Mamma til tre gutter Skrevet 16. februar 2009 #1 Skrevet 16. februar 2009 eg føler eg har mistet melka mi, gutten min er 1 uke idag og eg kan sitte å amme i 1.5 time virker som han ikke hwlt blir fornøyd... korleis var det å begynne med erstatning? ble dem urolige i magen osv?? vil selfølgelig amme men eg syns ikke man skal stresse med dette, det skal vere kos men dette syns eg ikke er noe i det hele tatt.. han bare sutter og sutter, sovner osv kan virke som han strever veldig med å få melk ut... og så er det jo et nederlag å slutte å amme, men akkurat nå ser eg på erstatning som en positiv løsning. hjlep meg noen???
Katsi Skrevet 16. februar 2009 #2 Skrevet 16. februar 2009 Få resept på nesesprayen som hjelper på utdrivningsrefleksen, scyntosonin tror jeg den heter. Da kommer melka mye fortere. Ellers er det veldig vanlig å amme ofte og lenge når de er så små. Kanskje han har stort suttebehov og at det kan hjelpe med smokk? Du kan jo selvfølgelig også begynne med erstatning men det er ikke sikkert han blir roligere for det. Har slitt med amminga selv denne gangen og vært på nippet til å gi opp mange ganger. Nå er hun 2 1/2mnd og vi kan slite innimellom enda, men ikke hele tiden som før. Har gitt erstatning noen kvelder fordi hun ikke vil ha puppen, bare skriker når jeg legger henne til, men hun har ikke sovet bedre/lengre. Lykke til!
Mrs.HvorErNøkleneMine? Skrevet 16. februar 2009 #3 Skrevet 16. februar 2009 I begynnelsen er det det et evig økedøgn. Du har jo ikke hatt melk i brystene dine før for en uke siden så det kan ta litt tid før melken kommer for fullt. Jeg ammet min tulle i 1,5 time, så 30 min pause, så på an igjen de første 6 ukene.. Hadde ikke lite melk, men hun var ikke suuuper flink å suge så det tok sin tid. Stol på at du har nok melk til gutten din, da går det som oftest bra:)
Mamma til tre gutter Skrevet 16. februar 2009 Forfatter #4 Skrevet 16. februar 2009 eg er veldig sår og øm i brystene hele tiden men ikke spreng, føler der er mer melk på den ene siden.. er veldig stressa og litt deprimert og sliter veldig med dårleg samvitighet for min eldste på 2.5 år.. skal jo ikke masse til før man mister melken.. eg får bare prøve litt til og se..
Solskinnsjenta Skrevet 16. februar 2009 #5 Skrevet 16. februar 2009 Ta kontakt med ammepoliklinikk ved sykehuset du fødte! (Hvis det ikke er noe slikt i nærheten, så finner du en ammehjelper på www.ammehjelpen.no). Der får du hjelp av eksperter på amming. Kanskje barnet har dårlig teknikk, at det er vanskelig for han å få tak el.l. Kanskje dere trenger ammeskjold? Du kan også prøve å stimulere brystene før amming, slik at melken renner lettere når han først legges til. Å være øm og sår i brystene er helt vanlig den første tiden. Brystene dine skal igjen vennes til det å gi melk, og melkeproduksjonen bruker ganske lang tid til å tilpasse seg til barnet ditt i begynnelsen. Det du opplever er HELT NORMALE ammeproblemer. Det finnes absolutt hjelp å få! Klem
blomsterjenta Skrevet 16. februar 2009 #6 Skrevet 16. februar 2009 Tror du kan ta det helt med ro! Jeg opplevde akkurat det samme, brystene virket tomme og slappe etter ca en uke. Fikk forklart at det er brystene som begynner å skjønne litt av dette med babyens etterspørsel, og dermed reguleres produksjonen. Fra å ha supersprengte bryst gikk jeg til å ha slappe hengepupper over natta! Men dagene som fulgte etter det så tok det seg opp igjen. Bare pass på å la babyen suge ofte, selvom det går tregt;) Vent lengst mulig med MME, tror jeg er lurt. Og når babyen suger ofte, da blir jo brystvortene såre, men det går også over! Bruk purelan-salve fra apoteket hvis det blir for ille! Lykke til med amminga, ingen ting som skulle tilsi at det ikke skal funke for deg!
mamma til blå -08 og rosa -11 Skrevet 16. februar 2009 #7 Skrevet 16. februar 2009 Jeg syntes hele de to første ukene var et evig økedøgn. Gutten sugde og sugde, og virka aldri mett. Fikk en stor gutt som krevde mye, og hadde nok for lite melk i begynnelsen, men det tok seg godt opp etter de to ukene. Men det var beinhardt og jeg hadde lyst til å gi opp glere ganger..! Ser nå i ettertid at jeg nok godt kunne gitt gutten min en liten flaske mme innimellom bare for å få litt pause. Tror nok terskelen kommer til å være litt lavere for det om det kommer en nestemann.. Tror ikke det hadde hatt noe å si for melkeproduksjonen, han lå jo og sugde heeele dagen likevel. Men akkurat der og da var jeg så sta, tenkte at har jeg fått en så stor gutt skal jeg jammen meg klare å ha nok mat til ham også.. I forhold til erstatning tror jeg nesten bare du må prøve litt for å se om han blir urolig eller ikke. Gutten vår fikk erstatning tre ganger på sykehuset, men virket ikke som det gjorde noe.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå