Gå til innhold

Hvordan er det å ha bare 1 soverom med barn?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal kjøpe nå. Begge er i full jobb, og jeg skal om noen år ta bachlor/master.

Jeg har fast årslønn som utbetaler 12400 i mnd(etter skatt)

Kjæresten min har variabel lønn men aldri under 14000, og som regel opp mot 17000+++

Vi har noe egenkapital, ca 200 000++

Men i tillegg til leilighet skal vi jo ha møbler og barneutstyr( kjøper gjerne det meste brukt altså)

Kanskje må vi også påkostet oppusing av leiligheten vi kjøper.

Så med egenkaptialen og lønnen vår ha vi ikke råd til leilighet med 2 soverom her vi ser, andre steder er så veldig aktuelt pga arbeidet mitt.

Men er det virkelig så ille med bare 1 soverom? Vi tenker jo en romslig 2 roms, ikke en liten. Rundt 50 kvm-55 kvm.

Vi kan evt sove på sovesofa i stuen, også ha full garedrobe innredning på barnerommet.

Da vil den jo ha et eget rom, og vi har på en måte stuen.

Jeg og kjæresten min er veldig vant til å være tett opp i hverandre, så tror det uansett kunne fungert.. Finnes jo mange fine sovesofaer!

Noen med erfaringer eller meninger?

=)

Skrevet

Vi hadde lenge to barn og to voksne på et soverom. Fungerte fint før de kom i leke alder med kompiser osv.

Skrevet

dersom dere finner et leilighet med litt større soverom så kan dere jo sette opp en skillevegg på soverommet slik at babyen/barnet ikke opplever så mye bevegelser på rommet! selv kan man jo også som du skriver sove i stuen selv på en sovesofa, alternativet er å ha sovesofa der uansett slik at man har muligheten om barnet skulle bli urolig av at dere sover der!

er viktig å ikke bo seg i hjel (for store utgifter)..

man klarer det man vil :)

lykke til

Skrevet

Ja. Jeg tror også vi klarer det vi går innfor.

Vi ser helt klart etter et stort soverom med inndelingsmuligheter altså=)

Lurt det der med å uansett ha sovesofa, takk for tips.

Og det er det der med å ikke bo seg ihjel. Vi kan selvsagt betjene et litt høyere lån, men da blir det jo så lite igjen til alt det andre.

Vil på en måte heller sove i stuen og heller kunne kjøpe meg litt nye klær en gang i halvår, gå på kino av og til, ha gjester osv, noen aktiviter med barnet, kjøpe en film til h*n av og til, kunne ha sparepenger osv.

Takk for svar... Tar gjerne imot flere....

Skrevet

helt enig, hvem blir lykkelig av et stort og flott hjem om man kun har råd til å være der hele tiden! Desstuen er barn de som lettest tilpasser seg. Det er klart at når barn(a) vokser til vil man gjerne ha litt større plass, men da har jo dere også høyrere inntekt! Så jeg sytnes dere gjør lurt i å prioritere lave boutgifter for heller¨å satse på et aktiv familietilværelse! Vet ikke hvor du bor i landet med ikea har fine og relativt rimelige sovesofaer med god comfort! Ellers er jo finn stappfull av møbler tilsalgs!

Skrevet

Mens vi ventet på at huset vi holdt på å bygge skulle bli ferdig bodde vi i et par år i en 40 kvadrat stor leilighet med kun ett soverom. To voksne og 2 barn annenhver uke, 1 barn ellers. Vi sov alle sammen på det samme rommet og det gikk helt greit! Hadde vi skulle bodd der lenger ville vi nok vurdert en slik løsning som det dere har tenkt på, med sovesofa på stua slik at barna kunne fått soverommet som sitt.

Vi trivdes godt i leiligheten og følte ikke at vi bodde oppå hverandre selv når vi var 4 der, og boutgiftene var små slik at vi hadde mulighet til både sparing og å unne oss ekstra goder i hverdagen. Det blir det mindre av nå som vi har flyttet inn i nytt stort hus.

Skrevet

hadde ikke orket det i lengden hvertfall- men det er jo meg..

da baby sov på samme rom som oss ble hun hele tiden forstyrret og våknet av at vi snudde på oss, snorket..

og jeg hadde aldri giddet og re opp en sove sofa hver bidige dag...

men som sagt man klarer det man vil.

Skrevet

man kan klare det meste hvis man går inn for det..

vi hadde 1 soverom fram til ungen var ca 2 år...gikk helt greit det..

men var veldig godt å få han ut av rommet ja..heh...

:)

Skrevet

vi bor i en to roms på 55kvm som er ganske trang.. d er passe størrelse på soverom og kjøkken, men stue og bad er litt i minste laget.. vi har planer om og ha den lille på soverommet vårt i den første tiden, men vet vi må flytte ganske snart pga null lagringsplass.. vi har i tillegg en hund og en katt, så kommer til og bli litt vel trangt her etterhvert..!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...