Gå til innhold

etter keisersnitt

Anbefalte innlegg

Hei

jeg må ta keisersnitt og det hadde vært fint å fått noen svar på disse spm:

- hvor lang tid må en regne med at en har vondt etter operasjonssåret?

- må en være forsiktig ift stingene med bevegeligheten - jeg er alltid en sånn person som er uforsiktig og alltid ute i siste liten ..

- når kan en starte trening?

- får en mye smertestillende nok i ettertid slik at en kan gå turer etterpå?

Fint om noen kan gi meg et svar..

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139662295-etter-keisersnitt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har hatt 3 KS - etter "eget valg". Og jeg har hatt veldig greie KS'er, alle 3, uten komplikasjoner.

Etter 1. KS var jeg på beina og ute & gikk etter ca 6 timer. Fikk god smertelindring, hadde ikke mye vondt. Litt vondt å snu seg i senga, og å host/le. Fikk smertestillende via intravenøs'en 1. døgn, deretter paracet og ibux de neste 2-3. Reiste hjem dag 5. Var ute og handlet samme kveld - nema problema. Fine trilleturer fra dag 7.

Etter snitt 2 dro jeg hjem dag 4, etter snitt 3 dag 3...

Synes selv jeg har hatt LITE vondt.

Fikk alle gangene intravenøs smertestillende 1. døgn, deretter tabletter,

Har ikke hatt mye vondt hjemme heller.

Tror ikke jeg har hatt mer vondt enn de som har født vaginalt!

Mine sår har alle blitt stiftet. Ikke hatt noen problemer/smerter i forbindelse med de. OG - jeg hadde jo småbarn hjemme etter både 2, og 3. snitt som krevde sitt (3 snitt på drøyt 4 år), men såret/stiftene hemmet meg ikke i det hele tatt.

Synes å huske at man ikke skal begynne å trene aktivt før etter minimum 6 uker.

MEN - kanskje jeg har vært spesielt heldig...?

Hører jo om en del som har hatt både komplikasjoner og smerter...

Men jeg har i alla fall ikke vært blandt dem!

Jeg har ett udramatisk hastesnitt bak meg (måtte vente i "kø" mens jeg og babyen hadde det bare bra :)

Babyen var ute halv ti på kvelden og jeg var oppe i dusjen neste formiddag. Etter det så var jeg oppe og gikk etter mat og i gangene. Det var vanskelig å snu seg i senga ift amming og måtte ha hjelp til å flytte babyen fra side til side. Det var vanskelig den bøyen for å komme seg opp i sittende stilling, og det å bøye seg for å plukke opp fra gulvet.

Etter oppvåkninga hadde jeg tablettregime med smertestillende de første 3 døgnene. Etter det fikk jeg bare paracet, som jo ikke tar vekk all smerte, men nok til at man kan slappe av i kroppen. Jeg ble også stiftet og de stiftene ble tatt etter 9 dager, noe som ikke gjorde vondt i det hele tatt og såret har grodd kjempefint.

Jeg dro hjem etter 5 dager. Vel hjemme var det en utfordring å ta seg av en stooor baby som skulle bæres hele tiden. Det strekker en del i såret så man blir engstelig, men jeg veit nå ikke hvor farlig det egentlig er. Ifølge jordmora mi gror livmor-muskelen på 6 uker. En del oppgaver må nok overlates til andre, eller bare måtte vente... Tror jeg hadde vært hjemme nærmere ei uke da jeg prøvde meg ut på trilletur. Lenger og lenger for hver dag. Det gjorde vondt å lange ut med beina og jeg ble litt fort sliten i starten. Husker ikke hvor lenge jeg hadde vondt sånn i hverdagen. Jeg begynte på husmorgym etter nesten 6mnd og de første ukene var det litt vondt med de øvelsene som ga strekk i arret.

Sånn var det for meg :)

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...