It's all about me Skrevet 17. februar 2009 #1 Skrevet 17. februar 2009 Noen bekjente skulle ta med lillegutt ut på pizza. Han er cøliakiker så da ble det en glutenfri pizza utenom den store de andre skulle dele. I farten bestilte de med Peppz sine egne kjøttboller på. Burde det ikke ha ringt en bjelle hos kokken når han fikk en bestilling på glutenfri pizza med hvetemel i toppingen??
trippeltopp Skrevet 17. februar 2009 #2 Skrevet 17. februar 2009 Jeg må være hjernedød...skjønte ikke det, jeg :??
mamman til to gutter Skrevet 17. februar 2009 #3 Skrevet 17. februar 2009 Syns ikke det er rart at servitørene ikke reagerer på det, men de som lager pizzaene på kjøkkenet burde visst det og tenkt over det. Er likevel ikke overrasket over det. Jeg har bedt om mat uten løk (sto det skulle være løk i salaten) og likvel fått maten marinert i marinade hvor det var synlig det var løk i og det var ikke på peppes... Heldigvis var det som sagt synlig at det var løk i, så jeg sendte maten ut igjen og bestilte noe annet.
Gjest Skrevet 17. februar 2009 #4 Skrevet 17. februar 2009 Jeg skjønte heller ikke denne, Hadde altså kokken hvetemel hvor?
Yaddaline ❤ ♀04/05 ♂02/09 Skrevet 17. februar 2009 #5 Skrevet 17. februar 2009 Hvis de som bestiller ikke "kommer på det" vet jeg ikke om jeg hadde stilt krav til at den som lager maten skal komme på det. Det kunne jo være noen andre også skulle ha av pizzaen og at den med allergien likevel kom til å plukke det av (folk gjør mye rart).
It's all about me Skrevet 17. februar 2009 Forfatter #6 Skrevet 17. februar 2009 Glutenfri pizza er pizza uten hvetemel (og bygg, havre, rug og spelt for den saks skyld) for allergikere. Burde det ikke ringt en bjelle at det ikke bør være boller som inneholder hvetemel på en pizza til en som ikke tåler det. Man bestiller ikke glutenfri bunn for moroskyld, den er jo svindyr.
petite fleur Skrevet 17. februar 2009 #7 Skrevet 17. februar 2009 Er det hvetemel i kjøttboller? (Ikke de jeg lager, i alle fall) Eller misforsto jeg noe nå?
Gjest Skrevet 17. februar 2009 #8 Skrevet 17. februar 2009 Nei, det synes jeg faktisk foreldrene burde tenke på selv. For alt kokken visste så kunne det være at noen skulle dele pizzaen og den som ikke hadde cøliaki ville spie alle kjøttbollene og den andre plukke dem av.
It's all about me Skrevet 17. februar 2009 Forfatter #9 Skrevet 17. februar 2009 Det lar seg ikke plukke av, det vil sitte igjen spore som er like farlige som bollene.
tommeliten og lillemy Skrevet 17. februar 2009 #10 Skrevet 17. februar 2009 Det er fordi de som jobber på peppes stort sett er ufaglærte. Både på kjøkkenet og ute i severingen......
Fantasiløs m/ 2 vakre gutter Skrevet 17. februar 2009 #11 Skrevet 17. februar 2009 Nei, synes ikke det var noe rart.. Regner jo med at folk vet hva de bestiller.. Og som de andre sier, kunne jo hende de skulle bli plukket av eller noe.. Synes ikke dette var kokkens feil..
It's all about me Skrevet 17. februar 2009 Forfatter #12 Skrevet 17. februar 2009 Ja vanligvis er kjøttboler uten mel, men ikke Peppes sine.
Mor&barn Skrevet 17. februar 2009 #13 Skrevet 17. februar 2009 mennesker uten allergier tenkter veldig sjeldent på og vet antagelig ikke hva det er og ikke er gluten i. Tipper ikke de står og lager kjøttboller til hver pizza. Og de er som regel studenter og ungdom som lager pizzaen også akkurat som servitørene. Jeg mener at allergikeren bør tenke på dette selv. Ikke alle som engang vet hva gluten er
Trønderbærta Skrevet 17. februar 2009 #14 Skrevet 17. februar 2009 Jobber ikke hos peppes, men hos en lignende plass. Vi har full oversikt over hva som ikke skal være på glutenfri pizza, og om noen bestiller med "noe slikt" på, så informerer vi, eller unngår å ha på det, og gir beskjed om det (vist det ble glemt når det ble bestilt..)! Det er VI som er på kjøkkenet som skal passe på/vite at dette ikke hører til på en glutenfri pizza. Dette er jeg kjempestreng på, ALLE skal vite det, uansett hvor ny de er!
Gjest Skrevet 17. februar 2009 #15 Skrevet 17. februar 2009 Syns ikke det var så rart. De som bestilte burde poengtert at det var pga cøliaki og at det ikke måtte være noe med mel i.
It's all about me Skrevet 17. februar 2009 Forfatter #16 Skrevet 17. februar 2009 Det vet jeg. Men jeg mener at en som jobber med matlaging bør vite om de forskjellige allergiene og hva maten dems inneholder. Så da det blir bestilt en spesialbunn med fyll på som ødelegger hele greia burde den som står på kjøkkenet ha såpass yrkesstolthet at han opplyste gjesten om at dems boller er det hvetemel og om de fremdeles ville ha de på. Men det er meg, he he. Heldigvis kom jeg innom og fikk reddet situsjonen før det ble katastrofe.
trippeltopp Skrevet 17. februar 2009 #17 Skrevet 17. februar 2009 Aha - da er jeg med! Jeg synes kanskje ikke man kan klandre noen andre i en sånn situasjon. Jeg ville spurt hva som var i de bollene, og bestilt en annen dersom det var hvetemel i dem... Er så mange mennesker med så mange ulike behov, som er innom en sånn restaurant, ikke rart om de ikke tenker på sånt..
It's all about me Skrevet 17. februar 2009 Forfatter #18 Skrevet 17. februar 2009 Takk det er det jeg mener. For det er strenge regler for å i det hele tatt tilbrede glutenfri mat. Har bare irritert meg over det siden det skjedde. Send meg pm om hvor du jobber så skal jeg dra dit neste gang, he he.
It's all about me Skrevet 17. februar 2009 Forfatter #19 Skrevet 17. februar 2009 Det finnes ingen klarer måte å vise at en har cøliaki enn bestille glutenfri. Å måtte si "vi skal ha en glutenfri pizza fordi vi har cøliaki" blir som å ha smør på flesk.
Gjest Skrevet 17. februar 2009 #20 Skrevet 17. februar 2009 Ja, men tydeligvis så kan det jo være beov for det uansett... Du spurte - og vi svarer ;-)
Gjest Skrevet 17. februar 2009 #21 Skrevet 17. februar 2009 Du må huske at ikke alle har like gode kunnskaper om dette. Jeg har to venner med barn som har dette og kan derfor endel, men før jeg fikk disse vennene ante jeg nesten ingenting om dette, og det tror jeg er ganske normalt. De færreste tenker vel på at det kan være mel i kjøttboller med mindre de lager dette ofte selv, mens foreldre med et cøliaci barn BURDE tenke på dette og spørre om det er mel i kjøttbollene. Her må rett og slett de være ekspertene på vegne av barnet sitt og ikke forvente at andre skal vite om slike ting.
Veldig_lykkelig_mamma Skrevet 17. februar 2009 #22 Skrevet 17. februar 2009 Synes ikke det er peppes sin "feil". Folk bestiller så mye med ekstra og uten ditt og datt. De lager det folk bestiller. Er nok dessverre kundens egen feil å huske hva de kan spise og ikke.
Mamma til to tette Skrevet 17. februar 2009 #23 Skrevet 17. februar 2009 Med flere matallergier selv så kan jeg si at jeg har null tiltro til verken servitører eller kokker, dessverre! Verken på den minste kafe eller den mest fancy restaurant kan du regne med at folk forstår eller respekterer din allergi. Jeg har så mange eksempler at du kunne fått fnatt, selv når jeg forklarer hvilken allergi jeg har, hvilken mat det faktisk vil si og hva konsekvensene vil være hvis de ikke respekterer det så har jeg opplevd at de likevel har kommet med en rett dekket av det jeg nettopp har forklart jeg ikke tåler. Kom faktisk i klammeri med en kokk en gang fordi jeg sa at det ikke var godt nok at han bare plukket av det jeg ikke tålte, at retten faktisk måtte lages uten det....da hadde jeg forklart det på forhånd, valgt en rett som skulle være grei, avvist maten en gang for så å få retten på "ny" med halvveis renset tallerken. Det er mange som tror "allergi" bare er noe tull og at det egentlig bare er en annen måte å si at man ikke liker det på. Ellers som en kelner sa det så fint "ja jo vil jo ikke at du skal få et utslett eller noe". Nå høres jeg veldig kranglete ut men jeg har bare spist mye ute he he, over hele verden og her i Norge er søren meg verst.
It's all about me Skrevet 17. februar 2009 Forfatter #24 Skrevet 17. februar 2009 Jeg synes at alle som jobber med mat burde gå på kusr for å lære om allergier. Og jeg synes alle burde vite hva maten de servere inneholder. Uansett om det er en simpel cafe eller en gourmetrestaurante. Noen kan som kelneren du var bort så fint sa få et lite utslett, men for andre er det mer alvorlige. Min gutt blir ikke dødssyk, men kan heller si restauranter som ikke tar det jeg forteller på alvor vil få en skikkelig vaskejobb. For ja jeg er nøye med hva jeg bestiller til han, men i dette tilfelle jeg nevnte her var det noen andre som ikke er like erfarne som hadde tatt han med ut. Spiser mye ute og det går som regel greit og Norge har jeg god erfaring med, men USA derimot......
Trønderbærta Skrevet 17. februar 2009 #25 Skrevet 17. februar 2009 Allergi er noe man ikke skal tulle med, har selv en allergiker, så vet en del om det, og når man jobber med mat så SKAL man vite hva man lager, og hva det inneholder, slik som her glutenfri=cøliaki slik tenker jeg. Vi har også ett hefte der hvor det står om hva som inneholder hva, og allergener, så om noen informerer at de har allergi mot melk feks, så skal vi sjekke det, og ikke tro..! Skjønner jo at ikke alle vet hva som inneholder hva, men dette er noe alle må lære når de jobber på en slik plass. Jeg er veldig streng på dette, men det er fordi at ALLE våre kunder skal føle seg trygge på at vi kan det vi holder på med, og at når de skal ha glutenfri, så er HELE pizzaen glutenfri. Og hos oss er nacho med mel, men enkelte vil ha det på, da informerer jeg om at det inneholder mel, så får de da bestemme om de likevel vil ha det på! :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå