rudolfine Skrevet 17. februar 2009 #27 Skrevet 17. februar 2009 Vi prøvde en gang å bestille glutenfri bunn med kjøttboller, men fikk da klar beskjed av servitøren om at kjøttbollene inneholdt gluten, og at de derfor ikke kunne servere oss slik pizza. Da var det lett for oss å bestille et annet fyll heller. Dette var på Peppes, og vi fikk vite at dette var noe alle hos Peppes skulle kunne. Ikke nødvendigvis alt om ulike allergier, men f. eks. at glutenfri bunn også krever glutenfri topping. Jeg vil tro at det her er en svikt hos Peppes. Det skal jo være et eget stempel/klistremerke på glutenfrie Peppes-pizzaer, som viser hvem som har laget pizzaen og slik er ansvarlig for kvaliteten. Fikk dere slik på pizzaen? En kan visst aldri passe for godt på...
Gjest Skrevet 17. februar 2009 #28 Skrevet 17. februar 2009 Nå har det seg jo slik at det å spise pizza med feks speltbunn er veldig "in" og det er faktisk ikke slik at man skal ta utgangspunkt i at det bestilles noe som er "annerledes" fordi det er allergi inne i bildet. Man kan jo rett og slett være sær?! Derimot synes jeg at dersom man opplyser om en allergi, så SKAL personalet være kompetent nok til at vedkommende ikke skal risikere å få en reaksjon på maten, langt mindre få servert noe man ikke tåler. Det skulle bare mangle. Jeg har selv mange års fartstid i bransjen som servitør og kokk, og jeg vet at både jeg alle mine kolleger tar ekstra hensyn ved tilberedning av mat til allergikere. Vi har også rutine på hvordan man skal håndtere det dersom man får en som har mange allergier som drop-in gjest. Det har jeg opplevd at mange ikke har og derfor ikke har noe å tilby gjesten. Slikt sjokkerer meg stadig.
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 17. februar 2009 #29 Skrevet 17. februar 2009 Jeg jobber på Dolly Dimples og der er vi suuuuper nøye når det kommer til glutenfri pizza. Vi har for det første så og si storvask før den glutenfrie bunnen kommer inn på kjøkkenet slik at vi er sikker på at det ikke er noe spor av gluten fra de andre pizzabunnen.. Så ja jeg syns den som bakte pizzaen burde reagert. Kan ikke skylde på at man bare leste bestillingen, for det er sinnsykt mye oppmerksomhet som kreves når man lager glutenfri mat. Men neste gang ville jeg poengtert at det var pga allergi, fordi noen av de som baker pizzaene tenker rett og slett ikke særlig langt tydligvis..
It's all about me Skrevet 17. februar 2009 Forfatter #30 Skrevet 17. februar 2009 Spelt har ingenting med allergi å gjøre. Glutenfritt er noe helt annet.
It's all about me Skrevet 17. februar 2009 Forfatter #31 Skrevet 17. februar 2009 Var på restaurant dette ble gjort så pizzaen var ikke merket på noen måte. Hadde jeg vist at dette var noe de hadde regler på skulle jeg tatt det videre.
Gjest Skrevet 17. februar 2009 #32 Skrevet 17. februar 2009 Jeg vet det, men det finnes allikevel særinger ute og går. Har en kompis som ikke spiser gluten som en del av en diett han er på feks.
It's all about me Skrevet 17. februar 2009 Forfatter #33 Skrevet 17. februar 2009 Ja men spelt er gluten så til de grader, så håper da inderlig ikke han spiser det....
Malin G. Spann Skrevet 17. februar 2009 #34 Skrevet 17. februar 2009 Jeg syns at alle spisesteder burde ha en grunnleggende opplæring i allergi og intoleranse av mat. Da mener jeg ikke 2 år på skole for å lære alt om alle alergier, men litt om alt på en måte. Slik at den som selger maten, og den som tilbreder den, vet hvilke grunleggende regler som gjelder. Mat forbindes ofte med hygge og sosialt samvær, å det skal ikke mye til for å ødlegge for noen med alergi. Kanskje litt naivt å tenke sånn, men en betaler tross alt ikke for å bli syk fordi betjeningen eller den som lager maten ikke har nok kunskap. Selvfølgelig må kunden opplyse om hvilke allergi/intoleranse det er snakk om , men da må de ansatte også vite hvordan maten skal behandles og hvilke ingredienser som er fy fy.
It's all about me Skrevet 17. februar 2009 Forfatter #35 Skrevet 17. februar 2009 Ja yrkesstolthet kalles det. Vi forventer da at andre yrkesgrupper skal ha kunne det de jobber med, så hvorfor kan en ikke forvente det når en er ute å spiser også. He he, nå vet du hva du har imøte ) Alltid noe å irritere seg over.
Gjest Skrevet 17. februar 2009 #36 Skrevet 17. februar 2009 Han spiser faktisk ikke mel, eller melprodukter i det heletatt, kun rent, rødt kjøtt og hvit mager fisk. Kan til nød kaste nedpå litt sopp og noen broccoli som tilbehør, men det er også alt. Merkelig fyr serru, og som sagt e det noen som er veldig sære;) Man vet jo aldri når man støter på en slik en dersom ikke allergi blir nevnt:)
Malin G. Spann Skrevet 17. februar 2009 #37 Skrevet 17. februar 2009 Jeg skjønner det. Gikk en runde i butikken i dag for å lese på innholdsdeklarasjonene i forskjellige produkter. Jeg skjønner ikke en dritt. Tror du skal vere glad jeg ikke jobber på peppes!
It's all about me Skrevet 17. februar 2009 Forfatter #38 Skrevet 17. februar 2009 Ernæringsfysiologen gir deg nok en lite med hva du skal se etter. Smt så har jo Toro noen supre brosjyrer. Det gir en grei start, så kommer resten etterhvert. Ikke prøv å få oversikt over alt med en gang, ta en og en middag av gangen. det mest finnes det greie erstatninger for, men ser du etter alle på en gang finner du ingen )
Malin G. Spann Skrevet 17. februar 2009 #39 Skrevet 17. februar 2009 Skulle nesten tro du hadde doktorgrad i cøliaki. hehe
Bettybu Skrevet 17. februar 2009 #40 Skrevet 17. februar 2009 Nå lager jeg en del av glutenfritt mel, fordi svigerfar har cøliaki... Men hadde jeg vært mer "grønn" så hadde jeg ikke tenkt/visst at det var mel i kjøttboller (hvorfor det egentelig??) De trodde nok bare at glutenfri bunn er et produkt på lik linje med speltbunn, altså litt sunnere enn hvetemel...??
It's all about me Skrevet 17. februar 2009 Forfatter #41 Skrevet 17. februar 2009 Et sted som servere mat må da vite hva glutenfri bunn er for noe, ikke bare tro noe som er så langt ute på jordet.. At mannen i gata ikke har peiling gir jeg blaffen i, men de som lever av å servere mat må da vite hva de serverer.
It's all about me Skrevet 17. februar 2009 Forfatter #42 Skrevet 17. februar 2009 Ja kanskje det er det jeg skulle satse på, he he. Neida, det bare engasjerer meg siden guttungen ble så syk som han ble. En periode så jeg for meg ringerunden jeg måtte ta fordi han ikke klarte seg.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 17. februar 2009 #43 Skrevet 17. februar 2009 servitøren burde vist dette foreldrene burde vist det to feil blir ikke en rett
It's all about me Skrevet 17. februar 2009 Forfatter #44 Skrevet 17. februar 2009 Foreldrene er alltid obs og gravende men det var ikek de som var med, og guttungen er selv for liten til å spørre.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 17. februar 2009 #45 Skrevet 17. februar 2009 ja, men den voksene som er med da. han/hun burde jo også tenkt på det. men men.. skaden har jo skjedd. hvordan går det med gutten?
It's all about me Skrevet 17. februar 2009 Forfatter #46 Skrevet 17. februar 2009 Går fint med han, jeg kom forbi akkurat tidsnok og tok meg av spørringa og gravingen )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå