skrevet

Jo, de gjør det på Riksen. Gullet ble både født og operert der :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...