Anonym bruker Skrevet 18. februar 2009 #1 Skrevet 18. februar 2009 Synestesi vil si at man kobler ulike sanseopplevelser, slik at f.eks ulike bokstaver/tall har sin bestemte farge, at man kan "smake" lyder, "høre" lukter osv. Det vanligste er visstnok å tenke i farger, dvs forbinde mennesker eller lyder/bokstaver m forskjellige farger. Jeg har akkurat funnet ut at dette kalles synestesi og er nevrologisk basert. Det er langt på vei arvelig og langt flere kvinner enn menn har dette (som ikke regnes som noen sykdom selv om mange autister gjerne opplever dette:). Svært mange kunstnere rappoerterer også om slike opplevelser, noe som tilsier at det borger for kreativ tenkning. Jeg har imidlertid alltid tenkt i bilder. Dvs at alle egennavn og de fleste substantiver gir meg et bestemt bilde i hodet som ikke trenger ha noe m den personen/navnet å gjøre (Ole er f.eks noen som skrur opp en Solo-flaske). Noen ganger ser jeg for meg en bevegelse i stdet for et bilde, men sjelden farger. Enkelte navn gir meg et bilde som tydelig er formet av lyden på ordet, og gjerne på en litt "barnslig" måte (f.eks Laila forbinder jeg med tilhengerfestet på en trailer (laila-trailer, litt lik lyd)). Dette har fått meg til å tenke at bildene ofte er blitt lagret da jeg var liten, kanskje var det noe jeg så da jeg hørte ordet første gang og så er bildet blitt lagret med ordet?. Dvs at kobling av både lyd, bilde og syn er involvert, noe som jo burde tilsi at jeg har synestesi. Men når jeg søker på det får jeg ikke opp noe om visuelle bilder, nesten bare om farger. er det flere enn meg som tenker slik, og evt vet mer om dette?? Noen steder står det at en av 200 har det, andre steder en av 2000.. Hadde vært morsomt å høre om andres opplevelser:)
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2009 #2 Skrevet 18. februar 2009 Jeg vet lite om dette, men så et program om det for noen år siden. Eneste jeg har, er at blod smaker lilla. Det har alltid vært sånn, og jeg vet ikke hva det kommer av. Min mor forsto ikke hva jeg snakket om når jeg sa det;) Men det gjør det; smaker lilla.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2009 #3 Skrevet 18. februar 2009 Husker du hva slags program det var/hvilken kanal? Merkelig med det du beskriver mht smak, synes jeg, siden jeg kun tenker lydlig og visuelt:) flere?
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2009 #4 Skrevet 18. februar 2009 Ikke det at jeg sier at du har det,men har hørt at de fleste som har det sånn har en psykisk lidelse i tillegg..
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2009 #5 Skrevet 18. februar 2009 Hehe, nei det stemmer nok ikke. Jeg har lest meg opp på dette i det siste og det står klart at det ikke har noe med psykiske lidelser å gjøre, og dette fenomenet faller heller ikke under DSM-IV som er klassifiseringssystemet for psykiske lidelser som man bruker i Norge i dag.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2009 #6 Skrevet 18. februar 2009 Er en forsker i Tromsø som heter Bruno Laeng som forsker på det, og han sier at man ikke vet hvorfor noen har dette og ikke andre. Tidligere trodde man det hadde noe med mentale lidelser å gjøre, men nå vet man pga forskning at det er rent nevrologisk, og antakelig skjer fordi noen har flere koblinger i hjernen mellom sansningsområdene enn andre. Det er ikke en lidelse, men et fantastisk fenomen eller kanskje vi tom skal si et talent som vi andre mangler, sier han:)
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2009 #7 Skrevet 18. februar 2009 Jeg er ikke sikker på hvilken kanal det var, men på den tiden hadde jeg kun TV3, TVNorge, NRK, NRK2 og TV2. Så det må være en av dem. Hva det het husker jeg ikke i hele tatt, men det handlet om dette, og at de samlet flere med slike "symptomer" til et møte, så de fikk snakke seg i mellom. Og så gikk det litt på hva dette var slags femonen. Lenge siden, så jeg husker ikke helt. Men det var litt som det med at blod smaker lilla;) Og at det har noe med psykisk lidelse å gjøre, er bare tull:)
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2009 #8 Skrevet 18. februar 2009 http://www.youtube.com/watch?v=DvwTSEwVBfc
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2009 #9 Skrevet 18. februar 2009 Haha, den mannen hadde jo virkelig fått dette big time, stakkar:) Så alvorlig angrepet er nok ikke jeg! hi
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2009 #10 Skrevet 18. februar 2009 Jeg synes det virker dritkult! Skulle gjerne hatt slike intense opplevelser hver gang jeg spiser en agurk. hehe.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2009 #11 Skrevet 18. februar 2009 alle ukedagene har en fargen hos meg + alle mnd har det. feks. onsdag=grønn april=brun osv.. er det det samme??
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2009 #12 Skrevet 18. februar 2009 Ja, det er det samme. Jeg tenker i tillegg i former, slik at ukedagene går i en slags liggende oval der mandagen starter omtrent der 9 er på en klokke. Også forbinder jeg en del substantiver med bilder som ligner på lyden (etablere er f.eks en tablettboks, etablere-tablett)..
Tweak Skrevet 18. februar 2009 #13 Skrevet 18. februar 2009 Hos meg så har tallene farge, på den måten at 2 er gul og 3 er grønn, 23 blir ikke en blanding av fargene men en følelse av begge fargene samtidig. :-) Dager har også farger. Blåmandag er et totalt ukjent fenomen for meg, for mandagen er jo rød! Og bokstaver har farger. Fargen på et ord blir som regel bestemt av den første bokstaven i det ordet. Navn derimot kan noen ganger leve sitt eget liv og jeg sanser en annen farge enn bokstavene logisk ville tilsi. Og når jeg er vant til at navnet mitt har en egen farge, er det egentlig så rart at jeg vanskelig kan se for meg at jeg vil bytte etternavn om jeg en dag gifter meg? Jeg hadde også trøbbel under mastergraden min på grunn av synestesien... Jeg jobbet med noen proteiner, og illustrerte disse i figurer der den ene var en blå kule og den andre var rød, og navnet med tekst inni. Fargene som var brukt var etablert for mange år siden og jeg kunne ikke gjøre noe med det... Men jeg hadde store problemer med å gjøre dette riktig i figurene mine, både i oppgaven min i presentasjonene mine og også da jeg så på andres presentasjoner med de samme. Navnet på den blå kulen begynte nemlig på B, og B er jo rød! Jeg både så feil og brukte feil farge/navn-kombinasjon i alle figurene mine... Oppdaget feilen min kun fordi jeg er bevisst på at jeg har synestesi... Det artige er at om du spurte meg for 10 år siden og så i dag så ville jeg fortsatt sagt at mandag er rød og 3 er grønn. Og jeg har lest endel om dette på nett, at det ikke er en sykdom og at de fleste som har dette ikke ville vært det foruten. :-)
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2009 #14 Skrevet 18. februar 2009 hehe sånn har jeg det også) starter mandag kl 9, trodde det bare var jeg som var rar jeg,hihi.. månedene er også i en ring hos meg, nå i februar er vi sånn rundt der kl er 11. jeg gar motsatt vei av kl. mars er kl 10 ca.. jula er kl 12.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2009 #15 Skrevet 18. februar 2009 Hehe Jeg har en rar en, som jeg aldri har hørt om noen andre som har... Sex får et tilhørende bilde i hodet mitt - som oftest et nytt hver gang. Noen ganger psykedeliske fargemønstre, eller en 60-talls stålrørstol, eller et tapetmønster, eller en reinflokk på vandring. Merkelige greier.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2009 #16 Skrevet 18. februar 2009 Jeg henger meg på denne, med en tidligere kjæreste var orgasmene alltid grønne. Av og til bilder av grantrær:)
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2009 #17 Skrevet 18. februar 2009 Hos meg går månedene i en mere ovalformet ring. Men de går med klokka. September er akkurat i "svingen nedover" og desember er i "svingen oppover" januar er også i svingen oppover, før "ringen" flater mer og mer ut i februar /mars. den begynner å svinge nedover i august ca.. de har også farger, men klarer ikke helt å sette fingeren på hvilke farger som er akkurat hvor, vet bare at vi er "i den gule tiden nå) heregud så fjernt dette hørtes ut!!! haha!! har du hørt på makan
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2009 #18 Skrevet 18. februar 2009 anonym 18.20 her.. ukene mine går også i ring forresten, men mandagene mine begynner "kl 12" men i mitt hode er fredagen ferdig kl 6, så her er det visst snakk om lange helger!!
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2009 #19 Skrevet 18. februar 2009 HI her. Hehe, dette med sex og orgasme var jo noen riktig artige varianter. For meg- som tenker i bilder, er sex bildet av en litt "knekkende" bevegelse- noe som blir bøyd oppover på midten (jeg antar en kropp;). Og orgasme er faktisk en gassmaske:) nok en barnslig, lydlig kobling, kanskje:) Mange som tenker i farger her- og det er jo ikke så rart siden dette er den vanligste typen av "lidelsen". Men ellers gøy at mange har disse måneds- og uke"formene". Jeg tenker også i former om månedene, ikke bare ukene. Januar begynner ca kl 10, og mars er på toppen, så går det gradvis nedover. Når vi kommer ned til august, flater det ut og går ganske rett bakover i stedet for en fortsatt sirkel. Mens andre har farger på dagene har jeg bilder her også- mandag er en brunost, tirsdag er et sånt tinnfat med bilde av baby og inskripsjon m info om fødselsopplysninger, onsdag er kjøkkenvifta hjemme, torsdag lokket til en kasserolle vi hadde da jeg var liten, fredag er pappa sin lommebok på seksjonen hjemme, lørdag er et slags skrin med putetopp (og fargen er helt klart brun-oransje) og søndag er bestefar sin gyngestol. Søndag er den eneste logiske assosiasjonen her, siden vi pleide besøke besteforeldrene mine på søndager. Da jeg studerte pratet jeg med folk i klassen om dette og da syntes alle det var så morsomt at jeg forbinder underlige bilder med navnene deres, og noen ville teste meg for å se om jeg sa det samme hver gang eller om jeg fant på det hele. De fant ut at det stemte hver gang:) Aner ikke hvor det kommer fra, men bildene kommer øyeblikkelig.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2009 #20 Skrevet 18. februar 2009 Jeg skal ALDRI mer tro at jeg er et komplisert menneske.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2009 #21 Skrevet 18. februar 2009 Hehe, vittig konklusjon, NN 22:14!
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2009 #22 Skrevet 18. februar 2009 Dess mer jeg leste av tråden, dess mer slitsomt synes jeg det hørtes ut. Det nærmeste jeg kommer å tenke i fasonger er at hver måned har sin farge, men man trenger ikke å se lenger enn på kalenderen på veggen for å finne ut hvorfor. Og at tirsdag er den mest slitsomme dagen i uka, men det kan komme av at tirsdagen var alltid den dagen som startet med gym og varte i 8 timer + trening etterpå.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2009 #23 Skrevet 19. februar 2009 Det er vel ikke slitsomt.. det er bare slik det er, kommer automatisk. Flere typer/bilder?
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2009 #24 Skrevet 19. februar 2009 Morsom tråd! Har aldri hørt dette begrepet før nå, men jeg har helt klart synestesi. Trodde dette var noe alle hadde, jeg. Kobler bokstaver og tall med farger og former. Samme med ukedager, måneder og navn. Alle ord og navn gir meg billedassosiasjoner, og av og til lukt og smak. Jobber forøvrig i kreativt yrke. Som sagt trodde jeg dette var regelen mer enn unntaket, men husker at jeg spurte samboer om hvilken farge han hadde på lørdag. Da så han ut som et stort spørsmålstegn. For meg er lørdag rød. Firkanter er også røde : )
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2009 #25 Skrevet 19. februar 2009 Jeg har det ikke sånn, men jeg må bare si at dette var en fantastisk interessang tråd å lese! Så rart liksom, finner ikke ord jeg..:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå