Gå til innhold

Keisersnitt eller ikke? Hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

Jeg er i veldig tvil om hva jeg skal gjøre - keisersnitt eller vaginal fødsel. Jeg har slitt skikkelig med fødselsangst hele dette svangerskapet og forrige svangerskap. Det er mitt 3. barn, og jeg er 32 år. Er gravid i uke 33. Jeg har gått i samtale med jordmor på sykehuset der jeg går, men dette har ikke ført til noen som helst bedring av angsten, og nå har jeg til slutt fått snakke med en lege som godtar keisersnitt for meg pga fødselsangsten. Men jeg er så usikker på om jeg skal gjøre det eller ikke. Jeg kjenner inni meg at det er egoistisk å ta et keisersnitt fordi jeg utsetter babyen min for unødvendig risiko og mulige ettervirkninger som astma og pusteproblemer. Føler også det er egoistisk fordi jeg utsetter meg for en større dødsrisiko enn ved vaginal fødsel, og jeg kan jo ikke dø - jeg har jo to (kanskje tre om litt) barn som trenger meg. Jeg er også superengstelig for at jeg skal gjøre slik at babyen min dør.

Så hva skal jeg gjøre? Trosse angsten og føde vaginalt og vite at jeg har gjort mitt aller beste for babyen min ved å føde vaginalt, eller gi etter for den intense frykten og få keisersnittet? Jeg lurer også på om det er "bortkastet" å true seg gjennom en vaginal fødsel - om det er slik at risikoene for babyen (og mor) overdrives, og at risikoene kun er av "akademisk" interesse, eller om de er reelle. Sånn at det liksom er bortkasta å true seg gjennom en vaginal fødsel fordi det "verste" som kan skje er infeksjoner og blodpropp for meg, og litt pusteproblemer for babyen i starten og en bitteliten ekstra sjanse for astma (vet jo ikke hvor mye større sjansen for å få astma er ved KS enn ved vaginal fødsel, kanskje det bare er snakk om en prosent større sjanse fra eller til). Pusteproblemer for babyen risikerer jeg jo uansett, og jeg risikerer jo også at den kan få astma uansett om jeg føder vaginalt eller ikke. Trenger veldig sterkt noen kloke ord her, siden det frarøver meg nattesøvn og matlyst, og angsten er som en sort vegg - jeg tenker på fødselen hele døgnet.

Fortsetter under...

hei!

jeg føler med deg, sitter å sliter med akkurat det samme selv, prøver å finne svar overalt av alle og her inne, men min fødselsangst gjelder ikke selve fødselen, men det som skjedde etter fødsel, jenta mi ble tatt med vakum for 4 år siden, vakum ble tatt 2 ganger da det datt ut 1 gang, ente med at jeg fikk mye rifter og knakk halebeinet, jeg hadde enorme smerter i lang tid, fungerte ikke som meg selv før etter et halv år, håper ikke jeg skremmer deg eller noen nå, det er virkelig ikke meningen, har snakket med jordmor, samtaler på sykehuset flere ganger, og føler at det eneste de sier er ikke noe, du kan få en fin fødsel og du kan oppleve det samme igjen, dette vet jeg jo allerede, føler det som et nederlag å ønske et keisersnitt, og vet komplikasjoner, men som du sier, det kan skje ditt og datt på begge måter, ingen ting er sikkert på noen måte, nå har jeg lest om alt det går å lese på nettet om planlagt keisersnitt, og jeg har nesten bestemt meg for å ta et keisesnitt, jeg som deg tenker og er redd hver dag....

hva er grunnen om jeg kan spørre at du er så redd for fødselen?

jeg bestemte meg for keisersnitt, og kroppen roet seg, og søvnen kom tilbake....

ga deg vel ikke noen kloke ord.... men vet i allefall akkurat hvordan du har det:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...