Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Er det noen som vet hva vi evt. da har krav på? Vi mister muligens jobben begge to innen to mnd pga. finanskrisen. Vi har jobbet der i over to år. For han så blir det nok ikke vanskelig å finne ny jobb, blir værre for meg som er gravid. Jeg kommer vel da til å få arbeidsledighetstrygg i alle de mnd jeg har igjen før barnet kommer, men hva skjer da? Får jeg nok permisjonspenger til å kunne beholde huset og dekke alle andre utgifter vi har? Uff, en skikkelig vanskelig situasjon, og vi er to kjempefortvilte "foreldre"...

Fortsetter under...

Om du har krav på dagpenger vil du få foreldrepenger. De utgjør ca 66% av den lønnen du hadde i fjor. I tillegg kan du bruke de 6 beste av de 10 siste mnd som grunnlag for gjennomsnittsberegningen som ligger til grunn for foreldrepengene, og ettersom du får noen mnd med vanlig jobb før du evt blir arbeidsledig vil dette være positivt for deg... Hvorvidt du får nok penger til å beholde huset og dekke utgiftene deres på kan jeg ikke svare på.. Det er nok lurt av dere å sette dere ned og se på hvilke utgifter dere har og om noen kan kuttes bort eller reduseres og se hva dere MÅ ha inn i mnd for å klare dere.... Lykke til..

Takk for svar :)

Vi har ihvertfall tenkt til å selge begge bilene, og kjøpe oss en mer praktisk bil istedet slik at vi spleiser på alle utgifter der.

Så får jeg bare ta meg en samtale med nav, og få alt svart på hvitt om hvor mye vi får å leve av. Tror det vil lette usikerheten vår betraktelig.

Dagene nå går fra å være langt langt nede, til å plutselig se lyst på det meste. Bølgedal...og et vanskelig valg...

Når jeg først er her inne lurer jeg på en ting: vi har hvert så utrolig heldige å vinne en hotell tur. Vi reiser på hotellet til fredag og blir der en uke, og med det kommer det jo til å bli mye bobblebad og svømming og kanskje badstu, er det noen som vet om det å bade i varmt klor vann eller sitte i badstu kan skade barnet på noen som helst måte nå som jeg er bare 6-7 uker på vei?

Og et siste spm. er det mulig å ta en ultralyd for å se at alt står bra til med barnet? eller må man vente til man er over uke 12 for å gjøre det?

Legen min frarådet meg å bade i offentlige bad spessielt boblebad og å ta badstu de to gangene jeg har vært gravid.

Jeg ville nokk sjekket det opp før jeg hadde gjort det.

Bade i baseng er det mange som gjør, boblebad hører jeg litt f orskjellig. Badstue er egentlig bare at du kan få ubehag av varmen, er det ikke så varmt så går det nok bra.'

Prøv om du får ny jobb, se om arbeidsgiver kan gi slipp på deg fort om det dukker opp noe snart -Da syns det jo ikke at du er gravid.

Om du får dagpenger så blir jo de måndene med dagpenger dårligere,men sånn som det ser ut så vil du bsre få med en dagpengermned iberegningene om fødselspenger.da blir det no sånn som 3-4 % lavere årslønn enn normalt. Velger du 100% så kan dere også komme bedre ut selv om du i tillegg tar ulønnet perm i inntil 10 uker.

Husk at de på nav ofte svarer generelt så dobbeltsjekk svaret før du stoler på det.

Du vil ikke få en gratis ul via lege fordi du ønsker å se at alt er bra med barnet, men det er ingenting i veien for å bestille og betale for den selv.. Men kan være lurt å vente til etter uke 8 da det er innen disse 8 ukene det oftest går galt NÅR det går galt - dess lengre du venter dess mer ser de!!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...