Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har lest at så små barn ikke skal legge seg etter 19...men hvorfor? er ikke 20 til 8 like greit som 19 til 7? har til nå sovnet ca 8 og nekter å sove mer kl 7 på morran...er redd hvis hun sovner tidligere må jeg opp kl 6....?

andre erfaringer på søvn rundt denne alderen? min våkner sååå mange ganger på natta i tillegg....blir gal snart...i dag er det tid for å innføre at hun sovner helt av seg selv i senga si. Er det greit at de skriker litt eller er hun for liten? tenker på den der man er ute et par min, går inn å synger, går ut osv...

SVAR ØNSKES!!!!!:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hva vi har gjort er å legge lillegutt i sengen kl 19, vi rygger/gjynger på sengen sammtidig som vi har han surret/pakket dynen godt rundt han. Vi er der helt til han sovner, men plukker han ikke opp eller tar han ut av rommet igjen når vi har lagt han. Selvfølgelig gråt han og protesterte på det å bli lagt, men det er jo ikke farlig. Vi hysjet stille og hadde en hånd oppå brystet hans slik at han kjente at vi var der. Har aldri latt han ligge å skrike alene i rommet, men trøster han uten å plukke han opp. For oss har dette funket kjempe bra!

(vi har montert slike brio bedrockers på sengebeina)

syns det er litt misforstått her inne dette med ferberisering osv. Det virker nesten som om det nå skal være slik at et barn ikke skal få gråte i det hele tatt, lar man den lille gråte litt så er man jo rene mishandleren.

jeg har ingen tro på dette med skrikekurer og la ungen skrike alene på ett rom. men sammtidig så er det jo gjerne naturlig, iallefall for mitt barn, å gråte litt og protestere når han ikke får viljen sin. Nå sovner han med en gang, tok bare noen dager å innføre leggetid kl 19. Vi er iallfall kjempeglade for å få kveldene våres tilbake:)

Skrevet

Merker meg at Karin Naphaug - som vel er det nærmeste vi kommer en søvnekspert i Norge - faktisk anbefaler Ferber for barn over en viss alder.

Har lest en del intervjuer med henne og hun påstår at barna vil få bedre søvn av å legge seg før, og heller ikke kommer til å våkne vesentlig tidligere. Vi har lenge lagt Snuppelure klokka 20 men beveger oss nå mot 19.00. I forigår la vi henne halv åtte og hun sov til kvart på åtte i går. I går kveld la vi henne også halv åtte og i dag har vi stått opp kvart på seks, så... vet ikke helt hva jeg skal si om våre erfaringer så langt. Velger å tro at vi lot henne sove for lenge i går ettermiddag og at hun derfor våknet tidlig i morges. Jeg har heller ikke forstått hvorfor det på død og liv må være 19 - når jeg har skrevet at hun sover fra 20 til 07-08 har jeg nesten fått pepper for at jeg har lagt henne så seint.

Skrevet

Dette høres ut som det vi holder på med akkurat nå...til voldsom protest fra mini!! men skal fortsette med dette nå...

Når er din våken igjen på morran? våkner han mye for mat?

Skrevet

Vi har begynt å legge jenta på 4,5 mnd i 19-tiden nå. Har gått gradvis fra 23. Hun våkner en del på natta, men vi ligger nå ihvertfall i sengen og sover (av og på) til 8-9.30-tiden.

Eneste jeg tenker om det praktiske og nyttige ved å legges i 19-tiden er at det er jo helst da de skal sove når de blir eldre, begynner i barnehage og skole, det er jo standard leggetid, greit at hun er vant til det nå.

Og så er det jo det å få voksentid på kvelden!

Haringen problemer med å få henne til å sovne alene, så der har jeg ikke mye å komme med. Vi sitter der og holder hånda og hysjer hvis det er nodvendig, men stort sett går det bra.

Vår våkner også masse om natta, og ingen dag er lik, så det er vanskelg å se sammenhenger og gjøre noe med det, jeg bare lever hver eneste dag i troen på at det blir bedre en dag:)

Skrevet

vi har vært litt uheldige de siste ukene med søvn pga sykdom hos lillegutt, men da vi startet, rett etter jul, gikk vi rett fra legging kl 21-21.30 til kl 19. første natten ble det veldig styrete fordi vi forsøkte den hersens opp/ned metoden fra sovecoach.dk. DET funket IKKE! haha.

Men de neste nettene gjorde vi det slik jeg beskrev i mitt første innlegg og lillegutt sov snart fra kl 19 til 05, fikk pupp og sov til 08.30:)

men er ungen veldig urolig når dere legger henne ned? det var iallfall min, så det løste vi fort ved å surre han inn i ett helseteppe, da kan han ikke kave så mye. Nå vet han med en gang at når han blir surret inn er det natta:) skikkelig gammeldags metode altså. før vi legger oss løsner vi på pleddet slik at han kan sprelle litt når han er våken i løpet av natten. ellers blir han sur på oss;)

forresten, jeg gir ekstra med mm på kvelden som jeg har pumpet ut, da blir han stein trøtt:) og nå har vi også gått over til grøt i tillegg.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...