mamma til snart *2* søte små Skrevet 16. februar 2009 #1 Skrevet 16. februar 2009 Vi skal på skiferie en uke i mars, og så lurte jeg på om det er noen som har noen lure råd å komme med. Har en liten jente på snart 5mnd. Hva er lurt å tenke på? Hva skal vi pakke til henne? klær? trenger vi pulk? hvordan amme og skifte bleie på fjellet? Spør kanskje dumt,men jeg har aldri vært i snøen med så små barn;-) Kjempeglad for svar og gode råd!!!;-)
Katsi Skrevet 16. februar 2009 #2 Skrevet 16. februar 2009 Lurer på det samme! Er det kanskje kommet nye retningslinjer for pulk og babyer? Da jeg fikk eldstejenta mi fikk jeg beskjed om at hun måtte være 8 mnd før vi kunne ta henne i pulk. Jenta mi blir 4,5 mnd når vi skal på fjellet og har tenkt på korte turer i bæresele hvis det ikke er for kaldt....
Katsi Skrevet 16. februar 2009 #3 Skrevet 16. februar 2009 Fant dette på babyverden : Barn under seks måneder bør ikke tas ut i pulk på grunn av fare for nedkjøling, overoppheting og hjernerystelse. Ting forandrer seg på 7 år Har ikke erfaring med så små barn og pulk men var veldig kjekt med pulk da hun ble litt større. Viktig å følge med på at de ikke blir kalde og huske at det er kaldere nede ved bakken. Noen blir også kvalme av å sitte i pulk. Av klær er det best med ull innerst og vindtette klær ytterst. Kommer jo an på hvor kaldt det er...
Mjølkekua Skrevet 16. februar 2009 #4 Skrevet 16. februar 2009 Er nok litt for tidlig å ha baby i pulk. De anbefaler at ungen er minst 6. mnd. da de ikke klarer å regulere tempratur selv, og blir påført mye risting. Se feks: http://forum.nybaktmamma.com/september-f15/hvordan-er-det-med-pulk-og-baby-360122/ For å være ærlig synes jeg det er litt tidlig å ta med ut i bæresele hvis du skal gå på ski. Tenk om du faller, eller noen kjører på deg?
Gjest Skrevet 16. februar 2009 #5 Skrevet 16. februar 2009 Tenkte berre å svare på det med amming (sidan eg ikkje har peiling på resten). Var på trilletur med småen då han var 1 1/2mnd (eller rundt der) og då vart han svolten. Det var litt kaldt ute (4-5grader, litt duskregn og litt vind). Tok han ut av vogna med full påkledning, sat meg på ein stein og gav han mat. Koste seg han. Var meg det var litt kjølig for i lengda, men det trur eg kom av at eg sat rett på steinen (kledde ikkje av meg noke kle då, berre "bretta til sides").
Katsi Skrevet 16. februar 2009 #6 Skrevet 16. februar 2009 Ja, har tenkt mye fram og tilbake på det. Hvis vi går på en kort tur eller to blir det jo rett fram skiing, ikke bakker. Bare en liten luftetur for å få skia på beina;) Og så er det mannen min som skal bære henne, han er en dreven skigåer
Mjølkekua Skrevet 16. februar 2009 #7 Skrevet 16. februar 2009 Ja, da er det jo litt bedre oversikt hvis man går rett fram og tilbake :-) Så for meg nedoverbakke og full fart (og mine ustødige, klomsete bein - skrekk og gru!!) :-D Da er det sikkert ikke så farlig. Pass på at ikke brystene blir kalde hvis dere skal amme ute da - hørte om en som fikk brystbetennelse av å amme ut i kulden. Auau!
Katsi Skrevet 16. februar 2009 #8 Skrevet 16. februar 2009 hehe, hadde ikke tatt sjansen på å bære henne selv, selv om det er rett fram. Er ikke akkurat født med ski på beina nei;) Har akkurat hatt brystbetennelse så det vil jeg ikke ha igjen. Kommer ikke til å amme ute. Får amme rett før vi går ut og så blir det jo ikke lange turer på oss. Ammet ute for en uke siden med det resultat at jeg fikk brystbetennelse. Og da var det ikke minusgrader engang! Ellers gjelder det med ull for oss også Og det å ikke fryse på hendene!!
Hermione_77 Skrevet 16. februar 2009 #9 Skrevet 16. februar 2009 Jeg har ingen erfaring, men kan jo dele noen tanker likevel. På skitur ville jeg definitivt ha brukt pulk til den lille. Men; det anbefales at babyen er 6 måneder før den settes i pulk: http://www.fjellpulken.no/index.php?option=com_content&task=view&id=15&Itemid=1 På skitur ville jeg nok foretrukket å gi flaske istedet for pupp. Det er jo bare å ta med kokende vann som melken kan varmes i. Kan fort bli kaldt for puppen om den må fram på fjellet, og vi vil vel helst unngå brystbetennelse eller? Med små barn på skitur bør man vel legge turen slik at man kan gå inn dersom babyen blir kald eller må skiftes bleie på. Er ikke så bra å ha en liten baby ute i timesvis.
åpoiuy Skrevet 16. februar 2009 #10 Skrevet 16. februar 2009 hei vi er på skitur nesten hver dag :-) Gutten er nå 6,5 mnd, og vi begynte i julen da han var nesten 5 mnd. Jeg spurte først på helsestasjonen, og der vurderte de det dithen at siden han da (visstnok) var veldig sterk i nakken og ryggen for alderen, var det ikke noe problem. 6 mnd er gjennomsnittet. I pulken har vi lagt et vanlig liggeunderlag for voksne dobbelt - i bunn. Vi har pulken i liggestilling. på liggeunderlaget har vi et saueskinn.Disse to sammen isolerer mye bedre enn feks bag-vogna, og gir mye svikt slik at det ikke rister og slår noe særlig (tror nesten det rister med på tur med vogna på dagens føre :-)) Gutten har på seg ullundertøy, ullsokker, ekstra raggsokker, og en strikkedress i ekstremt tykk ull, lue og votter. Han liggger nedi voksiposen, som vi surrrer et lite pledd rundt så han ikke skal få opp armene. Vi går på ski når det er sovetiden hans, og i pulken sover han da gjerne i 2-2,5 timer, han digger det tydeligvis :-) Første gang vi dro ut brukte vi ytterdress nedi, da var han alt for varm - det anbefales ikke! Vi sjekker han selvfølgelig ofte (hvert 20 minutt eller noe...). har alltid med en bleie og en flaske, en termos vann og litt pulver, men har enda ikke vært nødvendig fordi han sover så godt :-). Også går vi ikke lengre enn at vi er tilbake til når han vanligvis våkner. skjermen på pulken legger vi ganske langt ned mot ansiktet hans, og han er ikke engang kald i kinnene eller på nesen, så det er nok ganske lunt nedi der :-) De dagene etter jul hvor det var veldig iete løyper tok vi det rolig, fordi det da naturlig rister litt mer. Har altå ingen dårlige erfaringer, og det er trålende trim å gå på ski med pulk! :-))) God tur!
2 fine små Skrevet 16. februar 2009 #11 Skrevet 16. februar 2009 Åh, det hørtes fantastisk ut, åpoiuy!! Heldige du og dere... Jeg har leid ut huset, flyttet inn på hotell og avventer når vi skal flytte til(bake) til Sør Øst Asia, hvor vi har bodd 4 år før og kom hjem mai i fjor. Akk ja, men det blir deilig å komme til varmen også nå, men hadde jeg vært videre i Norge nå, så hadde jeg gjort som du, ut på tur aldri sur og gjerne med pulk. God tur! Bærearrangement på skitur er ikke noe for meg, men pulk er bra. Nyt det.
