Gå til innhold

Tar de Hiv test på alle gravide?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller er det bare et tilbud? Lurer på om de har tatt det av meg, eller om de ikke har det. Er det vanlig rutine, eller er det bare hvis du får spørsmålet? Er ikke redd for det, men bare lurer.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De tester alle gravide om du ikke spesielt ber de om å la være. Om du av en eller annen grunn ikke testes så blir du behandlet som HIV-positiv under fødselen. Da kommer dem med munnbind og frakk og hele pakka:)

Skrevet

munnbind, hvorfor det? Det er da kun smitte gjennom blod, er det ikke..?

Skrevet

I mitt tilfelle ble det ikke tatt en eneste blodprøve før på sykehuset dagen i forveien. Akkurat som de glemte meg. Tok KS, hvis det har noe å si. Det var jo flere prøver de egentlig skulle tatt. Men da jeg gikk KUN til jordmor og aldri var innom en lege kokte det bort.

Skrevet

Du visste vel ikke at du skulle ta KS fra dag 1 i svangerskapet? Og hvorfor gikk du ikke til lege? Er det kke vanlig å gå til lege første gang hverfall? Kjekt med blodprøvene de tar, dattern min er gravid nå, og der har de hvertfall funnet ut at det er noe med Rhesus +/- som ikke er som det skal ... Skal ikke gi meg ut på forklaringer om det klokka tre om natta, men jeg forsto det hvertfall sånn at dette var noe som det var greit å få vite på forhånd. Skal visst ta nye tester i uke 32 og 36...

Skrevet

Hun som tok blodprøver på meg spurte om hun kunne ta en HIV test også. Så nå har jeg det svart på hvitt at jeg er HIV negativ :)

Skrevet

Nå viste jeg blodtypen min da... så det var ikke noe problem. Det tok jordmoren for god fisk og skrev i journalen min. Regner med at dette var noe de dobbeltsjekket på sykhuset dagen før operasjonen. Jeg viste at jeg skulle ha KS fra dag en i svangerskapet. Grunnen til at jeg ikke gikk til lege, var at det aldri ble et behov for det. Friske og raske begge to vi... Men poenget mitt var at det ikke ble noen HIV test.

Skrevet

Har vært frisk og rask under alle mine tre svangerskap, men har da vært hos lege allikevel...Eller, jeg var hvertfall frisk og rask i starten, etterhvert dukka det opp litt høyt blodtrykk og begynnende svangerskapsforgiftning, men det var jo ikke derfor jeg var hos lege til kontroll i begynnelsen. Og blodprøver har de tatt hver gang.... Dette med rhesus er jo at mor danner antistoffer mot barnet eller noe sånt, og skulle altså sjekkes flere ganger. Hadde ikke problemer med dette selv, og husker ikke helt hvordan dattern min forklarte det... Nå er vel ikke HIV så innmari utbredt blant norske kvinner, og da jeg gikk gravid første gangen i 88, så var jo HIV relativt nyoppdaget, og de fryktet vel at smittefaren var større enn den faktisk har vist seg og være. I tillegg så betydde det jo nærmest dødsdom den gangen... Så de kan vel kanskje ha blitt litt mindre strenge etterhvert:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...