Anonym bruker Skrevet 17. februar 2009 #1 Skrevet 17. februar 2009 Jeg så det ene innlegget der det snakkes om hvor langt de kan telle. Hva mener dere da? Mener dere at de ramser opp tallene i riktig rekkefølge eller mener dere faktisk å telle. Dattera mi er drøyt 2,5 og kan ramse opp tallene til 20, men kan bare telle til 5. Dvs as hun sier hun vil ha 5 fiskepinner, får f.eks 4 og sier hun skal ha 1 til. Eller jeg ber henne telle noe bestemt som f.eks antall katter på et bilde etc. Altså vet forskjell på antall. Er det det dere mener med å telle?
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2009 #2 Skrevet 17. februar 2009 Er nok ulike oppfatninger rundt dette:-) Her kan mini telle kanskje 12 biter osv., men kan snart ramse opp tallene til 100 med litt hjelp. Var veldig søtt da han helt av seg selv sa 101 uoppfordret etter 100 en dag. Man kan lære 2-åringer det meste tror jeg, de husker jo ALT:-)
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2009 #3 Skrevet 18. februar 2009 Jeg jobber som lærer i 1 klasse og det er VELDIG mange som har problemer med tallforståelsen med høyere tall enn 20. Det å kunne ramse opp tall er noe annet enn å kunne telle. Med å telle menes at man legger et vist anntall av noe foran ungen og søpr om han eller hun kan finne ut av hvor mange det er med å telle. Da tar man å peker på en og sier en, på to og sier to osv. Dette har som sagt mange 6 åringer problemer med og teller gjerne flere ganger på noen gjenstander. Flinke toåringer noen har som kan telle til 100;)
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2009 #4 Skrevet 20. februar 2009 Det jeg mener med at min datter kan telle så er det at hvis jeg sier 1 så fortsetter hun 2,3,4 osv frem til 12 så kan hun ikke mere. Men hvis jeg sier 13, 14 15 osv så sier hun det men det kommer ikke automatisk. Teller ikke så mye ting rundt seg egentlig, men sier hun har 2 smokker osv når hun faktisk har 2 smokker hahaha
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2009 #5 Skrevet 20. februar 2009 Da er det ikke telling. Da kan hun tallrekken akkurat som en regle. Hun har et forhold til hva som er to, men ser på mengder som en, to eller mange. (tre eller mer). Men hun er jo flink for det :-)
Lillebror og stoerebror Skrevet 22. februar 2009 #6 Skrevet 22. februar 2009 Helt enig i at det er forskjell på å kunne telle og tallrekken. Det er en ting å se at det er tre av noe, det er noe helt annet å komme fram til at det er tre ved hjelp av telling.
Emil & Røra Skrevet 22. februar 2009 #7 Skrevet 22. februar 2009 Når sønnen min teller på norsk så kan han telle antall enheter i bøker etc til 15 på norsk. Han tar også opp antall fingre når vi spør om tall frem til fem , men dette er vist for stor utfordring for finmoorikken til å gå noe lenger. På engelsk telller han til ti men det er oppramsing. Han er 2 1/2.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå