Gå til innhold

Strikkehjeelp!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Strikk 1 omg rett samtidig som det økes 10 m jevnt fordelt=50 m - står det... Jeg har 40 masker på strømpepinner nå.

Hva gjør jeg??? (-inn med teskje)

Skrevet

Du skal øke med 10 masker så du får 50 totalt, men ikke først øke 10 masker og så strikke hele runden, men øke "en nå og en da" jevnt rundt hele runden. Hvis ikke hoderegningen og logikken min streiker totalt nå, så vil det si at du strikker 4 masker, øker med 1, strikk 4 nye masker før du øker med en til osv. Tell etter til slutt for å være sikker:-)

Ikke alltid det går opp akkurat som her, men da bare tilpasser du sånn ca.

Skrevet

øk med en maske jevnt over de 40 :) tell deg frem...hehe!

start med å øke med en maske, strikk 4 masker, øk på ny osv til du har i alt 50 masker på pinnene til sammen....

Skrevet

*Strikk 4 masker rett, øk 1* Gjenta fra * til * ut pinnen.

Skrevet

Oki :-)

Og hvordan øker jeg??

Tuuuusen takk for svar!! :-D

Skrevet

http://www.garnstudio.com/lang/no/skole/strikk_oke.php

Når du lurer på en strikkemetode (heter vel ikke det, men beste ordet jeg fant på;-) ) så anbefaler jeg deg å google strikkeskole + det du lurer på og da kommer det flere strikkeskoler opp. Ofte med bilder også og da er det lettere å skjønne om vi prøver å forklare noe her:-)

Lykke til!

Skrevet

Åh, supert! Tusen takk!

Anbefaler du metode 1 el 2?

Skrevet

når du øker er det best å strikke masken bakfra liksom, slik at det ikke blir så store hull. vridd maske heter det kanskje. istedenfor å stikke den inn forran den pinnen du har de ustrikkede maskene på så stikker du den inn i maska bak pinnen om du skjønner.

Skrevet

Ah, tror jeg har den nå!

Så til neste;

Fortsett rundt med farge 1 og glattstrikk samtidig som det økes 1 m på hver side av en rett midtm. midt under ermet ca hver 2 cm 6 ganger=62m.

Skal jeg da strikke den over på nye pinner samtidig som jeg øker...?? Men hvor?? Hva er en rett midtm. midt under ermet??

Og skal jeg øker første gang nå med en gang eller etter 2 cm?

Skrevet

En rett midtm. midt under ermet er rett og slett en rett maske midt under ermet. Du skal sikkert strikke alt rett, men merk en maske, lurt å velge den første på runden feks, og hver gang du skal øke, så øker du i masken før og etter den ene masken. Når du skal montere genseren (for regner med det er det du strikker), så skal det være under armen.

Er ikke helt sikker på hva du mener med nye pinner, men hvis du mener tykkere pinner, så gjør du det med en gang du er ferdig med vrangborden evt etter du har økt etter vrangborden. Hvis du lurer på når du kan slutte med strømpepinner og gå over til rundpinne, så gjør du det når du har mange nok masker til at du klarer å strikke med rundpinne og det har du sikkert nå.

Vet ikke om du skal øke med en gang eller først strikke 2cm, men hvis du akkurat har gjort den andre økingen, så ville jeg ventet 2cm før jeg økte.

Skrevet

Jeg er så glad for at jeg har dere!!!!! *første strikkeprosjekt annet enn tøfler og pledd*

Jeg strikker på størmpepinner ja, skal opp en størrelse. Kan jeg da strikke første maske vanlig, så øke, resten vanlig og siste øke? Da blir det jo øke før og etter maske 1, uten merking? *ler av meg selv*

Skrevet

,...... og glattstrikk = rett, eller??

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...