WildPrincess Skrevet 16. februar 2009 #12 Skrevet 16. februar 2009 Vi har prøvd oss på en kort skitur med snuppa i pulk. Hun var da ca 4 mnd. Det var vel ca -4/5 grader ute. Hun lå da på et teppe for å "fylle" opp pulken så hun skulle sitte litt mer stødig, så hadde vi lamme skinnet henes og så til slutt lå hun oppe i dun posen sin. Hun var god og varm, omtrent som når hun ligger i vogna så det var ikke noe problem. Vi har kjøppt fjellpulken til henne til jul, og til tross for at det ikke var oppkjørte løper der vi gikk holdt den seg rett vei og vi hadde ingen uhell. Vet de ikke anbefaler før de er 6 mnd, men en liten kort tur kan da ikke skade. Så lenge været er fint, det ikke blåser for mye så ser jeg ikke noe problem med å ha ungen i pulk. Jeg ville mye heller gått for pulk enn bæresele ihvertfall. Der er de jo mye mer utsatt for vær og vind i tilegg til skade om du skulle gå overende. Når det kommer til amming hadde jeg hatt med mme i tilfelle. Ellers hadde jeg hatt på meg en god ammetopp under en ulltrøye. Så er det bare å dra opp ulltrøya og mate i vei Et godt pledd til å pakke rundt babyen når hun får mat er også greit å ha med. Ellers ville jeg anbefalt å tatt med en dress som ikke suger vann. En del baby dresser er veldig glad i snø og det kan være greit om den aviser snø, selvom den ikke trenger å være vanntett. Lykke til og god tur
lillesnupp16072008 Skrevet 16. februar 2009 #13 Skrevet 16. februar 2009 For all del, ikke gå på ski med bæresjal/-sele eller bæremeis eller andre bæreinnretninger. Det er livsfarlig for barnet dersom man skulle falle!! Lykke til med skiturene!!
gerd Skrevet 16. februar 2009 #14 Skrevet 16. februar 2009 Jeg hadde aldri i verden hatt barnet i bæremeis. Alle kan ramle og barnet er mye mer utsatt for vær og vind. Pulk må dere ha - helt klart. Det er mye bedre å ha de i pulk litt for tidlig enn å ha barnet i bæremeis. Tenk bare på at det e rmye kaldere langs bakken enn i lufta. God isolasjon undet barnet - isopor, lammeskinn. Skikkelig pose og akkurat passelig med klær på barnet. Legg opp turen slik at du kan amme og skifte på barnet innendørs. Og husk definitivt ikke en slik tur med 10 minus. (og dette sier jeg som lar babyen min sove ute i minus 17)
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 16. februar 2009 #15 Skrevet 16. februar 2009 Vi fikk pulk til jul, og hadde gledet oss til å bruke den nå i påska (da er snupps 6 mnd). Men spurte fysioterapeuten om dette med pulk og baby da vi var på HS på 4-mndkontr., og hun sa at det ikke var anbefalt å la baby sitte i pulk før fylte 1 år...Dette pga fare for nedkjøling, ulykker, kraftig risting osv...Vet at pulk-produsentene anbefaler bruk fra 6mnd-alder, men der er det jo en salgs-interesse inne i bildet også. Så da blir det ingen pulk-tur på oss i påsken, men vi får ta oss en skitur alene, mens besteforeldrene passer snupps på hytta:) Litt kjipt, men men- vi får ta det igjen neste påske!
gerd Skrevet 16. februar 2009 #16 Skrevet 16. februar 2009 1 år var da mye.... Og dette med risting kommer jo helt an på hvordan turen legges opp. De trenger jo ikke sitte, de minste ligger jo. Vi har tatt av den svarte plata i ryggen og satt hele softbagen oppi vi...
lillesnupp16072008 Skrevet 16. februar 2009 #17 Skrevet 16. februar 2009 Så lenge man sørger for at pulken er godt isolert (liggeunderlag + skinn el.l i tillegg til den isolasjonen som er i bunnen av pulken), at barnet har passelig med klær, ligger godt og er passe varm og på alle vis har det så godt som mulig, er det ingen ting i veien for å ta dem ut i pulk på små turer fra ca.6 mnd. Man må passe på at man legger turen til snilt" terreng (ikke for ulendt) og at det er forholdsvis vindstille, og ikke for kaldt vær ute.
Makko med to små gutter Skrevet 16. februar 2009 #18 Skrevet 16. februar 2009 Det er litt rart hvor mye anbefalingger det går i fht risting i pult. Men jeg må jo innrømmet at baby'n min ser ut som han blir godt rista enkelte ganger i vogn på dårlig vinterføre. Men det er vist bare bra! -Men god isolasjon gjerne med liggeunderlag og skinn + voksipose bør jo ungen være god å varm. Har aldri prøvd pult, men har sittet endel i hundeslede, og det blir iallefall ikke SÅ kaldt om den er isolert. Og jeg sliter ofte med at jeg kler på mini for mye i den gamle gode voksiposen (har sett en nyere som virket mye tynnere enn min).
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå