Gå til innhold

3 mnd, soving og amming på dagtid...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snuppa vår er 3mnd gammel, og har i det siste blitt periodevis grinete på dagtid, er ganske sikker på at hun driver og finner ut av dette med behov for søvn og mat etc.

Hittil har hun blitt tilbudt puppen tvert hun har vært litt utilpass, og den har alltid vært løsningen. Sånn er det ikke lenger, så nå tror jeg det er på tide å innføre litt dagsrutiner også.

Hvor ofte spiser deres babyer på dagtid? (mm)

Og hvor ofte og lenge sover de?

Frøkna her legger seg ca 19, og står opp ca 08. Første luren hennes er ca 1t etter vi har stått opp, da sover hun nøyaktig 45 min. Deretter er det ingen rutine på noenting før kveldsstell og kveldsamming ca 18.30.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mitt lille gull er 3,5 mnd...Hun legger seg mellom 1800-1900...prøve å dra det så langt som mulig,men hun er fote køyeklar halv 6...da sover hun til mellom 6-8,som oftest står vi opp før mannen min..litt slit akkurat å stå opp sååå tidlig,men det går no greit. Hun klarer toppen 1 time da,før hun er trøtt igjen. Da sover hun max 1 time...blir trøtt igjen etter 1 time eller halvannen...da prøver jeg å komme meg ut på tur...da kan hun sove ganske lenge (opptil 3-4 timer)...som sagt blir hun trøtt igjen ganske fort og vi prøver å dra det ut til klokka 6 før vi legger henne.

Vårt store problem er at hun griner og sutrer hver gang hun er trøtt og det er vanskelig å få henne til å sove på dagtid.....

Jeg tilbyr puppen ganske ofte,men hun spiser når hun våkner, etter 1 soving,kanskje 1 gang til før vi går tur og når hun våkner etter turen.

Etter 3-4 tiden er det ofte tull da hun ikke greier å sove noe mer før vi lgger henne..da blir hun tilbudt puppen oftere...

Som du ser er det litt rutine,men alle dager er ikke like...

Skrevet

her er vi snart 3 mnd..

tar kvelden mellom 22-00, alltid gjort... ammer rundt 4-6, og igjen 08, og sover til 10-11..

Rundt 13 tar hun ei pause på 2-4 timer, og igjen mellom 17-19 tar hun 1-2 timer på øyet.. deretter små pauser frem til 22, og fra 18 og ut får hun pupp hver gang hun klunker..

Hun trenger mye mat på kvelden, og jeg har lært meg "mat-skrikingen".. dessuten pumper jeg i løpet av dagen, og gir flaske rundt 21 tiden, da blir hun trøtt og god..

Vi har alltid vært nattmennesker her, og mannen min jobber fra 11-13 til 19-21.. prøve å snu døgnet sakte men sikkert.-.

Fått det til 22 fra 02! Det er ikke verst;) Og fått slutt på gråtingen på kveldene... det var enkelt: MAT!

Raper mye i løpet av dagen også, så slipper vi mageknip på kveldene..

Gidder ikke stresse med rutiner enda, hun sovner når hun er sliten og mett... og spiser når hun vil..:)

Skrevet

Mini er snart tre og en halv måned. Vi legger han klokka halv åtte. Det var åtte inntil for noen dager siden, holdt bare ikke ut lenger. Hvor ofte han våkner på natten varierer litt, men ofte våkner han halv tre, og fem for mat. Sovet i det siste til syv, halv åtte faktisk, men tror ikke på at det skal vare (vært klar for morgen klokka seks lenge).

På dagen har han hatt fire lurer. De har vært på rett under en time, bortsett fra lang trilletur, på et par timer. Siste luren våkner han fra sånn i fem-tida. Dette er litt nytt, da han tidligere sov seks ganger, og på en halv time hver gang. Men virker som om han nå holder ut lenger før han blir trøtt, en to tre timer. Og sover da lenger når han først sovner. Deilig!

Vi gjør det sånn at vi gir mat med en gang han våkner. Og så får han ikke mat før han har sovet igjen. Dvs, han ber ikke om det heller. Vi har altså begynt å fått litt system og rutiner, men det er helt og holdent han som har styrt det, har ikke presset gjennom noe som helst!

Skrevet

Vi har ikke styret noe som helst med rutiner hittil, hun som har lagt opp alt etter sine behov.

Eneste grunnen til at jeg nå tenker litt i de baner er at hun åpenbart sliter med å finne ut av dette på dagtid selv. Det har ikke vært noe vanskelig å lese tegnene hennes så langt, og pupp har hun villet ha veldig ofte...men nå er alt blitt helt koko. Hun HYLskriker hver eneste formiddag, en eller annen gang mellom 11 og 13. Da er det ingenting som hjelper, så jeg sitter bare med henne tett inntil meg på fanget og stryker på henne. Varer sjelden lenger enn 15min, men alikevel... Så vil hun plutselig ha pupp, eller sovner på fanget mitt. Hun viser overtrøtthets-tegn, men noenganger er det bare en halvtime siden hun våknet, så jeg synes det er litt vanskelig å forstå...

Hun er myyye trøttere på dagtid nå enn hun var før, men sover aldri lenger enn 3 kvarter, selv ikke på trilletur..(hender hun sovner på nytt hvis vi går langt), tidligere kunne hun sove opptil 5t i strekk.. Hun er blid som ei sol hver gang hun våkner da, og legger masse på seg, så jeg er ikke bekymret sånn sett, men synes det er så synd at hun skal måtte være så fortvilet hver eneste gang hun er trøtt på dagtid...sover nå ca 4 lurer a 45 min pr dag.

Kvelden og natten er ingen problem, hun våkner 2-3 ganger for mat, sovner igjen på et blunk.

Tenker kanskje at det vil være lettere for henne om vi kjører litt mer faste spisetider feks, at det da blir mer forutsigbart for henne, at hun blir mer sulten og spiser skikkelig, og kanskje det igjen kan påvirke søvnmønsteret?

Skrevet

Egentlig er det ganske likt med hvordan dere har det ser jeg (",) Synes hun blir trøtt så utrolig fort igjen nå om dagen, kan det være fordi de har blitt litt større og tar til seg flere inntrykk? Og dermed blir fortere slitne?

Også har hun, som deres lille, begynt å sutre og gråte når hun er trøtt på dagtid... Det gjorde hun aldri før... Merkelige greier... Vi har heller ikke den lange luren ved trilleturer, hun våkner igjen etter 3 kvarter da også, rare gullungen! Vi får ofte til en lur ved fem-tiden da, men om den trekkes ut slik at hun våkner litt før seks, sovner hun alikevel for natten ca 18.30-19.

De trenger sikkert mer søvn, men hvordan få til det liksom?! (",)

Skrevet

Jeg må være veldig nøye med å legge gutten min før han blir for trøtt. Med en gang han gnir seg i øynene, eller gjesper, så legger jeg han. Så DET må jeg styre litt. Han hadde ikke sovnet av seg selv i stua liksom. Gjør jeg ikke det, blir han grinete, og da er det ingenting som hjelper.

ps. Takk for gode råd om forsikringer forresten, hvis du husker det:) Dette var jo i november, og i de dager jeg gikk hen og fødet for tidlig, så har ikke akkurat fått gjort noe med det. Men gode råd i hvert fall.

Skrevet

Vårt lille gull er også 3mnd gammel og høres veldig lik ut på deres snuppe. Hun legger seg undt 19.00 og står opp i 08-tiden. Hun sover etter 1 times tid ca og sover 45 min. Helt lik deres snuppe. Jevnt over hele dagen må sove hun etter 1- 2 time. Hun spiser ca 3 hver time. Noen ganger litt oftere.

Men er hun for trøtt når jeg tilbyr puppen bare griner hun og vill ikke suge. Da er det eneste vi må prøve på å få henne til å sove.

Hun kunne sove 3 timer på dagtid før, men etter at hun begynte å legge seg tidligere på kvelden, sover hun mindre på dagen.

Synes det er vanskelig å lage rutiner på dagtid når hun er så liten. Men hvis du får til noe som fungerer vil jeg gjerne ha tips av deg :-)

Skrevet

Syns det er ganske interessant at vi nesten opplever det samme alle sammen.

Har hatt enda en dag med mye sutring når hun skal sove...syns også at min lille snuppe kan virke trøtt rett etter hun har våknet. Syns det er så travelt å bruke kanskje 1 time for å få henne til å sove på dagtid (øver hele tiden på at hun skal finne søvnen alene),så sover hun kanskje 45 min hvis jeg er heldig...

Syns det er så godt å lese at jeg ikke er alene...føler ofte iløpet av dagen at jeg er såååååå dårlig mor...og når hun er lagt har jeg dårlig samvittihet for all tiden som blir brukt til sutring og grining som kunne ha blitt brukt til lek og kos...jeg burde vel ha lært henne eller gjort noe slik at hun letter sover på dagtid????uff...det er ikke lett å være mor gitt...:-)

Skrevet

Ja- noen dager føler jeg at jeg bruker mesteparten av dagen på å få henne til å sove. er ikke lett nei. men så lenge hun sove så greit om natta, så er jeg glad.

Skrevet

Ja...vi skal vel ikke klage egentlig sånn sett...likevel så er jeg helt utslitt og ganske deppa når dagen er over...blir så fortvilet og veldig lei meg over å se på henne...så trøtt og gråter med øynene igjen...ingenting hjelper altså...trodde at vi hadde funnet nøkkelen da hun endelig tok smokk (hjelper veldig på kvelden når hun skal legge seg),men hjelper ikke i det hele tatt på dagen...

Skrevet

Veldig godt at vi er flere ja!! Føler seg ikke så håpløs da ;o)

Bestemte meg for å være litt mer "bestemt" idag, ikke vingle med hva jeg skal gjøre, sånn som jeg ofte gjør når hun blir utilpass..

Våknet litt før 08, vanligvis står vi da opp, steller oss og gir pupp i stua etterpå, men idag tok vi "frokosten" på soverommet. Det var myyye lurere, hun våkner alltid med et smil og er veldig rolig, så hun spiste mer enn hun pleier, nesten uten noe tull.

Så stod vi opp og tok morgenstellet, brukte god tid på det, så når vi kom inn i stua hadde hun vært våken i nesten en time. La henne derfor rett i vogna (hun sover alltid i den på dagtid), stod på siden av vognen slik at hun ikke så meg, og strøk henne på pannen. Hun sutret litt, men sovnet utrolig nok nesten med en gang.

Sov 45 min, lå for seg selv i vogna, kikket på hendene sine og ranglen sin et kvarters tid (det pleier hun når hun våkner, tror det er en del av "avslappningen" hennes, hun er nok lik sin pappa, hehe, bruker litt tid på å våkne ordentlig!)

Tilbød henne IKKE pupp når jeg tok henne opp, som jeg normalt pleier å gjøre, bare koste og pludret litt med henne. Så lå hun litt i vuggen sin og så på uroen sin etc, vi lekte litt med ranglene hennes, men tok det ganske rolig. Når hun hadde vært våken nesten 45 min, begynte hun å gni seg i øynene, ca 10.30. Tok henne da opp og tilbød pupp, da spiste hun ordentlig, istedenfor sånn småspising og tull som det ofte har vært på formiddagen i det siste. Hun småskrek og tøyset litt noenganger, men ikke på langtnær sånn som det har vært i det siste.

Tvert hun sutret litt ved puppen hev jeg henne på skulderen, ned igjen en stund etter hun roet seg. Funket veldig bra!! Spiste godt fra begge bryst, før hun ble litt "sint". Da pakket jeg dem inn, koste litt med henne og la henne i vogna igjen. Strøk over panna som idag tidlig, men var litt mer urolig nå. så jeg hang opp rangle-tingen og lot henne ligge litt for seg selv med den. Når det ble litt "grynt" borti der tok jeg ranglen ned på ene siden, sånn at hun ikke må se på den om hun ikke vil, og ny runde med stryking på panna. Sovnet faktisk etter ganske kort tid, uten noe sutring i det hele tatt.

Nå har hun sovet 1t, og ser hendene hennes har begynt å røre seg, så nå ligger hun og ser på dem, hehe

Så UTROLIG godt med en formiddag uten skriketokt!!!!! Så får vi bare se hvordan resten av dagen blir........................

Skal iallefall ikke tilby henne pupp før 13-13.30- tiden (med mindre hun tydelig ber om det da selvsagt). Dessuten skal jeg være like bestemt som før idag, gjennomføre en ting med litt mer tålmodighet før jeg prøver noe nytt... (",)

Litt av et puslespill å finne ut av med disse små altså!!

Skrevet

Ville bare si at det blir bedre:) Jenta mi er nå litt over 4mnd, og jeg jobbet også mye for at hun skulle finne søvnen selv på dagtid. Det ble en del grining og styr de første ukene, men plutselig da hun bikket 3,5 mnd ble det bare bedre og bedre for hver dag! Og nå går det strålende; jeg kan bare legge henne ned på skinnfellen sin, pakke teppet hennes stramt rundt henne og gi smokken- så borer hun hodet inn i sofaryggen, lager noen små kosegrynt og sovner av seg selv på 1-2-3 - herlig er det:) Har også merket at måltidene går bedre, dvs at hun tuller mindre og spiser mer, hvis jeg klarer å drøye dem litt, sånn at det blir 3-4 timer mellom dem!

Skrevet

Når du skriver at du har jobbet for at hun skulle finne søvnen på dagtid hvordan gikk du frem? Vi styrer mye for å få poden til å sove på dagen og nå har jeg vel egentlig kastet inn håndkle og han sover i vogna alle lurene. Enten på tur, eller ved at jeg triller frem og tilbake på verandaen til han sovner (da må jeg vanligvis ut et par ganger under luren og rugge han videre i søvn). Hadde jo vært deilig å få han til å begynne å sovne på egenhånd på dagtid, men føler at vi er milevis unna det. Hyler jo bare jeg legger han ned i vogna og vanligvis de første fem minuttene ved trilling før han sovner. Han er forresten fire mnd. Smokk skjønner han seg ikke på, og han er ikke så glad i koseklut heller....

Skrevet

Takk for at du delte erfaringen din babyfrøken *mamma*. Kanskje jeg også skal prøve ut å gi henne mat i senga før vi står opp. Merker at jeg blir sliten og fortvilet når hun ikke klarer å finne søvnen selv på dagtid. Tror det er lurt å la de få lov til å ligge å våkne litt nå de har sovet ja- hvis ikke de griner selvfølgelig. Tror jeg gjør den feilen selv mange ganger og tar henne opp for tidlig. Noen ganger hadde hun kanskje sovnet igjen hvis hun bare hadde fått tid på seg. (det er jo det hun gjør i vogna når vi er på trilletur og jeg ikke har anledning til å ta henne opp).

Det er vanskelig å vite mange ganger når de er sultne og ikke, men stort sett går det 3 timer mellom hver amming. Men hvis hun blir for tøtt orke hun ikke suge og bare hyler ved puppen. Så det kan være vanskelig å finne riktig tidspunkt også noen ganger...

Merker at hun begynner å bli litt lur også nå- skjønner nok mer enn vi tror. Da jeg skulle prøve å få henne til å sove i sta vugget jeg henne ei stund i vogga og nynnet litt for henne. Hun viste tydelig at hun va trøtt og øynene rullet. Men sove skulle hun ikke. Hun gråt litt innimellom. Til slutt tok jeg henne opp og jenta smilte lurt... hehe:-) Det endte med at hun sovnet da jeg bar henne i babybjørnen.

Skal ikke være lett. Men vi får håpe det bedrer seg med tiden :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...