Gå til innhold

Pcos... og gravid...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fått vite at noen av de som gravide går på metformin.... er det riktig?

noen som vet noe om det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Noen er med på en studie, og får enten ekte elelr placebo.

Andre får det av legene sine fordi legene er up to date omd ette, det finnes en god del studier om metformins positive effekt før og under et svangerskap.

Skrevet

Hei

Jeg snakket med legen min paa Fedon Lindbergklinikken, som anbefalte meg aa bruke metformin, men paa redusert dose (en om morgenen).

I slutten av neste uke skal jeg tilbake til henne igjen, og faa mer informasjon om dette, jeg er naa i 19. uke i svangerskapet. Men det hun sa til meg, var at nyere studier viser at man ikke har samme risiko for spontanabbort blant annet. Mener ogsaa det var noe om at man ikke fodte like store barn, og at man gikk fullendt, og ikke fodte for tidlig.

Skrevet

Jeg fikk beskjed av gynekologen som gav meg metformin å slutte på den etter jeg ble gravid.

Skrevet

Det er fordi metformin ennå ikke er offesielt tillatt å bruke udner svangerskapet.

Derfor sier de fleste gyns dette, for å unngå konsekvenser.

• 1 måned senere...
Skrevet

Heisann

Eg går på metformin og er nå 25 veker på veg. Skal gå på metformin ut svangerskapet.

Eg har hatt fleire tidlege abortar. Ved forrige graviditet aborterte me så seint som i veke 19. Eg gjekk då på metformin t.o.m. veke 12, fekk resept på dette på ein privat fertilitetsklinikk. Fekk høyre at andre ikkje fekk gå på metformin etter at dei blei gravide (på sjukehuset anbefaler dei det ikkje, pga at kombinasjonen metformin-graviditet ikkje er forska nok på her i landet). Sjølv fekk eg beskjed om å gå på dette t.o.m. veke 12 for å hindre tidlegabort.

Nå er eg gravid etter prøverør på sjukehuset. Egentlig ville dei ikkje gi resept på metformin, sidan det ikkje var utprøvd/godkjent. Me ytra eit sterkt ønske om likevel å få ta metformin, fordi me hadde fått trua på dette, og me fekk lov likevel. Me fekk og tilbod om å vere med i studien på metformin, men takka nei, -me ville ikkje risikere å berre få plasebomedisin.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...