ZineEddineMadeInMe Skrevet 16. februar 2009 #1 Del Skrevet 16. februar 2009 hei blir bare så utrolig sur! jeg har fått stønad til leilighet og livsopphold fra sosialen de siste månedene. og neste måned kan jeg få utbetalt overgangsstønad. problemet er bare at det er lang behandlingstid, jeg søkte i januar for å få overgangsstønad i mars, og det kan være behaldlignstid på 3 mnd eller mer... fikk beskjed på forhånd av sosialen at jeg måtte søke forlengelse av mine vedtak hvis jeg ikke fikk O.S. i mars. Men nå sier de at jeg kan bruke engangsstønaden jeg nettopp fikk til å betale utgiftene! ble jo informert på forhånd at halvparten av engangsstønaden skal gå til livsopphold, og det er jo greit nok hvis jeg kan spare av de pengene til ekstrautgifter når jeg har fått barn. Men ikke de to månedene før barnet har kommet vel?! d er ikke så mye penger en får i overgangsstønad (er d ikke 10-11 000 i mnd) og det er like mye jeg får nå omtrent og de forsvinner med en gang. d betyr jo at jeg bare må tilbake til sosialen når jeg går på O.S. fordi jeg ikke har penger spart som sikkerhet hvis det kommer ekstra utgifter. d er så urettfedig for det er min rett å få engangsstønad fordi jeg ikke har tjent opp rettighet til foreldrepenger, også skal de tvinge meg til å bruke de opp allerede for barnet er født?!!? hva tror dere? Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139651713-engangsst%C3%B8nad-og-sosialtjenestelova/
Guttemamma75 Skrevet 16. februar 2009 #2 Del Skrevet 16. februar 2009 På generellt grunnlag, har man penger enten det er oppsparte midler eller gaver eller engangsstønad eller penger tilbake på skatten så må man bruke de opp FØR man kan få sosialstønad... Og da må man selvsagt bruke de på livsopphold - nytter ikke å kjøpe seg nye klær og gå på byen for så gå på sosialen fordi man ikke har penger til husleia... Skjønner at du er frustrert men tror sosialen er i sin fulle rett til å kreve at du bruker disse pengene på livsopphold nå.. Det blir jo litt rart om du skulle kunne spare penger mens det står så ille til at du må ha sosialstønad... Er nok neppe andre som går på sosialen som har den luksusen.. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139651713-engangsst%C3%B8nad-og-sosialtjenestelova/#findComment-139651969
Guttemamma75 Skrevet 16. februar 2009 #3 Del Skrevet 16. februar 2009 Fant dette på nav: Forholdet til sosialtjenesteloven Vi viser her til Sosial- og helsedepartementets rundskriv I-27/95 “Tilhøvet mellom økonomisk stønad etter sosialtjenestelova og stønad ved fødsel etter folketrygdlova m.m.”. • Ved utmåling av stønad til livsopphold etter sosialtjenesteloven § 5‑1. Det fremgår av rundskrivet at engangsstønad skal regnes som inntekt og at den skal tas hensyn til ved utmåling av stønad til livsopphold. Det er presisert at engangsstønaden er med til å dekke utgifter til anskaffelse av nødvendig barneutstyr samt andre spesielle utgifter i forbindelse med fødselen og omsorgen for barnet, og at disse utgiftene regnes med på utgiftssiden. • Ved vurdering av om det skal tas refusjon etter sosialtjenesteloven § 5‑9. Det fremgår av rundskrivet side 2 at “... Dersom det går noko tid frå fødselen og til pengane vert betalt ut, kan vedkommande trenge stønad etter sosialtenestelova for å dekke dei utgiftene desse stønadene skal dekke. I slike tilfelle kan kommunen ta refusjon i stønadene vedkommande i ettertid får etter folketrygdlova. Dersom søkjer før bornet vart fødd har fått stønad til eige livsopphald, kan derimot ikkje kommunen ta refusjon etter sosialtenestelova § 5‑9 i fødselspengar,.... eller eingongsstønad ved fødsel.” Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139651713-engangsst%C3%B8nad-og-sosialtjenestelova/#findComment-139651996
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå