Gå til innhold

atopisk eksem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har akuratt fått vite at det er det min lille baby er plaget med .... Fikk ikke så mye info av legen ... har lest litt på nettet , og blitt litt skremt :( Har dere mer erfaringer? Hvordan har /går det med deres barn?

Setter pris på mange svAR

Skrevet

Hvordan arter det seg på babyen din? Og hvordan fant dere ut at det var atopisk eksem? Bare lurer for vår baby er ofte veldig tørr og rød rundt øynene...

Skrevet

Hei .. mitt lille gull fikk plutselig masse røde prikkelignende kviser på rygg og mage albuer og bein .... Hu var veldig irritert og gråt mye ... i tillegg la jeg merke til tørre flekker på magen ..... Var hos lege og han kunne bekrefte at dette var atopisk eksem... Men det skulle visst bli bedre når sommeren kom :)

Skrevet

Ok, dette svaret ble litt langt:)

Gutten min hadde hissig rødt utslett i ansiktet. På helsestasjonen anbefalte de å smøre og jeg kjøpte alle kremene de hadde på apoteket, men ingen virket. På 5mnd- kontrollen sa de at det var på tide å gå til legen med det. Som på bestilling blomstret utslettet opp 3 dager før legetimen, ikke bare i kinnene men på bena, magen og armene også. En blanding av tørre flekker og røde prikker og sår der han hadde klødd seg. Det var såpass hissig at jeg ble anbefalt kortisonkrem for en kort periode, han var virkelig plaget. Det gikk bort etter 4 dager, men det kommer og går litt fortsatt. Fordi det var så kraftig ble vi henvist til allergitest av alt fra ku til hvete (i mars) :)

Jeg er veldig skeptisk til kortisonkremen så nå skal jeg prøve akupunktur mot utslettet. Håper det kan gjøre noe med selve årsaken og ikke bare fjerne symptomene for en kort periode. Jeg har ikke lest noe særlig om det, men forstått at de stort sett vokser det av seg.

Skrevet

Vi har hatt god effekt av å gi Udos Choise (fettsyrer/Omega 3 mm) til lillejenta vår med atopisk eksem. Jeg ammer og prøver å ta en del selv også. Merket absoluttt bedring etter et par uker med relativt mye av dette (2-3 små ts pr dag). Er fortsatt ikke helt bra, men bedre. Smører henne i tillegg morgen og kveld. Bruker jojobaolje og Exomega fra Aderma.

Skrevet

Aderma Exomega bruker jeg også på jenta mi. Den er veldig bra og spesielt utviklet for atopisk eksem.

Tran og omega 3, 6 osv i en eller annen form som f.eks Udos Choise er også veldig bra. Da får man det innenfra også, og ikke bare utenpå som det blir når man smører med krem.

Hun er veldig bra på sommeren. På vinteren er hun mer tørr og må smøres i allefall hver gang hun dusjer. Ellers trenger det ikke nødvendigvis være at de blir så plaget. Som sagt merker vi det mest om vinteren. De kan jo også vokse det av seg. Med atopisk eksem følger det imidlertid også av og til allergi av noe slag. F.eks tåler ikke jenta vår hund og får reaksjon på det.

Skrevet

A-derma er kjempebra!

En barnelege konstanterte atopisk eksem på min lille gutt da han kun var en uke gammel og hadde væskende utslett i ansiktet. Hun anbefalte å smøre med kortison. Heldigvis utsatte jeg det.

Søstra mi jobber på apotek og jeg fikk en A-derma salve av henne som het A-derma avoine rhealba for irritert hud. Smurte med den morgen og kveld i 2 dager, og da var utslettet blitt mye bedre. ikke noe gul væsking.

Så fortsatte jeg å smøre med A-krem. Han har ikke fått utslettet tilbake!!

Har selv atopisk eksem. Hydrokortison har lite effekt på det, er min erfaring. Har bedre erfaring med en salve som heter elocon. Bare et lite tips ;)

Skrevet

Elocon er vel også kortisonsalve? (Mener den er en kategori 3 salve om jeg ikke husker helt feil, altså den sterkeste) Har selv brukt ultracortenol, kategori 1 rundt øyne og på brystvorter. Hydrokortison (kat.2) i ansikt og på hals, og elocon som da er den sterkeste på resten av kroppen.

MEN: etter at jeg oppdaget stellesalven hos moriofnorway.com har jeg stort sett sluppet unna kortisonbruk! Fant annonsen på dib ved en tilfeldighet. Stellesalven er for sterk til ansiktet, men kjempefin ellers!

Smører lillesnuppa mi med kremen fra moriofnorway, og bruker også litt locobase fet krem. Ellers bruker jeg olje i stedet for såpe i badevannet. Det viktigste er at huden ikke får blitt tørr! A-derma har også fine produkter :)

Se ellers på de ulike apotekenes sider. De har informasjon om ulike plager, og hvilke produkter man kan bruke. Lykke til! :)

Skrevet

Her i huset har vi masse erfaring med atopisk eksem på barn! Har to som begge er/har vært plaget.

Kortison er et must i startfasen. Ikke skadelig hvis det brukes som foreskrevet. Vi brukte Locoidol morgen og kveld til rødheten og mye av utslettet var borte. Så begynte vi med Locoid til det knapt var synlig. Deretter over på Mildison i 2 uker. I tillegg Canoderm krem over hele kroppen morgen og kveld. Canoderm inneholder karbamid, og det er det atopikere mangler i huden sin. Canoderm har den egenskapen at den ikke svir på sår hud, det kan andre kremer med karbamid gjøre. Vår datter ble et nytt barn etter denne behandlingen. Fra å ha sår som væsket, mye utslett og kløe til å få en myk god barnehud tok det noen uker. Hun hadde i tillegg allergi mot egg, melk og fisk, og astma. Med en gang vi så antydning til utslett begynte vi å smøre igjen. Hun fikk diagnosen da hun var 5 mnd, men hun var nok mer eller mindre født med det. Går nå til spesialist, og hun har pr i dag ikke brukt kortison på 1 år! Er nå 4,5 år. Men vi smører fortsatt med Carbamid morgen og kveld.

Fordelen med å få det så tidlig er at det er store sjanser for å vokse det av seg! I tillegg bruker vi vaskemidler for sensitiv hud uten parfyme og har vært forsiktig med ull rett på kroppen. Skifter klær daglig og bader 2 ganger i uka. Hun har også gått på babysvømming hele tiden, uten at det har forverret situasjonen!

Nå har vi en gutt også på 10 mnd som også har fått eksem, men i mindre grad enn søstera. Gjør det samme med han og ser stor fremgang allerede!

Dette ble litt langt, men håper det har vært til hjelp! Kan evt hjelpe deg med linker til noen sider hvis ønskelig;)

Lykke til!

Skrevet

ja det hadde jeg satt kjempestor pris på :) Takker ja till alle linker som fører til mer info om dette ...

Takk for masse svar jenter ...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...