*lykkelig med lilleprinsemann* Skrevet 17. februar 2009 #1 Skrevet 17. februar 2009 Er så frustrert og lei meg! Har en gutt på 4 mnd som jeg fullammer, men som har tatt flaske med mm fra han var 2 uker gammel uten problemer. Forrige uke hadde jeg midlertidig ikke melk og vi ga ham en flaske med NAN mme, han drakk denne uten problemer men etter 2 timer kastet han opp flere ganger. Nå på søndag prøvde vi en flaske med HIPP mme for å se om denne var bedre, han drakk denne etter litt prøving og etter en stund skjedde det samme, han kastet alt opp igjen. Snakket med helsestasjon og lege som mener det er melkeallergi og han kan derfor bare få mm på flasken. Så igår prøvde vi å gi han en flaske med min mm, men han ble helt hysterisk og nektet å ta flasken, prøvde ganske lenge men det var helt umulig. Prøvde også å gi ham sukkervann fra flasken for å friste han med flasken men han nektet. Virker helt hysterisk bare han ser flasken. Har han blitt redd for flasken etter at han fikk mme? Er han redd for at det samme skal skje? Føler meg så fæl fordi vi ga ham mme, vil han aldri mer ta flasken nå? Håper noen kan hjelpe med råd om hva vi kan gjøre, hvordan få han til å ta flasken igjen?
Maya:-) Skrevet 17. februar 2009 #2 Skrevet 17. februar 2009 Ingen gode tips ang. hvordan han skal ta flaske annet enn å kanskje vente litt til han får det litt på avstand også forsøke igjen, men når dere får det til igjen (for det gjør dere helt sikkert) så finnes det mme på apoteket basert på mais eller soya. Rart ikke helsesøster fortalte deg det. Vi har brukt ProSobee som er soyabasert men du må spørre etter den på apoteket, den står ikke fremme de har den på bakrommet. Den er litt dyrere, men jeg synes i alle fall det var greit med litt backup.
*lykkelig med lilleprinsemann* Skrevet 17. februar 2009 Forfatter #3 Skrevet 17. februar 2009 Huff håper virkelig at han tar flasken igjen:( nei helsesøster nevnte ikke noe om alternativ mme, men så er hun også ihuga fan av mm og anbefaler kun det! Takk for tipset, skal prøve den om vi får han til å ta flasken igjen. Er den veldig dyr?
Maya:-) Skrevet 17. februar 2009 #4 Skrevet 17. februar 2009 Jeg mener det koster ca.150-200 kr for 400g så det er jo en del dyrere enn NAN og HIPP i butikken. Jeg er faktisk ikke helt sikker på prisen for jeg har valgt å lukke øynene hver gang jeg handler på apoteket...
Gjest Skrevet 17. februar 2009 #6 Skrevet 17. februar 2009 Hvis det er melkeallergi kan man få melkefri mme på blå resept.
*lykkelig med lilleprinsemann* Skrevet 17. februar 2009 Forfatter #7 Skrevet 17. februar 2009 Ja vet, men problemet nå er at han nekter å ta flasken, uansett om det er mme eller mm i den. Kjempefrustrert!
Gjest Skrevet 17. februar 2009 #8 Skrevet 17. februar 2009 Ja det er jo et problem da.. hører om veldig mange barn som aldri tar flasken. Har ei i barselgruppa f.eks. Et år snart og har aldri tatt flaske. Tar han smokk da? Man må vel bare prøve og prøve og prøve.. Har ikke erfaring da det i mitt tilfelle er motsatt, han ville aldri ta pupp, bare flaske.... :-D
*lykkelig med lilleprinsemann* Skrevet 17. februar 2009 Forfatter #9 Skrevet 17. februar 2009 Ja han smokkt og har tatt det siden han var to uker gammel, samme med flasken. Det er derfor det er så frustrerende at han nå plutselig ikke vil ha flasken. Har prøvde å prøvd med flasken i dag men han blir helt hysterisk og gråter slik at han nesten mister pusten da er det frem med puppen.
Tonen Skrevet 17. februar 2009 #10 Skrevet 17. februar 2009 Lurer på om det kan ha noe med alderen å gjøre..? Min gutt tok flaske (med mm) fint frem til 4 mnd. Så var det totalnekt. Jeg skulle egentlig gå i bryllup en kveld, men måtte bare bli hjemme. Rundt 6 mnd tok han flaske på nytt, men da kunne vi like gjerne begynne med tutekopp! Er det noen spesiell grunn til at det er viktig at han tar flaske? Hvis ikke er det sikkert enklest å belage seg på amming en tid fremover og prøve igjen om en god stund. Ikke kjekt når han blir så hysterisk og lei seg..
*lykkelig med lilleprinsemann* Skrevet 17. februar 2009 Forfatter #11 Skrevet 17. februar 2009 Ja kanskje det er alderen. Hvor lang tid tok det før du prøvde med flaske igjen etter totalnekten da? Går nå i tanker om å begynne med grøt, det er vel ikke helt ideelt i og med at han fortsatt er liten, men jeg er borte to kvelder i uka og når han ikke tar flasken vet jeg ikke hvilke andre alternativer jeg har
Tonen Skrevet 18. februar 2009 #12 Skrevet 18. februar 2009 Grøt kan jo ta litt tid å venne seg til og bør introduseres gradvis.. Det hjelper deg nok ikke de nærmeste ukene hvertfall. Så små vil nok ofte kreve puppen i tillegg. Du kan prøve tutekopp. Eller pappaen kan gi utpumpet melk med kopp eller skje. Han kan ta på gutten en slik smekke som samler opp det som søles slik at ikke for mye går til spille.. Husker ikke helt når min gutt tok flasken igjen, for vi prøvde ikke igjen på en god stund.. Du bør nok fortsette å prøve, men vente litt til han har fått det hele litt på avstand.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå