Gå til innhold

Adipol på Rikshospitalet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har vært der og kan fortelle litt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, Adipol, klinikken for overvektige gravide.

Skrevet

Oki.. kjenner diapol.. men det jeg har forstått er at Riksen har landets beste oppfølging av overvektige gravide.. Får du sjansen må du kaste deg på det..

Skrevet

Hei

Jeg er på Adipol. Er i uke 38, har gått opp 5 kilo (utgangsvekt 115).

Jeg har vært veldig fornøyd med oppfølgingen særlig i forhold til svangerskapsdiabetes, hvor jeg automatisk har fått rekvisisjon til glukosebelsatning to ganger i perioden.

Vi har fått 3 ekstra runder med ultralyd for å følge opp hvor stor babyen blir. dette har også vært veldig betryggende, da vi stadig hører om komplikasjoner med store mødre og store babyer.

Jeg synes det har vært litt for mye hos ærneringsfysologen, men det har kanskje hatt sine fordeler, siden jeg kun har gått opp 5 kilo. De kan vise til lav vekt økning hos de som har gått på Adipol.

Jordmor timene har vært helt normale tror jeg, hun er tilknyttet Adipol hun også,men på de timene har det vært mest snakk om vanlige svangerskapsting.

Så var det 5 kvelder i uka med gruppetimer. Det hørtes veldig overfladisk ut før jeg troppet opp, men det var faktisk veldig hyggelig og sosialt, mer enn det var lærerikt.

Det har blitt mange runder på riksen siden man får all oppfølging der (har ikke vært hos fastlege eller ekstern jordmor). Men det synes jeg har vært betryggende i seg selv. Men til tider har det vært mye. Det krever en fleksibelarbeidstid...

Alt i alt er jeg veldig fornøyd med oppfølgingen, nok særlig fordi jeg er førstegangsfødende og dermed fått litt ekstra føler jeg.

Anbefales på mange måter

Skrevet

Takk for svar! Jeg er akkurat begynt å gå der selv, har hatt første time hos ernæringsfysiologen og skal til jordmor om et par uker. Virker bra så langt, selv om det var litt spesielt at ernæringsfysiologen ikke visste at jeg ikke skal spise spekemat som gravid...

Jeg meldte meg på mest pga oppfølging i forhold til vekten, men har lyst å ha kontrollene hos fastlegen min pga noen andre helseproblemer. Vet du om det går an å ha dobbelt opp, eventuelt å kutte ut jordmoren på Adipol men være tilknyttet opplegget likevel?

Skrevet

Hei! Jeg gikk på Adipol først og ble overført til diapol da jeg fikk påvist sv.diabetes. Har bare godt å si om begge oppleggene, strålende folk! Du kan gå til både egen jordmor og fastlege i tillegg om du ønsker det, men vil anbefale at du går til jordmoren på adipol også innimellom iallefall for hun kan mye om overvekt og graviditet. Man får ofte time hos ernæringsfys og jm samtidig så tar ikke så mye ekstra tid :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...