Lotta med novembergutt Skrevet 17. februar 2009 #1 Skrevet 17. februar 2009 Hvordan gjorde dere det første gang? Ble de redde? Jeg har så lyst til å prøve med babyen min på 3.5 mnd - men ser for meg at han vil bli veldig redd! Han er egentlig veldig pysete av seg, og bare det å få noen dråper vann over hodet når han bader virker det som om han synes er ubehagelig ... Så dusjing er kanskje ikke helt hans greie, men det virker så koselig å få det til!
Nattinatta Skrevet 17. februar 2009 #2 Skrevet 17. februar 2009 kanskje det hjelper etter du har vært med på litt babysvømming. der lærer de å få vann over hode. eller du kan jo prøve i badekaret først! Litt og litt... her synes han det er helt topp på svømming, og kan være med i dusjen etterpå.. men har prøvd et par ganger hjemme, da er det hylskriking.. så jeg har ikke noen konkrete tips desverre
barbabelle Skrevet 17. februar 2009 #3 Skrevet 17. februar 2009 Hei! Har dusja tøtta siden hun var fem-seks uker (er snart fire mnd nå). Utrolig praktisk! Også begynte hun å like det etterhvert også! Et tips kan være å holde barnet med ansiktet mot deg når du har vann på han første gangen. Sånn at han ser deg. Og husk å smile til han - så lenge han ser at du smiler så føler han seg nok trygg. Du trenger jo ikke ha vann over hodet på han med en gang, ta det litt etter litt. Jeg begynner alltid med å ha tøtta inntil meg og vasker ryggen hennes først. Så snur jeg henne og setter henne på låret mitt mens jeg vasker henne foran og vasker håret. Også skyller jeg av henne til slutt. Vann over hode er ingen problem lenger! I går lå hun til og med og lekte med dusjhodet i badekaret mens vannet sprutet i ansiktet hennes. =)
barbabelle Skrevet 17. februar 2009 #4 Skrevet 17. februar 2009 Vi har forresten ikke vært på babysvømming...så dette er noe hun har blitt vant til hjemme. Lykke til!
NuttaMi*med 3 små:) Skrevet 17. februar 2009 #5 Skrevet 17. februar 2009 Er nok litt enklere når de er vant til det fra de er helt bittesmå. Jeg har dusjet med alle mine fra navlenstumpen har detti av, de har elsket å dusje fra første stund. Du fikk mange gode tips av hun over her. Jeg pleier også alltid å holde han mage mot mage (rapestilling;)) først og vasker rygge og rumpa + at han blir vant til varmen på vannet osv. Så snur jeg han rundt og holder han i armene (vuggestilling) mens jeg vasker foran. Pleier som regel ikke å spyle så mye på hodet, tar heller vann i hånda og vasker forsiktig. Blir alltid litt sprut i ansiktet, men det bryr han seg ikke om. Føler seg trygg i armene. Han er foresten 3,5mnd, aldri vært på babysvømming;)
Gjest Tale30 Skrevet 17. februar 2009 #6 Skrevet 17. februar 2009 Hvilken varme har dere på vannet når dere dusjer da? Jeg er avhengig av varm dusj, og tror ikke at jeg hadde likt den temperaturen som er anbefalt for babyer..
smurf08 Skrevet 17. februar 2009 #7 Skrevet 17. februar 2009 Dusjer med mini siden han var 7u og han storkoser seg. Han er 11u nå. Tenkte at det var viktig å lære han så at det er enkelt å få vasket han når vi er på steder hvor det ikke finnes badebalje =) Viktig at han får litt tid til å venne seg til vannet fra dusjhodet og ikke minst når han skal ut, da må han først se at faren er der. Blir han plukket ut av dusjen uten beskjed så blir det hylskriking. Jeg tar vannet litt kaldere enn jeg ellers skulle gjort, ikke på temp som anbefales. Men må si at når vi bader i badebalje så har jeg også brukt varmere vann (39-40c) for det viste seg at han likte det mye mye bedre. Han skvat hver gang jeg badet i 37c vann og ville egentlig ut - og så følte han litt kaldt på hendene etterpa! Så her ble det fort litt varmere vann til bading...
Emma +??? Skrevet 17. februar 2009 #8 Skrevet 17. februar 2009 Jeg også dusjer med veslejenta og hun elsker det. Har vært på babysvømming først... Det jeg lurer på er hvordan man får vasket babyen ordentlig i dusjen? jeg dusjer med henne bare fordi hun liker det egentlig, og tar vasken i balja en annen dag...
helene0: jan09+jun11 Skrevet 17. februar 2009 #9 Skrevet 17. februar 2009 Vi prøvde badebalje en gang, det var ingen suksess, så etter den gangen har vi tatt en tur i dusjen. Han er bare 3 uker, så siden han er så liten har jeg sittet på gulvet i dusjen og vært veldig forsiktig med dusjhodet. Det fungerer helt strålende og tror han begynner å like det.
Arbeidsjernet og lille fjompen Skrevet 17. februar 2009 #10 Skrevet 17. februar 2009 Mini var veldig skeptisk til vann, så vi har for det meste dusjet. Jeg har lagt ham på noen myke håndklær på gulvet, så har jeg dusjet og vasket meg. Deretter har jeg senket dusjhodet til omtrent brysthøyde, skrudd strålen svakere og brukt lunka vann. Løftet opp mini inntil meg og beg med å dusje ryggen hans. De første gangene dusjet jeg han ikke slik at vannet rant ned i fjeset. Nå er han 4,5 mnd og synes vann er mye morsommere ;-)
Kjerstipusen og Ane-mor Skrevet 17. februar 2009 #11 Skrevet 17. februar 2009 Første gangen vi gjorde det dusja jeg og vasket håret selv. Pappan kom med henne naken i håndkle og ga henne til meg i dusjen. Så sto han og venta utafor mens Snupi og jeg dusja. Da kunne jeg bare overlevert henne til ham om hun hadde blitt redd. (vet det er mange som bare putter inn puppen om mini blir urolig. Her funker ikke det.) Når vi var ferdige fikk han henne tilbake, gikk og tørka og tok på bleie mens jeg ordna meg selv. Om du ikke kan få hjelp går det an å gjøre som de andre her sier, legg ham på håndklær på gulvet og dusj deg selv ferdig først, så tar du ham inn i dusjen til slutt. Pass på å ha tynn stråle på vannet, så blir det lettere å ikke få så mye vann i fjeset på ham også! Han blir nok mer vant med vann etterhvert som dere gjør det. Ett triks de bruker på babysvømming er å telle en-to-tre før man får vann i hodet. Og da kommer alltid vannet bakfra og forover. Gjør man det nok ganger skjønner de at 1-2-3 betyr vann i hodet. Men ikke mer enn et par ganger hver gang. Det blir fort for mye for dem
Gjest Skrevet 18. februar 2009 #12 Skrevet 18. februar 2009 jeg begynte å dysje me lillegutt da han var 2 uker tror jeg,hadde en liten krakk i dysjen så jeg satt på og holdet han i fanget han elsker det...men han liker vannet litt varmere enn det dattera mi gjorde da hun var så liten,så temperaturen står sånn ca på det den gjør når jeg dysjer alene...men jeg bruker ikke så alt for varmt vann når jeg dysjer heller til normalt
Sugarbells med 2 jenter<3 Skrevet 18. februar 2009 #13 Skrevet 18. februar 2009 Tina Synnøve var 7 uker første gang vi dusja samme, hun hylskreik når vi la henne ned i baljen, men i dusjen når hun fikk være nært meg, gikk alt såå mye bedre:D Jeg tar henne med meg inn i dusjen med en gang, og legger henne på stellematta, på gulvet, med håndklær når vi er ferdige. Så kan jeg evt dusje resten av meg selv, men som regel tar jeg bare en kattevask:p
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå