Mahari81 og den lille Bie <3 Skrevet 17. februar 2009 #1 Skrevet 17. februar 2009 hvordan vet jeg at det ikke er dette RS-viruset alle snakker om? Er det farligere enn andre lignende virusinfeksjoner?
*Lissi* Skrevet 17. februar 2009 #2 Skrevet 17. februar 2009 Hugser du hva legen kalte det da? Var hos legen med snuppa mi forrige uke. Hun hadde et forkjølelsesvirus...hugser ikke hva det heter. Blir de ikke veldig dårlige av RS-viruset da? Vesla til svigerinnen min var iallfall skikkelig dårlig når hun hadde det som baby...
Maya:-) Skrevet 17. februar 2009 #3 Skrevet 17. februar 2009 Hadde det vært RS-viruset hadde du fått vite det. Jenta mi har også en virusinfeksjon og legen testet spesiellt for RS og sa at de passer veldig godt på å sjekke for "det frykte RS-viruset". Slapp av, de hadde ikke sluppet deg dersom det hadde vært farlig, de tar ingen sjanser på de aller minste. Det sa i alle fall legen min.
LilleMalin♀♂♂ Skrevet 17. februar 2009 #4 Skrevet 17. februar 2009 Tok de en prøve av sekretet langt bak i nesen? Det er det man gjør for å analysere om det er RS. RS er et forkjølelsesvirus som ikke er farlig for voksne og eldre barn, men farligere for babyer som har små luftveier. Et typisk tegn på RS-virus er at barnet blåser store bobler med snørr.
Mahari81 og den lille Bie <3 Skrevet 17. februar 2009 Forfatter #5 Skrevet 17. februar 2009 sjekket bare crp, som var på 9. ingen andre prøver. bør jeg dra til legen en gang til? (var hos legevakta først)
Gjest Skrevet 17. februar 2009 #6 Skrevet 17. februar 2009 Mini på 5mnd har akkurat hatt RS-viruset. Er på bedringens vei nå. Ble en natt på Ullvål pga det, og at viruset forårsaket bronkolitt. De tok en virusprøve, altså at de sugde ut snørr av nesa hans (som en over her også forteller:) Er ikke noen spesiell behandling mot viruset, bare la det gå over av seg selv.
LilleMalin♀♂♂ Skrevet 17. februar 2009 #7 Skrevet 17. februar 2009 Mahari81 og snuppa CRP på 9 er normalt, men CRP-verdien henger etter med endel timer slik at den kan være høyere enn den viser på det aktuelle tidspunktet, hvis du skjønner hva jeg mener? Likevel er CRP under feks 60-70 ofte virus, som RS også er. Hvis ikke de tok nasofarynksprøve (sekret fra nesen) så VET de ikke at hun ikke har RS. Du trenger ikke dra dit for å vite det, det er egentlig uinteressant hva hun har. Det du må vite er om hun er besværet i pustearbeidet sitt. Observerer henne; dersom hun puster med rask frekvens (ca 60 pr min), om hun har inndragninger (at du ser at huden drar seg inn mellom ribbena, i halsgropen og at nesevingene jobber). Har hun dette betyr det at hun strever med pusten sin. Da trenger hun kanskje oksygen, men aller helst noen inhalasjoner med saltvann og evt medisiner for å fukte og "avsvelle" luftveiene. Da ville jeg ringt legevakten og sagt hvordan hun oppfører seg. Se også hudfarge og om hun klarer å spise. Drypp henne med saltvann eller morsmelk i nesen og gi henne mat oftere enn vanlig. Hun orker sikkert ikke spise så mye som hun egentlig vil av gangen. God bedring:)
gerd Skrevet 17. februar 2009 #8 Skrevet 17. februar 2009 Nå vet ikke jeg hvorfor dere gikk til legen, men om det er RS-virus blir barna skikkelig dårlige og sliter med å få puste - dere hadde blitt lagt inn på bakgrunn av symptomene og ikke på bakgrunn av prøven.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå