Anonym bruker Skrevet 17. februar 2009 #1 Skrevet 17. februar 2009 Det forundrer meg med systemet at medisinering kun blir tilbudt de fleste steder. Ikke noe annet. Selvom et barn blir medisinert må og bør det ha tilrettelegging i tillegg, både hjemme og på skolen. Jeg syntes ofte systemet er skakk kjørt og virkelig burde tilby foreldre med diagnosebarn andre ting i tillegg og helst først. Små barn må ikke på død og liv ha tabletter så fort diagnosen blir fastsatt på papiret. -urinanalyser -foreldreveiedning -skoleveiledning/lærere -kostholdveiledning -tilrettelegging skole/hjemmer -omega 3 som inneholder DHA i større mengder enn angitt på pakken. Når slike ting som dette er innført så vil mye rette seg og er det da behov for medisinering så tar man det til etteretning. Det er mange grader av adhd og i noen tilfeller så holder det med slike ting nevnt ovenfor og i andre tilfeller med medisinering i tillegg. Problemet er at det ikke blir opplyst, foreldre vet ikke at dette er relevant i heletatt. Hvorfor? Jeg har en 9 åring som har fått diagnosen nå, dette papiret forandrer ingenting, nettopp fordi jeg kjørte igang med tilrettelegging tidlig, i tillegg var jeg såpass heldig å få veiledning av andre om div jeg hadde krav på. Jeg har sagt nei til medisiner etter diagnosen kom på bordet og systemet ser på meg med store øyne. Etter å ha blir innkalt til ekstraordinert møte hos bup i håp om at jeg skulle gi etter for medisinering, gikk jeg derfra etter 2 timer og spes.psyk fra bup var helt enig med meg. Han bistod meg på møtet på skolen at de er pålagt å tilrettelegge skolegangen og at mitt valg av å ikke gi medisiner var det rette nå. Jeg syntes det er skammelig av systemet å ikke innføre andre alternativer før medisinering for mange ganger hjelper det og trengs medisinering senere tid så har man ikke tapt noe på det man har gjort, kun vunnet. Både foreldre, barnet, lærere. Mitt spm til dere. Har dere blitt veiledet med andre ting dere kan gjøre enn medisinering og evt hva.? Takk
Anonym bruker Skrevet 27. februar 2009 #2 Skrevet 27. februar 2009 dette hadde sikkert vært mye bedre en å gå på medisiner.. men nå er min adhd slik at jeg må ha det veldig enkelt, 1 pille å ikke mere. da blir det bare rot å stress hos meg. (men når medisinen begynner å virke så kan jeg prøve alternativ behandlig:)
sannhet Skrevet 27. februar 2009 #3 Skrevet 27. februar 2009 De som utredet gutten min, krevde tilrettelegging på skolen , kurs for både lærere-assistenter og foreldre-barn. Det var ikke snakk om å prøve medisin med en gang. Det var vi som krevde det tilslutt, og vi ser det nå at det er mye av adferdsproblemene som vi ikke kan styre.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå