Gå til innhold

Keisersnitt eller ikke? Hva gjør jeg?

Anbefalte innlegg

Jeg er i veldig tvil om hva jeg skal gjøre - keisersnitt eller vaginal fødsel. Jeg har slitt skikkelig med fødselsangst hele dette svangerskapet og forrige svangerskap. Det er mitt 3. barn, og jeg er 32 år. Er gravid i uke 33. Jeg har gått i samtale med jordmor på sykehuset der jeg går, men dette har ikke ført til noen som helst bedring av angsten, og nå har jeg til slutt fått snakke med en lege som godtar keisersnitt for meg pga fødselsangsten. Men jeg er så usikker på om jeg skal gjøre det eller ikke. Jeg kjenner inni meg at det er egoistisk å ta et keisersnitt fordi jeg utsetter babyen min for unødvendig risiko og mulige ettervirkninger som astma og pusteproblemer. Føler også det er egoistisk fordi jeg utsetter meg for en større dødsrisiko enn ved vaginal fødsel, og jeg kan jo ikke dø - jeg har jo to (kanskje tre om litt) barn som trenger meg. Jeg er også superengstelig for at jeg skal gjøre slik at babyen min dør.

Så hva skal jeg gjøre? Trosse angsten og føde vaginalt og vite at jeg har gjort mitt aller beste for babyen min ved å føde vaginalt, eller gi etter for den intense frykten og få keisersnittet? Jeg lurer også på om det er "bortkastet" å true seg gjennom en vaginal fødsel - om det er slik at risikoene for babyen (og mor) overdrives, og at risikoene kun er av "akademisk" interesse, eller om de er reelle. Sånn at det liksom er bortkasta å true seg gjennom en vaginal fødsel fordi det "verste" som kan skje er infeksjoner og blodpropp for meg, og litt pusteproblemer for babyen i starten og en bitteliten ekstra sjanse for astma (vet jo ikke hvor mye større sjansen for å få astma er ved KS enn ved vaginal fødsel, kanskje det bare er snakk om en prosent større sjanse fra eller til). Pusteproblemer for babyen risikerer jeg jo uansett, og jeg risikerer jo også at den kan få astma uansett om jeg føder vaginalt eller ikke. Trenger veldig sterkt noen kloke ord her, siden det frarøver meg nattesøvn og matlyst, og angsten er som en sort vegg - jeg tenker på fødselen hele døgnet.

Fortsetter under...

Du har fortsatt mange spørsmål om fordelene og ulempene ved keisersnitt og vaginal fødsel, og jeg synes du bør få informasjon om de statistiske forekomstene av ting og tang av sykehuset (altså hvor mange prosent som risikerer astma, pusteproblemer, hvor mange kvinner som dør osv). Risikoen for astma er sterkt forhøyet ca 50 % høyere enn hos barn som er født vaginalt), men jeg tror du bekymrer deg unødig for de andre tingene.

Dersom du er kjent med søk på internett kan du også finne mye informasjon her, f.eks ved å google det du lurer på.

Lykke til! Jeg går for planlagt keisersnitt i mitt andre svangerskap, hadde hastekeisersnitt med førstemann, og han hadde 10/10/10 på Apgar, og hadde altså verken pusteproblemer eller har fått astma i ettertid. Vi har sterk disposisjon for astma i familien, men dette kan gå helt fint.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...