Gå til innhold

Toxoplasmosefare også under amming??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vet jo at det er restriksjoner på matinntak (fare for toxoplasmose, listeria etc.) for oss gravide men gjelder det også når man ammer?!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uff eg håper ikke det - ser så utrolig fram til noe så enkelt som ei skive med fårepølse når minsten kommer ut!

Skrevet

Fårepølse kan du fint spise uansett, Det har jeg spist i alle mine 3 svangerskap, og Min tante er videreutdannet jodmor og begynte bare å le da jeg spurte henne om vi ikke kunne spise det.. For noe tull sa hun.. men rå fisk å myk ost er ikke bra sa hun.. så jeg tror ikke du skal være redd for å unne deg en skive med fårepølse altså..

Til slutt kan jo ikke vi gravide spise noe om vi skal begynne å tenke igjennom alt mulig... og da dør vi.....

Skrevet

Du finner kostholdsråd for ammende på matportalen.no

Etter hva jeg husker er det langt færre restriksjoner mens man ammer enn når man er gravid. Tidligere var man for eksempel veldig redd for mat som kunne gi allergi mens man ammet. Der er rådene veldig myket opp så sant man ikke selv er svært allergisk mot noe. Jeg ser veldig frem til å kunne utvide kostholdet mitt litt etter fødselen. Ikke det at jeg har trengt å gjøre så veldig store innskrenkninger. Men jeg skal ærlig innrømme at jeg tidligere kanskje var litt vel slurvete med å skylle av salaten før jeg ble gravid, og ser også frem til å kunne spise ost og kjeks. Jeg hører også til de som har valgt bort salamien. Gleder meg til ferskt brød med salami og majones :o) Jeg innser at jeg kanskje må vente litt lenger med alkohol i starten når jeg ammer ofte. Men jeg savner vin til maten også... (Høres sikkert ut som jeg drikker vin hver dag. Drikker ikke alkohol hver helg en gang til vanlig. Derfor har det vært veldig overraskende å oppdage hvordan jeg savner vin.)

Skrevet

*Trollmor*:

Selv om du har spist fårepølse, og det har gått bra, betyr det ikke at du kan generalisere ut ifra dette. Mattilsynet anbefaler å unngå spekemat fordi den ikke er varmebehandlet. Dette gjelder også fårepølse. Som regel går det bra, men man må være klar over at det er en risiko.

Selv om din tante sikkert er en veldig flink jordmor, ville jeg heller ha stolt på rådene fra det statlige organet i Norge som har ansvar for mattrygghet. Jeg synes også at jordmødre burde rette seg etter disse rådene, og ikke basere sine anbefalinger på egne erfaringer.

Men jeg er enig i at alle bør velge selv hva de velger å spise og ikke spise når de er gravide, men jeg mener også at man bør basere de valgene på den riktige informasjonen, ikke på synsing og generalisering.

Skrevet

Hele poenget her er at folk er for hysteriske i dag. For 70- 100 år siden var det ikke noen som tenkte i de baner i det hele tatt. Men det er da blitt folk av de også..

Før levde folk av spekemat, og det var ikke noen som nevnte noe om at det var farlig på den tiden.. men for all del.. alle velger selv, men å ikke unne seg en liten godbit syntes jeg blir for hysterisk.. og det er ikke bre en jordmor som har sagt dette, det må jeg no bare få sagt, jeg har vert hos flere da jeg hyppig har vert på kontroll til UL og det er faktisk ikke en eneste som har sagt at fårepølse er farlig.. Men selvfølgelig må vi jo være forsiktige.. Det sier seg jo selv det..

Skrevet

Nei, det er ikke fare for toxoplasmosesmitte gjennom morsmelk. Ei heller listeria.

Skrevet

Nei, for 70-100 år siden var det ingen som tenkte i de baner. Men så skal man heller ikke lenger tilbake enn til 50-tallet før antallet dødfødte var nesten 5 ganger høyere enn i dag (gjennomsnittlig 967 per år fra 1950-55 mot 209 i 2001-2005)

http://www.ssb.no/emner/02/02/10/fodte/tab-2008-04-09-01.html

Forskningen går fremover, og de finner stadig ut hva som er årsakene til foster- og barnedød. Heldigvis! Noen velger å benytte seg av denne kunnskapen, andre ikke - alle velger selv.

Offisielle råd om hva gravide kan spise og ikke spise er noe av det mest sensitive offentlige myndigheter uttaler seg om, og Mattilsynets anbefalinger er basert på lang og grundig forskning. Alt helsepersonell skal i utgangspunktet gi anbefalinger på grunnlag av disse anbefalingene.

Jeg sier ikke at fårepølse ER farlig, jeg sier at fårepølse er spekemat på lik linje med spekeskinke, fenalår, salami etc, og KAN være farlig.

Det er jo ingen som sier at Sognemorr er farlig heller, selv om et barn døde, og mange ble syke etter e.coli-saken for et par år siden.

Spørsmålet er om man vil eliminere risikoen helt (som for øvrig er nærmest umulig), eller om man vil la være å følge myndighetenes anbefalinger - på eget ansvar.

Jeg sier bare at man bør basere seg på fakta: Fårepølse er spekemat, og ikke mindre farlig enn spekeskinke, brie eller ustekt kjøtt, men fremdeles går det sannsynligvis helt fint å spise det, men det er en viss risiko.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...