Ankers Skrevet 16. februar 2009 #1 Del Skrevet 16. februar 2009 Hei! Jeg har vel ikke vært her inne på en stund, men lurer på et par ting hva gjelder mine bekkenplager. Jeg må innrømme at jeg etter så lang tid (fikk bekkenløsning m gangvansker fra uke 13) er dritt lei av at treningsmotivasjonen min blir tatt fra meg igjen og igjen etter jeg stadig får vondt under og etter trening. Jeg er hele tiden usikker på hva slags trening jeg kan og bør drive med. Jeg har siden jul bestemt meg for at jeg skulle kjøre på med den gode gammeldagse styrketreningen, der jeg kan øke kilo og bli motivert av fremgang på ant kilo og synlige resultater... Jeg trener knebøy, utfall, markløft osv med så stor belastning jeg klarer. Og tror jo at dette også vil kunne gagne bekken etterhvert... Og prøver ut tanken om at disse bekkenplagene er noe ufarlig som etterhvert vil gå over når jeg bare blir sterk nok... Er dette helt på tryne? Ødelegger jeg nå for kroppen min? Jeg kjenner det jo i bekkenområdet når jeg trener på denne måten, og Aerobic har jeg nå gitt helt opp.. Jeg sitter nå med smerter etter en kort treningsøkt i går...Men selvfølgelig, ikke i nærheten av de smertene jeg hadde som gravid.. eller har jeg bare vendt meg til dem. Herlighet dette er vanskelig! Noen som kan gi meg noen oppklaring i hva jeg bør gjøre, noen jeg kan oppsøke. Har gått en del til behandling hos naprapat, og tror for såvidt at jeg har et rett bekken for tiden... men hvorfor plagene da? Ah.. frustrert! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139654834-bekkenproblemer-over-2-%C3%A5r-etter-f%C3%B8dsel/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
NrToKomIJuli Skrevet 16. februar 2009 #2 Del Skrevet 16. februar 2009 Hei, jeg har i likhet med deg hatt smerter i lang tid etter fødselen, men kanskje i en alvorligere grad enn deg. For meg var det totalt uaktuelt å trene det du gjør i lang tid etter fødselen. Jeg greide å trene meg opp til et liv uten alt for store smerter, men det tok tid. Det første jeg lærte var at det er stor forskjell på min bekkenløsning, og din bekkenløsning. Det som funker for deg, trenger ikke funke for meg. Og andre veien. Men det vi vet funker for de aller, aller fleste, er sterke kjærnemuskler. Sterk bekkenbunn, og tverrliggende magemuskler Dette er drit kjedelige muskler å trene opp, men utrolig viktige. Det samme gjelder lange og smidige muskler, som tåler en støyt. Jeg erfarte at jo mer jeg tøyde, jo bedre ble det. Jeg vil også anbefale å unngå provoserende aktiviteter en stund. Sånn som aerobic. Nå er ikke jeg veldig inne på hva utfall, knebøy og markløft er, men jeg innbiller meg at det innebærer spredte ben, vekt på overkroppen og bøyd kropp på en eller annen måte. Stemmer det? Er ikke utfall når ene foten står foran den andre, også bøyer du knærne med vekta på skuldrene? Jeg kjenner bekkenet mitt revne med bare tanken på å gjøre det. Knebøy er kanskje ikke så ille (vekt på skuldrer, også bøyer du kroppen med samla bein og bøy i knærne?), men dog en aktivitet du neppe finner anbefalt for de med dårlig bekken. Markløft aner jeg absolutt intet om. Jeg er enig i at det er gøy å trene når du ser vekta bli tyngre og framgang på den måten. Men å trene opp et bekken er musesteg. Lenge. Desverre. Men tar du hensyn nå, kan du ta de musestegene over kortere tid enn om du venter. Sannsynligvis. Det kan også gå over av seg selv. Dette vet du ikke før etterpå. Det er det som er så dumt. Utifra den kunnskapen jeg har om dette, anbefaler jeg trening uten provosering av bekkenet. Mindre skigåing, minimalt med golvvask, støvsuging og andre ting som provoserer fram smerter. Dette vet du best selv hva er. Tren de musklene jeg nevnte over her, samt mage, midje og rygg. Skal du trene beina, tenk hele tiden på at bekkenet må være stabilt. Litt vanskelig å forklare her, lett å vise på et treningsstudio. Ta så mye hensyn som mulig en god stund, lenge etter du har blitt smertefri. Husk, en bekkendame har det kun bra i dag fordi hun var flink og ta hensyn til seg selv i går. Deretter kan du begynne på'n igjen, med øvelser som kan være provoserende, forsiktig i starten, slik at det er lett å ta vekk den ene tingen som gjorde at smertene kom tilbake. Ja, det er drit kjedelig, men det kan være den ene veien å gå for å nå målet. Trening er veien å gå, det er jeg overbevist om. Men det må være rett trening. Men hvorfor vi har plager så lenge? Ja, det lurer både jeg og alle de andre damene jeg kjenner, som har hatt smerter i 10-20 og 30 år, på også. Hvorfor i all verdens dager går det aldri over? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139654834-bekkenproblemer-over-2-%C3%A5r-etter-f%C3%B8dsel/#findComment-139655707 Del på andre sider Flere delingsvalg…
krabbelure Skrevet 17. februar 2009 #3 Del Skrevet 17. februar 2009 Hei! Jeg kjenner igjen frustrasjonen din. Har selv slitt medd bekkenløsning i begge mine svangerskap og i lang tid etter mitt siste. Ser du har fått et svar tidligere. Jeg er også ganske grønn på markløft, utfall o.l. For meg som eruvitende høres denne treningen ut som det kan bli en del rykk og ustabilitet for bekkenet. Stemmer det? Jeg har erfaring med den "dødskjedelige treninga" hvor jeg har trent indre muskulatur vesentlig ved bruk av balansepute, slynge og knipeøvelser. Fulgte treningsprogrammet som er utviklet av Britt Stuge (fysioterapeut). Dette kan du bla. få veiledning på ved Friskvernklinikken og hos enkelte fysioterapeuter/mauellterapeuter. Deler av treninga er beintøff: f.eks når du tar "planken" i slynga x antall ganger over litt tid. Du sier det er viktig for deg å se resultater i form av at du kan løfte en kilo ekstra o.s.v. Denne treninga som er ganske kjedelig gir veldig gode resultater i sengekosen. Det vil jeg si er positivt. Lykke til videre. Håper du blir bedre litt etter hvert! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139654834-bekkenproblemer-over-2-%C3%A5r-etter-f%C3%B8dsel/#findComment-139662503 Del på andre sider Flere delingsvalg…
NrToKomIJuli Skrevet 18. februar 2009 #4 Del Skrevet 18. februar 2009 >kilo ekstra o.s.v. Denne treninga som er ganske kjedelig gir veldig gode >resultater i sengekosen. Det vil jeg si er positivt. så sant så sant. Og det er jo hyggelige resultater det.. :-D Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139654834-bekkenproblemer-over-2-%C3%A5r-etter-f%C3%B8dsel/#findComment-139664700 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ankers Skrevet 20. februar 2009 Forfatter #5 Del Skrevet 20. februar 2009 Tusen takk begge to for veldig nyttig informasjon og for inspirasjon til riktig trening! Jeg gikk på trening med en gang jeg hadde lest det første innlegget og fikk god trening og følte meg veldig god i kroppen og fornøyd med meg selv:-) Dropper utfall og for tunge vekter på knebøy fremover, og så tror jeg markløft, som er en øvelse der man skal være strak/svai i ryggen, lene seg ned til bakken med rette ben og løfte en vektstang ved å rette seg helt strak opp i ryggen...Veldig god øvelse for å få tilbake den rumpa som nå er flat som ei pannekake;)... men jeg skal vente! Tror vel, og vet vel at den er nokså provoserende for bekkenet. Trengte vel bare en reality check rett og slett! Og det fikk jeg:-) Og selvsagt er det en super-bonus med resultater i sengekosen:-) Ha en strålende fastelavens helg! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139654834-bekkenproblemer-over-2-%C3%A5r-etter-f%C3%B8dsel/#findComment-139675703 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 24. februar 2009 #6 Del Skrevet 24. februar 2009 landsforeningen for kvinner med bekkenløsning anbefaler i sitt medlemsblad, Comfort-U puten. medlemmer der endatil fått fradrag på selvangivelsen. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139654834-bekkenproblemer-over-2-%C3%A5r-etter-f%C3%B8dsel/#findComment-139700848 Del på andre sider Flere delingsvalg…
LRMG2 Skrevet 31. mars 2009 #7 Del Skrevet 31. mars 2009 Skjønner veldig godt din frustrasjon. Har slitt selv i snart halvannet år etter fødselen og hele tiden tenkt at det vil gå over, ignorert smertene og kjørt på. Med det resultat at jeg bare ble dårligere, og plagene spredte seg til omkringliggende muskulatur i rygg, rompe, lår osv i tillegg til intense smerter i lysken og kronisk betennelse i bakre bekkenledd. Anbefales ikke! Hvis du får vondt av den treningen du driver med, så er det et veldig kraftig signal fra kroppen din om at du må endre strategi. Min erfaring er at øvelser med ujevn belastning på bekkenet er det værste. Trening som er bekkenvennlig er etter min erfaring: - Svømming - Pilates - Yogaball - Slyngetrening - Bosu - Sykling - Ellipsemaskin Dette er jo ikke sånn veldig spektakulær machotrening, men kan fortsatt være beintøft og slyngetrening feks brukes av Olympiatoppen. Poenget er ikke at du skal drive med dette i all evighet, men til kroppen din har blitt sterk nok. Det du trener nå styrker først og fremst de store muskelgruppene, ikke de små stabiliseringsmusklene som er helt essensielle for å få has på bekkenløsning. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139654834-bekkenproblemer-over-2-%C3%A5r-etter-f%C3%B8dsel/#findComment-139898453 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå