catha80 Skrevet 17. februar 2009 #1 Skrevet 17. februar 2009 I går var jeg på helsestasjonen og der anbefalte de at jeg begynner med grøt til dattera vår som er 4 mnd og 3 uker. Hun veier 8 kg (ganske mye visstnok) og helsesøstera mente det var pga for mye morsmelk. Og jeg som trodde at man IKKE kunne bli overvektig av morsmelk og at det bare var kjempepositivt uansett.. hun er 64 cm lang. I tillegg er hun ei kjempefornøyd jente, men hun krever mye mm på kvelden (sover likevel fra 18 til 06, men med ammeavbrudd) Snakka så med ei venninne som er helsesøster i en annen by, og hun sa dette var HELT feil og reaksjonær måte og tenke på. Morsmelk er det beste for ungen og brystbarn kan ikke bli overvektige. Folkehelseinstituttet anbefaler amming til ungen er 6 mnd og det er helt klart det beste for ungen. Blir irritert når min helsestasjon helt klart ikke holder seg til folkehelseinstituttets retningslinjer. Vil også legge til at jeg ikke har hatt noe ønske om å begynne med grøt, helsesøster anbefalte det likevel på det sterkeste.
Katsi Skrevet 17. februar 2009 #2 Skrevet 17. februar 2009 Kan godt skjønne du er irritert på helsesøster ja! Jeg har også alltid hørt at barna ikke kunne bli overvektige på morsmelk. Høres ut som helsesøsteren din er av den gamle skolen... Så lenge jenta di er fornøyd og har det bra er jo det beste å fullamme til 6 mnd, det er jo det som er anbefalt.
MammaTilTre*augustbaby* Skrevet 17. februar 2009 #3 Skrevet 17. februar 2009 Jenta mi la på seg ca 1 kg i mnd frem til hun var litt over 6 mnd, og helsesøsteren var kjempeimponert over at babyer kunne vokse så mye bare på morsmelk. Siden jenta vår er litt stor låg hun langt over på vektkurven og det eneste helsesøsteren sa da var at så lenge det var morsmelk så kunne vi ikke gjøre noe. Hun var 8,7kg på 5mnd kontrollen. Så vi fullammet frem til hun var 8 mnd. (det tar pga matnekt og) .Synes du skal overhøre det helsesøsteren sier og bare amme så lenge jenta di trives med det! De ekstra kiloene jevner seg ut når de begynner å bevege seg på gulvet.
catha80 Skrevet 17. februar 2009 Forfatter #4 Skrevet 17. februar 2009 ja, jeg kommer definitivt til å fullamme til hun er 6 mnd. Hun vokser og trives, så det burde ikke være noe i veien for det. Et av argumentene helsesøster brukte var at hun selv begynte med grøt til sine unger når de var 2,5 mnd, så ja, hun er nok av den gamle skolen.
Lillepusen-78 Skrevet 17. februar 2009 #5 Skrevet 17. februar 2009 Oj!! Lite oppdatert, hun helsesøsteren din! Skjønner godt at du blir irritert. Har selv en stor gutt. Han var 7480 og 64 cm da han var 4 mnd (nå er han 4,5 mnd), og han får kun morsmelk. Helsesøster spurte om han får mye mat som trøst, men det gjør han ikke. Han spiser 5 ganger i døgnet og har gjort det lenge. Jeg har snakket med flere på barselpoliklinikken på sykehuset, samt legen på helsestasjonen. De sa at det IKKE er sammenheng mellom overvekt senere i livet og høy vekt som spedbarn så lenge de kun får mm, og anbefalte på det sterkeste å fortsette fullamming. Jeg kommer til å fullamme noen uker til, tenkt å gi ham smakeprøver om en mnds tid.
Frøken Freken Skrevet 17. februar 2009 #6 Skrevet 17. februar 2009 Hm - dette var rart. Jeg trodde besemt at grøt anbefales tidlig til de som har for lite melk til å mette sine barn, eller om barnet vokser for lite. Nå tror ikke jeg at det er spesielt skadelig å gi grøt til 5 måneder gamle barn, men om jenta di er fornøyd og glad er det jo bare å la være!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå