Gå til innhold

Hypermesis/ekstren sv.kvalme

Anbefalte innlegg

Noen fler som har fått diagnosen fra legen?

Jeg har spydd i 3-4 uker nå,flere ganger daglig.

Jeg har hele tiden regnet med at dette går over i 12. uke (er 10 i dag), men leste på nettet her i går at det fleste med denne diagnosen spyr hele svangerskapet!!!!!

Nå er jeg livredd. Orker jo ikke gjøre noen ting. Er sykemeldt fra jobben (jobber vanligvis 100% som kontaktlærer) og klarer ikke være sosial. Og jeg som alltid har gledet meg sånn til å gå gravid!

Er det noen der ute med erfaringer? Helst med erfaringer om at det går over... Det ser så mørkt ut i tunellen akkurat nå.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139651487-hypermesisekstren-svkvalme/
Del på andre sider

Fortsetter under...

jess.. jeg har diagnosen. begynte akkurat ved ovrgangen til uke fem. er 10 + 5 i dag. hadde dette med første mann også, da ga det seg i uke 29. sorry, men prognosene for hypermesis er veldig dårlig når det gjelder at det skal gi seg etter 12-14 uker. MEN, dersom du har den spyvarianten som 80 prosent mer eller mindre har, så går det over før uke 18. mellom uke 7 og 12 er det verst. så synker hcg nivået igjen. men man vet ikke om det er bare hcg'et som spiller inn ved hypermesis, de har ikke funnet ut av årsaken. jeg spyr hele natten (sover maks en time i strekk), fra seks om morgenen er det bare syre igjen, så da fortsetter jeg å spy syre frem til 14 ca. da klarer jeg å spise visse ting, stapper i meg så mye som mulig fem til ca 20. da begynner det igjen. (brekker meg selvsagt hele dagen, for alle lukter, alle anstrengelser osv) har BARE gått ned tre kilo, og klarer å drikke nok, så finnes folk som har det verre enn meg. men man klarer ikke glede seg over barnet i magen, jeg har ikke vært ute av døren en eneste gang bortsett fra at jeg har blitt støttet inn til legen to ganger, en gang på legevakten og en gang gyn på ullevål en gang, og to ganger på akupuntkur (men det var så stor påkjenning å være der at jeg ble så dårlig at det ikke var verdt det)ligger helt stille hele dagen i sengen frem til 14, så krabber jeg ned i sofaen. klarer ikke gå oppreist, da spyr jeg, må gå med museskritt og krum rygg eller krabbe :) MEN, vi overlever!

Hei og hopp (eller bli liggende :))

Jeg har kastet opp døgnet rundt fra uke 5 til nå uke 11 og vips så er det "nesten" borte. Jeg venter forøvrig to på en gang :):):)

Jeg har gått ned 3 kg til nå, men regner med at det raskt kommer på igjen nå når kvalmen er sterkt avtagende :)

Her er min medisin:

1. lær deg til hva som funker litt og mindre bra for akkurat deg.

For meg begynte brekningene med en gang det gikk mer enn to timer siden jeg hadde spist, og det var selvfølgelig bare noen få ting jeg klarte å spise og veldig lite om gangen (knekkebrød først noen uker uten noe på, så med brunost). Kjøkken og kjøleskap er "problem" sone, så der holder jeg meg langt borte fra fortsatt (altfor mye lukter,)

Smoothie funker også fint (med blandete bær, vaniljeyoghurt, banan og litt melk). Det er stort sett det jeg har levd på i over 1 mnd......

2. Også det aller viktigste jeg har gjort; frisk luft og laaaang tur hver eneste dag. Uansett hvor mye jeg spyr så tvinger jeg meg selv ut, jeg brekker meg av og til litt mens jeg går men mindre enn når jeg er inne, også begynner jeg å kaste opp med en gang jeg går inn i huset igjen, men det får bare være. frisk luft og fysisk aktivitet er det eneste jeg kan gjøre som gjør at det letter for en stakkars stund. (jeg går gjerne 1-2 timer men det trenger jo ikke du, begynn forsiktig).

3. Nok søvn!!!!! De nettene jeg må stå opp veldig mange ganger for å kaste opp (eller ligger våken og bekymrer meg) er jeg også ekstremt mye dårligere neste dag, sov, hvil så mye du kan (ps du sover bedre etter en tur i frisk luft) så hjelper dette også.

VIPS så forsvant alt mitt, fra å brekke meg; 20-30 omganger pr døgn, har jeg nå kanskje en gang eller to og da er det fordi det er for lenge siden jeg ha spist.

Jeg er helt overbevist om at alle disse 3 "ingrediensene" mine er avgjørende for at jeg klarte å komme over mitt. Nok frisk luft, så sover jeg bedre, kaster opp litt mindre og dermed får i meg litt mer næring som igjen gir hakket mer energi.

Lykke til, det er iallefall HÅP!!!

Hilsen lykkelig og kvalmefri

• 2 uker senere...

Tusen takk for svar :)

Nå ser det ut som om det er lys i tunellen, likevel :) Jeg har hatt tre dager hvor jeg nesten ikke har vært kvalm, bare litt på kveldstid! (og kastet opp langs veien da jeg gikk tur i går) Men det er helt utrolig!

Jeg har fått energien tilbake, og klarer å gjøre ting :D

Jeg er nå 11+2 (ifølge tidlig ul).

Nå kan magen bare komme! Syns jeg bare leser om at alle får mage så tidlig. Min har ikke dukket opp enda, har bare gått ned masse kg pga oppkasten. Nå er jeg lav og ganske tynn, er det ikke vanlig at den dukker opp tidlig da?

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...