Anonym bruker Skrevet 16. februar 2009 #1 Skrevet 16. februar 2009 Hei Jeg fødte barnet mitt nesten 3mnd for tidlig, h*n er nå 6mnd korrigert og er veldig sent motorisk utviklet. Han utredes derfor for CP. Lurer på om det er andre i liknende situasjoner, -hadde vært godt å hatt noen å utvekslet erfaringer med.
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2009 #2 Skrevet 17. februar 2009 Hei! Gutten min fikk diagnosen før jul. Tung beskjed å få, men livet går videre. Hvor sen er barnet ditt, fks?
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2009 #3 Skrevet 18. februar 2009 Hei hei Han klarer ikke ta hendene til munn pga spente muskler i armene, dette gjør også at han ikke får til å gripe etter ting også er han veldig "vinglete" -tipper i mageleie og når han sitter i stol siger han ned på høyre side. Har heller ikke full hodekontroll. Hvor gammelt var sønnen din da han fikk diagnosen?
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2009 #4 Skrevet 18. februar 2009 Vet hvordan du har det, det er vondt å gå sånn å ikke vite. Min fine gutt var over 2 år, han har fått den mildeste graden. Heldigvis har han fått god trening av fysio. Vi hadde nok fått den før, men vi "ramla" utav systemet for premature, og blinde som vi var så vi ikke at noe var "galt" før helsesøster påpekte at venstre arm var annerledes. Han fungerer godt ellers, er blid og oppegående. CP blir så ofte tolket feil, det finnes mange grader og mange lever godt- uansett. Han ble kjørt scanna for ikke lenge siden for å bekrefte at det var en skade på hjernen som de ikke fant da han var baby. Og dermed kunne de sette diagnosen.. Jeg tok det veldig tungt og mange tanker kvernet rundt i toppen.Hvordan hverdagen skulle bli å sånne ting... Heldigvis har den ikke forandret seg! Hva sier legene, når skal de bestemme seg? Krysser fingre og tær for dere, men husk: de kan fungere som "vanlige" barn!!!! Klem
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2009 #5 Skrevet 19. februar 2009 Foreløpig sier legene bare at det er for tidlig og si noe om diagnose og prognose, -så det vonde er jo å ikke vite, og alle spør jo hele tiden om hvordan det går og hva som skjer. Ser liksom for meg at det blir lettere når han får en diagnose og prognose , -da har vi noe og "tilpasse oss etter"og vet hva vi har og forholde oss til. Håper jo ennå på at han vil "vokse det av seg", men man må jo innse realiteten. Og uansett så er han er blid og skjønn baby. Så for nå så får han fysio en gang i uken også følges vi tett opp på barneavd. Vi har vært igjennom CT og MR ingen av kontrollene viste noen funn. Men hvordan var gutten din som barn iforhold til utviklig? Når nådde han minepæler som å rulle, krabbe, gå osv? Tusen takk for svar, -har vært vanskelig og komme i kontakt med noen.
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2009 #6 Skrevet 19. februar 2009 Cp er jo en form for hjerneskade, sånn at de skulle kanskje ha sett det på MR, hvis det ikke er for tidlig... Gutten min begynte å gå når han var 15 mnd, kanskje litt seint? Hvis man skal holde på å sammenligne sånn så har han en fetter som er like gammel (terminfødt) som ikke sier et eneste ord omtrent, mens gutten min snakker veldig veldig mye. Derfor er det litt dumt å sammenligne, de er jo så forskjellige! :-) Fysio hjelper masse, gutten min hadde den ene hånda bøyd bakover på ryggen sin, og enda tenkte vi ikke over det.. merkelig? hehe! Nå er den framover og han bruker den når han MÅ. Virker nesten som han glemmer at han har den av og til!! Vi skal inn på sykehuset i mars for å sjekke foten hans, om han evt vil trenge en skinne i skoa, slik at han kan unngå "oppovergange"eller hva jeg skal kalle det..
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2009 #7 Skrevet 19. februar 2009 15 mnd er gjennomsnitlig alder for å gå for gutter.
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2009 #8 Skrevet 20. februar 2009 Legen mente at det var ikke alle som hadde en "synlig" skade på hjerne, .at den kunne være "bortgjemt" slik at de ikke fant den på undersøkelsen. -Men dette hadde visst ingenting og si for diagnose eller prognose. Sant at de er veldig forskjellige, -er vel derfor det tar sånn tid og få stilt rett diagnose. Godt å høre det går bra med gutten din da, -håper det samme for min Men da vet jeg at det kan hende det tar opp til 2års alder før han får noe diagnose da. De har jo veldig mye hjelpemidler for barn med CP, så det er vel kanskje sånn at de fleste vil fungere godt i hverdagen?!?! Går han på tærne eller?
Anonym bruker Skrevet 20. februar 2009 #9 Skrevet 20. februar 2009 Ja, det stemmer, den beskjeden fikk vi også. Jeg sa at de ikke kunne kalle det cp om de ikke så noen skade, men det kunne være bortgjemt, ja! Men ja, det går bra uansett, det finnes de som har det så mye verre og jeg takker høyere makter hver dag for at det har gått såpass greit med gutten min :-) Ingen tågange enda, men legene sier at det kan skje, derfor bedre føre var enn etter snar, hehehe :-) Han er så fin... Ble du tatt med hastesnitt?
Anonym bruker Skrevet 21. februar 2009 #10 Skrevet 21. februar 2009 Jeg hadde tidlig vannavgang. Og pga en infeksjon kunne de ikke stoppe fødselen, -da var det ikke bra for barnet å være i magen. Siden han satt med rompa ned måtte det bli keisersnitt siden det var så tidlig i svangerskapet og at hode da er mye større en kroppen. Han hadde et helt ukomplisert forløp den første tiden. Ja, -lurt med forebygging!!! Jeg håper fysioterapien hjelper det lille gullet mitt!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå