Glad_mor_85 Skrevet 18. februar 2009 #1 Skrevet 18. februar 2009 Nå er gutten min 15 uker, og vi sliter veldig med ammingen. Har gitt flaske en gang daglig de siste ukene pga jeg er borte eller for at han skal ble helt mett på kvelden. Pumper meg innimellom når jeg ikke har ammet, og lite kommer ut, I går ammet jeg i 6.-7 tiden, og ga flaska kl 21.30 for jeg hadde lite melk. Pumpet meg kl 24, men hadde da bare 35ml i hver pupp:0( og gutten spiser gjerne 150-200ml per måltid. I natt ammet jeg litt før han sovnet igjen, men i morges skrek han sårt og hysterisk for kom ikke noe melk, vi byttet pupp hvert 30.sekund, men ble så sliten og stresset av hans stress så måtte varme opp0 flakse igjen:0( Prøvde i morges å lage amme.the igjen for har den stående i skapet fra starten. Men nå er spm. skal jeg slutte nå?? Pumpet meg enda en gang for litt siden, og hadde bare 15ml på hvert:0( Hva skjer?? Vet jo at stress kan spille inn, men man blir jo gjerne stresset fordi melken ikke kommer og ungen bærer seg. Har hørt om at akupunktur kan hjelpe å få melka til å sprute, men hvor lenge vil det vare?? og må man til flere behandlinger?? Vil så gjerne amme mer, men klarer ikke slik det er nå, er for slitsomt og trist, og guttungen bare skriker. Dette er baby nr 2, sist gang stoppet ammingen opp tidligere så er flinkere nå, men akkurat nå sitter jeg veldig fast her. Mvh
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 18. februar 2009 #2 Skrevet 18. februar 2009 Du sier at du tror det er pga. stress, og det tror jeg også. Stress hemmer utskillelsen av oxytocin, det er det hormonet som presser ut melken. Om det ikke kommer i gang blir det veldig lite melk som kommer ut. Når du pumper - kommer utdrivingsrefleksen i gang da? Antakelig ikke, for du har mer melk enn det lille som kommer ut. Det jeg foreslår er at du tar vekk presset fra dere begge. Kan du klare det? Legg ham til hver gang han viser tegn på å ville suge. Noen ganger vil han tulle - det gjør veldig mange babyer. Men så lenge han søker mot brystet, suger, slipper, skriker, søker, suger litt til, skriker - så snakk bare rolig til ham, smil litt. vær der. Med puppen parat. Ikke haus rundt med ham da - bare ha ham rolig i ammestilling. Det som antakelig da skjer er at han tar tak og suger en stund når utdrivingsrefleksen setter i gang. Det kan ta fra få sekunder til noen minutter, alt etter som. Hjelp den gjerne i gang ved å "fikle" litt med den andre brystvorta. Om han slipper etter en stund og forsetter på samme måte, gjenta prosessen på samme bryst. Først etter en god stund bør du bytte bryst hvis han fortsatt er sulten. Det er viktig at hvert bryst får tømt seg skikkelig - det øker produksjonen. Om han ikke i det hele tatt er interessert i å en gang snuse på puppen, da er han antakelig ikke sulten. Å øke produksjonen krever på en måte at man har et sultent barn en liten stund. Jo sultnere unge - jo mer suging - jo mer produksjon. Baby med mme blir mett - mindre suging - mindre produksjon. Å pumpe opp produksjonen er vanskelig - særlig med bittelitt stress... Så jeg anbefaler egentlig å kutte mme. Om du gir mye akkurat nå er det nok lurt med en nedtrapping. Og du - mme er ikke lurt å gi om kvelden. Nattamming er veldig effektivt for å få opp produksjonen, og mme gir en unge som er mett lenge. Mme om kvelden=lite nattamming=mindre produksjon. Det er naturlig at det er mindre melk i puppen om kvelden - se her: http://www.babyverden.no/templates/Article____12123.aspx Om akupunktur hjelper vet jeg ikke. Det kan jo være verdt et forsøk, men jeg har mer tro på å roe seg ned, hvile mye, kutte (evt. trappe ned) mme for å øke sugetid på puppen og ikke minst amme så mye som mulig på natta. Ha ham gjerne i senga di, så slipper du å stå opp ørten ganger. Klarer du å amme liggende kan du til og med sove litt mens du ammer Lykke til - og hold oss gjerne oppdatert!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå