fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 17. februar 2009 #1 Skrevet 17. februar 2009 Hei! Fjummsi her, var aktiv for en god stund siden her inne på ammedebatten - og er ammehjelper. Lurer på om det er noen andre ammehjelpere her inne? Kjekt å vite om hverandre, liksom...
Lillepusen-78 Skrevet 17. februar 2009 #2 Skrevet 17. februar 2009 Jeg er ikke det. Ville bare benytte anledningen til å stille et spm... Er det uheldig å sove med bh el med tanke på tette melkeganger? Jeg bruker en sloggi-topp, uten spiler. Den er ikke spesielt stram. Synes det er upraktisk å sove uten bh nå som jeg ammer. Og ikke minst, tusen takk for at du tar deg tid til å dele din kunnskap her inne! Får mye bedre hjelp av dere enn helsestasjonen, synes jeg :-)
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 17. februar 2009 Forfatter #3 Skrevet 17. februar 2009 Litt vanskelig å svare helt generelt, men om den ikke strammer over brystene eller under armene skulle det ikke være noen stor fare. Jeg sov også med sloggitopp og digre tøybleier inni - ellers var senga klissvåt før første amming... Ammedebatten er super! Var veldig aktiv her fram til for snart to år siden - da dabbet det av. Men nå tenkte jeg å hive meg på igjen!
Lillepusen-78 Skrevet 18. februar 2009 #4 Skrevet 18. februar 2009 Takk for svar! Så fint at du vilfølge med her fremover. Skal ikke se bort i fra at du vil få et spm eller to fra meg..... ;-) Her kommer det ett faktisk: Gutten min er 4,5 mnd og jeg fullammer. har en del mer melk i det ene brystet, og melken kommer også kjappere og lettere. Pleier å gi begge bryst til hvert måltid (han spiser bare 5 ganger i døgnet). Noen ganger er han ferdig med det ene (det med mest i) og får så en del av det andre brystet, men når jeg pumper meg etterpå så får jeg ut en del fra det brystet han strengt tatt skulle ha tømt (har da tatt Syntocinon, ellers klarer jeg ikke pumpe). Er redd for tette melkeganger, som jeg hadde noen ganger i starten. Er dette normalt og uproblematisk?
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 18. februar 2009 Forfatter #5 Skrevet 18. februar 2009 Et bryst blir jo aldri helt tomt, det produseres nytt hele tiden. Så kort tid etter avsluttet amming kommer det mer. Men hvorfor pumper du deg? Da øker du jo produksjonen... Det anbefales at man bare gir av det ene brystet i helt til dette er tomt. Dersom det ikke tømmes ved en amming, legger man barnet til igjen på samme bryst neste gang. Dersom det blir tomt, og barnet er sultent enda bytter man bryst. Dette virker regulerende på melkemengden i begge retninger, altså både øker og minker produksjonen etter som hva man trenger. Jeg ville anbefale å kutte pumping om det ikke er noen grunn til det - og så klart pumpe om man trenger det ved tette melkeganger, altså! Jo større overproduksjon, jo større sjanse for overfylte bryst/tette melkeganger.
Lillepusen-78 Skrevet 18. februar 2009 #6 Skrevet 18. februar 2009 Takk igjen! Jeg pumper meg vanligvis ikke (så sant det ikke er tett noe sted...). Gjorde det denne gangen fordi jeg mistenkte at brystet ikke var tomt, selv om babyen ikke ville spise mer. Altså ville bare sjekke om han hadde tømt det eller ikke... Muligens hadde han en rap på gang, og at de var derfor han ikke ville spise mer.... Skjønner ikke helt hvordan jeg skal vite at brystet er tomt, egentlig....?
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 18. februar 2009 Forfatter #7 Skrevet 18. februar 2009 Hehe, det er vanskelig... Det blir jo aldri heeelt tomt, for det produseres nytt hele tiden. Å tømme en pupp blir som å tømme munnen for spytt. Men når baby ikke gidder å suge lenger og gjerne vil ha den andre puppen, den føles slapp og er nesten like liten som før man ble gravid - da kan man anta at det er lite igjen der.
fjummsi *med nr. tre i magen* Skrevet 18. februar 2009 Forfatter #9 Skrevet 18. februar 2009 Hey - Expat, gamle venn! Vi får huke Blomman også, så blir det skikkelig gamle dager her inne Lenge siden jeg har sett deg noe sted nå! Går det bra?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå