Gå til innhold

Utenom tema; er det noen her som har synestesi (krysskobling av sanser)?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Glemte å si at mange lyder også har farge for meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

mandag er grønn, tirsdag er gul og slank, onsdag er brun og rund, torsdag er grå og høyreist og fredag er liten og blå, lørdag er også blå, søndag er rød.

januar starter ca kl 14, juni starter ca kl 16, desember er ca kl 22....

bl a

Skrevet

Ja, det ER jo ganske rart. Men helt vanlig og ganske underholdende for meg som har det slik:)

Anonym 11:06; du sier at du får billedassosiasjoner til alle navn- er det sånn som jeg beskrev lenger opp? At du får et spesielt (og ofte "usaklig") bilde til alle egnnavn?? Hadde vært morsomt å høre, siden ingen andre har beskrevet det og jeg ikke finner noe spesielt om det når jeg leser om synestesi..

Hva tenker du f.eks når du hører Tone? Eller Geir? En lenger opp her skrev at 2. er gul og 3 er grønn, men at 23 ikke blir en blanding av fargene men en følelse av begge samtidig. Slik har jeg det med dobbeltnavn. Hvert navn har sitt bilde, men ved dobbeltnavn får jeg følelsen av begge bildene samtididg, eller noen ganger er det ene bildet sterkere hvis det ene navnet er mer fremtredende..

hi

Skrevet

artige dagsbeskrivelser! Men da fikk du jo veldig mange måneder mellom kl 14 og 16?

Skrevet

:o)

mulig januar er litt mer 13 enn 14.. den er i hvertfall IKKE 12!

:o)

Skrevet

1920-årene er gullfarget. 30-årene er gråhvite, 40-årene er røde, 50-årene er grønne, 60-årene røde, 70-årene gule, 80-årene blå, 90-årene gule osv.

E-moll er en hvit lyd, og klarinett har en mørk røykblå lyd.

A er rød, b er blå, c er gul, osv. Mandag er blå og rund, tirsdag er gul eller rød og stjerneformet, onsdag er mørk blålilla og oval, torsdag er lyseblå og firkantet, fredag er hvit og avlang, lørdag er rød og rund, søndag er grønn. Månedene har også farge. Hvert tall også.

Trekant er gul, firkant er rød, sirkel er gul men av og til mørk blå, osv.

Navnet Leander og Lea = lealause ledd eller leamus. (Kanskje ikke så rar assosiasjon).

Noen navn har lukt; hegg, syrin, gran, gress, jordbær, osv.

Skrevet

11.06 her: Ja, jeg får bildeassosiasjoner til navn, men kanskje i en lettere grad en deg : )

Pussig nok ser jeg også trailer når jeg hører Laila, tror det har med lydassosiasjonen å gjøre. På den annen side ser jeg ikke noteark eller instrument når jeg hører Tone. Av en eller annen grunn ser jeg da metall av noe slag. Blankt metall.

I tillegg har mange navn lukt. Geir lukter gran, f.eks.

Når det gjelder tall: 2 er blå, 3 er hvit, men 23 blir ikke blåhvitt hos meg heller. Det blir gult.

Skrevet

Jøss, nå har jeg googlet litt, og det ser jo ut som om synestesi er et litt særegent fenomen som ofte ligger hos folk med kreative evner.

Trodde dette var helt vanlig, jeg. Trodde faktisk alle hadde det sånn.

Skrevet

haha..henger meg på denna ;) jeg trodde at jeg var unormal jeg ...men er tydeligvis ikke ensom her nei ;)

hos meg er det bare småting-...som at navnet sofie er lilla.

navnet eirin forbinder jeg med pissmaur. ja...navn får farger og noen få som eirin får ting........merkelige greier dette :)

Skrevet

Sofie er lilla ja, for meg er Sofie en myk, eldre sofa, gulaktig. Likevel synes jeg det er et nydelig navn. Eirin er noen som klisser med leire. Tydeligvis en lydlig kobling.

Hanna er noen som hopper strikk, Petter er noen som slenger en pannekake rundt i en stekepanne, Kristin er en lys hestehale og Hans en cowboyhatt...

Rart at så mange ser farger egentlig, skulle jo tro at dette med bilder er mer logisk.

Men tydelig at det er mange som har det slik- morsomt å se:)

Skrevet

Jeg har mange slike koblinger, og er ganske kunstnerisk anlagt, men jeg tror ikke jeg har det såpass at det kan kalles synestesi. Jeg ser uker og måneder i former, og forbinder farger med ord, lukter med lyder osv.

Jeg tror veldig mange har dette i svak grad, men at det ikke kalles synestesi før det blir veldig "dominerende".

Skrevet

Nei, så lenge du forbinder ulike sanser med hverandre- slik du beskriver, så kalles d synestesi!!

Tror dog det er mer uvanlig å ha det slik han fyren i you tube-lenken over har det, han var jo seriøst angrepet!

Skrevet

Så kult å lese dette! Nå skjønner jeg endelig hvorfor folk i alle år har sett rart på meg når jeg beskriver smaker med fargebetegnelser!

For meg er alle smaker en fargenyanse. De fleste krydder er en eller annen gråtone. jeg kan smake på en saus og konkludere at jeg må ha noe mørkt i den for den er for lys, da tenker jeg at den trenger noen tunge smaker som pepper, rosmarin, brunost, og ikke at den trenger en dæsj med sukkerkulør...

