Gå til innhold

Er så glad for å være gravid, men det passer på ingen måte nå!

Gjest

Anbefalte innlegg

Igår tok jeg to gravditetstester, og begge viste positivt svar...Jeg begynnte å skjelve og ble kjempesjokkert, dette var på ingen måte planlagt nå! Jeg tok en abort for snart 5 år siden, og har sagt til meg selv at jeg aldri skal utsette meg selv for det igjen..

Nå har jeg verdens beste kjæreste, og jeg vet vi kan gi mye til barnet, men vi eier et hus og har utrolig mange økonomiske utgifter, er bare såvidt pengene rekker til hver mnd. Huslån, studielån, biler på verksted, og et totalt uferdig gammelt og kaldt hus som på ingen måte er egnet til å være et hjem for et barn enda, vi er midt i oppussingsfasen og har langt igjen før huset er klart for noe barn!

Jeg er så frustrert og vet ikke hva jeg skal gjøre! Og på toppen av alt ser det ut til at både barnefaren og jeg kan står uten jobb om to mnd. pga. finanskrisen... Hadde vi bare visst at vi kunne ha jobb frem til barnet kom hadde det ikke vært et dilemma, men nå er alt bare kaos! Noen som har noen råd?

Fortsetter under...

Takk for svar :)

Men du angret for du tok abort den gangen? Var du i en lignende situasjon?

Jeg var hos legen idag, og må si jeg følte meg mye bedre etter jeg hadde hvert der å fått høre hvor langt jeg var på vei og når jeg har termin. Heller mot å beholde, men vi må som du sa undersøke rettighetene vi har om vi mister jobbene våre...

Følelsene mine svinger så utrolig, fra å være trist, til glad og til kjempe irritabel for at jeg er i denne situasjonen...

Anonym 2:

Veninnen min sto uten jobb, nykjøpt oppussingshus og en partner som 3 mnd etter huskjøpet og 2 mnd inn i den uvenetetde graviditeten fikk alvorlig yrkeskade som gjorde at han ble sykemeldt. Hun bestemte seg alikavel for å beholde barnet og de ble ferdige med 1 og delvis 2 etg før hun ble født. Hun sa det ikke var lett å gå gravid og måtte pusse opp huset itilegg bekymre seg for penger, men penger ordner seg uansett, spesielt i Norge så det er ingenting å bekymre seg for.

Mister dere jobben får dere dagpenger frem til permisjon fra Nav som teller som Opptjente penger til permisjon, 3 uker før og 3 uker etter får dere utbetalt 30 000 i engangstønad for å så fortsette med dag/permisjonpenger.

Tok abort for 4 uker pga usikker arbeid situasjon men sitter igjen nå å tenker på hvor domt det var at en slik "filleting" skal være grunnlaget, satt meg ikke inn i rettigheter og penger så mye bare tenkte abort er det fornuftige å gjøre når jeg såvidt får endene til å møtes med huslån, bilån og studiegjeld. Skulle ønske jeg valgte annerledes og til mer jeg angrer til mer skylder jeg på meg selv for at jeg ikke sjekket rettigheter osv før jeg tok valget. Du bør heller spørre deg selv hva du vil ut av livet akkurat nå? vil du bli mamma eller vil du jobbe? ikke tenk at hvis du jobber får du en stabil økonomi til slutt fordi det får du med/uten et barn uansett og mor skal du sikkert bli før eller siden :) håper dette hjelper deg litt enda det ikke er lett å velge bort

Anonym 2:

Veninnen min sto uten jobb, nykjøpt oppussingshus og en partner som 3 mnd etter huskjøpet og 2 mnd inn i den uvenetetde graviditeten fikk alvorlig yrkeskade som gjorde at han ble sykemeldt. Hun bestemte seg alikavel for å beholde barnet og de ble ferdige med 1 og delvis 2 etg før hun ble født. Hun sa det ikke var lett å gå gravid og måtte pusse opp huset itilegg bekymre seg for penger, men penger ordner seg uansett, spesielt i Norge så det er ingenting å bekymre seg for.

Mister dere jobben får dere dagpenger frem til permisjon fra Nav som teller som Opptjente penger til permisjon, 3 uker før og 3 uker etter får dere utbetalt 30 000 i engangstønad for å så fortsette med dag/permisjonpenger.

Tok abort for 4 uker pga usikker arbeid situasjon men sitter igjen nå å tenker på hvor domt det var at en slik "filleting" skal være grunnlaget, satt meg ikke inn i rettigheter og penger så mye bare tenkte abort er det fornuftige å gjøre når jeg såvidt får endene til å møtes med huslån, bilån og studiegjeld. Skulle ønske jeg valgte annerledes og til mer jeg angrer til mer skylder jeg på meg selv for at jeg ikke sjekket rettigheter osv før jeg tok valget. Du bør heller spørre deg selv hva du vil ut av livet akkurat nå? vil du bli mamma eller vil du jobbe? ikke tenk at hvis du jobber får du en stabil økonomi til slutt fordi det får du med/uten et barn uansett og mor skal du sikkert bli før eller siden :) håper dette hjelper deg litt enda det ikke er lett å velge bort

Takk for en litt beroligende mail. Du sa igrunn akkurat det legen min sa, at vi først å fremst bør gå inn i oss selv og vurdere om vi er klare for å få et barn istedet for å se på den økonomiske delen. Hvis vi føler oss klare, burde ikke penger stoppe oss.

Så føler meg bittelitt mer klar nå :) , men fortsatt i sjokk...

Annonse

Klikket meg inn på feil form jeg men måtte bare kommentere innlegget ditt:-)

Vil også si at det økonomiske ordner seg alltid, og om dere skulle miste jobben, så vil nok iallefall mannen din klare å få ny jobb relativt kjapt om han står på. Selv om han kanskje ikke får verdens beste jobb:-) Du vil uansett få dagpenger:-) Selvsagt er det vondt å bekymre seg om slikt under graviditeten, men det er uansett lenge til babyen kommer og mye kan forandre seg på den tiden. Det å få barn er bare helt fantastisk, du kommer aldri til å angre det kan jeg love deg!!!

Du kan rekke mye oppussing på 7-8 mnd og huset blir helt sikkert levelig for babyen innen den tid! Dere kan jo kalle inn familie og venner på dugnad ei helg til våren og servere grillmat og pils hehe:-)

Jeg er helt enig i hva legen din sa, dere må tenke på om dere ønsker dette barnet, ikke la usikker økonomi ta valget for dere. Mye utstyr kan arves, kjøpes brukt og forhåpentligvis ønsker kanskje familien å bidra litt også:-) Og når først de store tingene er i hus koster ikke babyen så mye den første tiden. Klær og leker får du masse av i gave, ellers er det jo igrunn bare evt mme, grøt og middag, bleier og litt småting de små trenger det første året.

Jeg ønsker dere masse lykke til med valget:-) følg hjertet!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...