Frukt hører til på gulskalaen, fisk er en blåtone osv.

Jeg skjønte som liten at det var like greit å ikke si dette til noen, for folk kikket bare rart på meg, men nå skjønner jeg jo at det ikke er jeg som er snål!

Skrevet

Hei, godt å se at vi er flere som er litt smågale.. Jeg ser også farger på dager, måneder, navn etc. Hadde nytte av dette da jeg pugget mye i skoletida. Eks: i tysk er substantiv enten hun, han eller intetkjønn. Skrev ned glosene med hver sine farger og vips husket jeg hvilket kjønn de hadde. I tillegg har jeg en oppfatning av at enkelte datoer er fine og andre stygge. F eks er 17. september en av favorittene, mens 3. november er kjempestygg. Skjønner jo at dette er sprøtt heldigvis...

• 4 måneder senere...
Skrevet

Dytter denne interessante tråden jeg

Skrevet

Hehe, jeg har aldri tenkt at dette har vært unormalt...

Jeg tenker ofte i farger..

Mandag=blå

Tirsdag=blågrønn

Onsdag=gul

Torsdag=mørkeblå/svart

Fredag=grønn

Lørdag=rød

Søndag=mørk...grønnsvart kanskje

Noen mnd. får også...form.. på en måte..

April er litt spiss, Oktober er rund, November er firkantet osv. (men det kan jo ha med bokstaven å gjøre)

Er det det samme?

Vi er vel litt smågal alle sammen... :)

Skrevet

Jeg har hatt en slik sak:)

Det er nesten borte nå, men da eg var liten så smakte blod lilla. Mamma lo av meg, og forsto aldri hvorfor jeg påsto dette. Men for meg var det slik det var; blod smakte lilla. Det var logisk for meg.

Kan ikke komme på at jeg har/har hatt andre koblinger.

Skrevet

Du med blod og lilla; er det du som svarte som første anonym i tåden her også? Hun sier også at blod smakte lilla.. Eller er det flere av dere? (dette er en gammel tråd, så kanskje du svarte sist også:)

Skrevet

Spennende tråd! Dere som assosierer navn med farger/lukter/bilder, hvor mye har dette å si for hvilke navn dere velger? Blir navn dere forbinder med "stygge" ting automatisk "stygge" for dere? Og velger dere navn utifra assosiasjonen?

Skrevet

HI her, jeg assosierer navn med bilder, og nei- det har ikke så mye å gjøre med hvilket navn jeg velger, men litt. Navnet til ene jenta mi assosierer jeg med noe strålende, en sommerdag, og samtidig en sånn sak barn har på 17. mai med mange små "propeller" som snurrer i vinden- bare at i så stort format at en voksen holder det som et stort hjul mellom hendene.. Merkelig bilde, men synes dog navnet låter kjempefint.

Andre jenta mi heter Sofie, og da ser jeg for meg en gammel, slitt, kjempemyk, mørkegul sofa! Samtidig får jeg et slags bilde av en rakrygget 1800-talls kvinne, i langt, smalt skjørt, bluse med høy krage og oppsatt hår.. Navnet er like fullt veldig pent, synes jeg.

Skrevet

Til Hi : hva er navnet LINN for deg? ;) Morsomt å høre!

Skrevet

Linn; da tenker jeg på hvite silkebånd i lyst hår:).

Skrevet

Skulle nesten ønske jeg hadde synesti selv, høres artig ut. Og ikke minst praktisk om man kan bruke det til å huske ting bedre. Jeg heter forresten Sofie selv, hehe. En sofa er i det minste en koselig ting :)

Skrevet

Hehehe, dette er jo kjempeinteressant! :) Morsomt at enkelte mennesker er mer komplisert sammensatt enn andre! Fortell mer! Dette var gøy å lese :)

Linn

Skrevet

Ja, det er jo ganske morsomt, når jeg begynner å tenke på hva alle navnene "ser ut som". Hmm, vet ikke hva mer jeg kan fortelle, enn at jeg har bilder av ting eller bevegelser i hodet til alle egennanvn, dager og substantiver. Ofte rare bilder. Men ofte så ligner også bildet på et annet ord med lignende lyd.. Som jeg nevnte lenger opp: "etablere" ser jeg for meg en tablettboks, for lyden ligner.

En venninne av meg ble litt fornærmet da jeg tenker på en liten lekebil i en sandkasse da jeg hører navnet hennes (Audhild). Mne tror det er fordi jeg kjente en Aud i barnehagen som jeg lekte med.

Og ja, dette er faktisk utrolig praktisk mht læring og hukommelse. Det er jo faktisk en læringsteknikk som går på å prøve å lage seg slike knagger å henge ting på, slike forbindelser, så man letter kan huske det. men hos emg kommer de automatisk. Og jeg har alltid hatt glimrende hukommelse og lærer lett:) F.eks er jeg kjempegod på å huske navn, og det som ofte hjelper meg er at jeg husker "bildet" før jeg husker navnet- eller noe som rimer på bildet, liksom, men da kommer det raskere frem ihvertfall. F.eks kan jeg få en "følelse" av noe rundt når vi snakker om en spes person, og så kommer bildet (som da er av en elelr annen rund ting), og så kommer navnet. Rare greier:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...