Fatu Skrevet 16. februar 2009 #1 Skrevet 16. februar 2009 Har nå sett frem til uttak kjempe lenge men begynner nå å få litt panikk. Er det noen som kan fortelle meg hva som egentlig skjer? Skal være på Riksen kl 09.45 og håper de doper meg helt ned:-)
Turbotrollet & Lille Sprell♂ Skrevet 16. februar 2009 #2 Skrevet 16. februar 2009 Regner med det er i morgen du skal ha uttak? Først blir du fulgt inn på venterommet og får tildelt seng der. Etterhvert kommer sykepleieren og setter veneflon på deg (kanyle i hånda for å sette smertestillende i). Så blir du kjørt inn på rommet der uttak skal skje. Der er legen, 2 sykepleiere og en person fra laboratoriet (iallefall på mine uttak) og mannen din. Den ene sykepleieren assisterer legen, mens den andre sitter ved siden av deg og gir smertestillende. Jeg fikk i alle fall smertestillende/beroligende før de begynte og deretter fikk jeg når de skulle begynne på den andre eggstokken. Det er bare å gi beskjed om du trenger mer. Eller så spør sykepleieren deg. Du vil nok merke at du blir "ruset" i hodet Men litt vondt kan det gjøre likevel. Hvis uttaket går greit (flinke leger på Riksen) så er det ganske fort gjort. Du får se alt på tv-skjerm. Deretter blir du trillet tilbake på rommet og må hvile ut der. Lykke til Dette går bra
Rose69 Skrevet 16. februar 2009 #3 Skrevet 16. februar 2009 Riksen har god dop, som noen glass god rødvin.hehe.du blir skikkelig avslappet og døsig.Intravenøst.Spør om en god dose om du er veldig nervøs.Om du tåler det da. Du vil merke det sekunder etter at du har fått det.Deilig... :-) Du vil nok kjenne noen stikk der inne, men d gikk fort over for min del. Den gangen j synes d var litt vondt, fikk j for lite dop. Så spør om en god dose du. Samt en pille på forhånd som du får når du blir tildelt seng.Du får sykehusskjorte og ligger og slapper av og venter.Sykepleierne er utrolig søte og omsorgsfulle. Du blir litt daff noen timer etter uttaket, men d går fort over.Det værste er ventingen synes jeg...tlf man skal ta til lab'en dagen etter...er noen egg befruktet?!Det er det store spørsmålet... Masse lykke til!
Rose69 Skrevet 16. februar 2009 #4 Skrevet 16. februar 2009 Prøv å følge med på tv-skjermen, det hjalp meg litt med å få fokuset bort fra uttaket.
Heira☆ Skrevet 16. februar 2009 #5 Skrevet 16. februar 2009 Heisann Fatu!! Jeg er så spent på dine vegne! Som du veit, så er ikke jeg på Riksen, men Haugesund, og der har de en litt annen prosedyre. Der får vi tabl. som smertestillende og ikke intravenøst. Men uansett, jeg vil bare ønske deg masse lykke til!! Og du trenger ikke ha panikke for eggutaket. Det kan gjøre litt vondt, men alle har forskjellige smerterterskler så du må nesten vente å se selv... Jeg synes ikke det er så veldig vondt. Når jeg tok ut på tirsdag, kjente jeg ingenting på høyre side, men litt på venstre. Og det er over på 1-2-3. (jeg har gjort det 5 ganger nå, og jeg lever ennå ;o) hehe)
Fatu Skrevet 16. februar 2009 Forfatter #6 Skrevet 16. februar 2009 Ja det er i morgen jeg skal. Det som overrasker meg er at jeg har gledet meg nå en hel uke til dette, og nå gruer jeg meg noe helt utrolig. Takker for alle svar, liker å høre at de på Riksen er flinke til å gi ut dop :-) Men nå vet jeg hva jeg har i vente, er bitte litt roligere. Og jeg har jo bare en eggstokk så det bør jo gå rasene fort.
satser & vesla Skrevet 16. februar 2009 #7 Skrevet 16. februar 2009 Hei Tatu Jeg er like nervøs som deg. Jeg skal ha min første uttak på onsdagsmorgen. Fikk vite at jeg skal ta par smertestillende en time før oppmøte, så får jeg morfin til uttaket + bedøvelse der nede og hvile en time etterpå. Jeg skal til Nordica. Jeg grugleder meg, er mest spent på om de blir befruktet og deler seg. . . har 5 folikler. . . Lykke til med uttaket i morgen Fatu :-)
Fatu Skrevet 16. februar 2009 Forfatter #8 Skrevet 16. februar 2009 Da skal jeg fortelle deg i morgen hvordan det gikk. Kan være testkvinnen, men jeg ble faktisk litt mindre stresset etter å ha lest de andre inleggene her. Og som hera sier, hun lever jo ennå:-)
Emma*den lykkelige venter Skrevet 16. februar 2009 #9 Skrevet 16. februar 2009 Hei Fatu Stress ned...jeg skal ha mitt 9 uttak og jeg lever i beste velgående ennå:-) Legg deg godt til rette i stolen (så godt det lar seg gjøre...hehe) og pust med magen. Noen ganger kan det gjøre vondt hvis eggstokkene ligger forkjært, men det er over på noen minutter. Tenk på en fødsel som varer i timesvis, dette er over på et blunk. Stort sett er det over uten at man kjenner annet enn små napp i eggstokkene. Hvis du er redd, stresset eller synes det begynner å gjøre vondt...tenk at du må lukke øynene og puste med magen...det er det eneste du skal konsentrere deg om. Da slapper muskelaturen av og det blir mindre ubehag og stress. Det kommer til å gå over all forventning Lykke til :-)
bobbygirl♥♥m/tvillinggutter Skrevet 16. februar 2009 #10 Skrevet 16. februar 2009 Hei Fatu og dere andre! Ville bare ønske deg lykke til. Selv starter jeg med sprøyter denne uka, det er første forsøk så jeg gleder og gruer meg om hverandre! Vi er i allefall heldige som kan komme inn her og få råd og trøst av alle dere med mer erfaring. Det setter jeg utrolig stor pris på! Kjenner meg ofte roligere etter å ha sjekket ut ting jeg lurer på her inne. Takk skal dere ha!
fostermor*stolt mamma* Skrevet 16. februar 2009 #11 Skrevet 16. februar 2009 vel,,, jeg fikk bare morfin i tablett form og det var ikke akkurat behagelig, da morfinen ikke slo til før uttaket var ferdig.. akkurat nå er jeg på rugedag 4 og føler meg litt voldtatt, men som de andre har sagt: vi lever enda og det er så verdt all smerten om man sitter igjen med en baby til slutt!
Fatu Skrevet 16. februar 2009 Forfatter #12 Skrevet 16. februar 2009 Uff da, kan man spørre hvor du var?
fostermor*stolt mamma* Skrevet 16. februar 2009 #13 Skrevet 16. februar 2009 jeg var på Hausken , men ikke tenk på det er kun min egen skyld som ikke stoppet dem og ba om mer sm. stillende før de fortsatte!!! så det er viktig å si ifra og ikke føle at man må skjerpe seg på noe vis, for du har krav på å ikke merke noe. med IV så går det også fortere, og man trenger ikke tenke på tid til at kroppen skal ta opp medisinene i blodbanen. og det var nok der de bommet på meg, for det var først når jeg reiste meg opp og gikk at morfinen sa pang i huet og jeg mintes de gode gamle russetid dager:P
Kine71 Skrevet 16. februar 2009 #14 Skrevet 16. februar 2009 Heisann Fatu! Man gruer seg jo spesielt til det man ikke vet hvordan blir. Jeg grudde meg mye mere til det første uttaket enn til mitt tredje for å si det sånn, og det sier jo alt! Er jo endelig blitt gravid og tenker jeg hadde gjerne tatt 10 uttak til om det var det som skulle til!!! Jeg tok en vival og Paracet før jeg dro på sykehuset ( ordinert av legen altså) og så fikk jeg Petidin (morfin) intravenøst underveis og lokalbedøvelse nedentil. Ikke se på ultralydproben med utstyret, men fokuser heller på skjermen som Rose sier. Det er over på 10 min og det går fort. Pust rolig ned i magen da kommer til å gå fint. Er enig i at det er mere spennende med den telefonen dagen etter, men det går nok også bra. Masse lykke til:0) Hold oss oppdater da!
Heira☆ Skrevet 16. februar 2009 #15 Skrevet 16. februar 2009 Å du Fatu, ikke glem å nyte tiden rusen er i kroppen. For det er skikkelig deilig ;o) Det syns nå hvertfall jeg. Nå fikk ikke jeg i.v. men morfin i tabl.form. Og det er så inmari deilig å ligge og kjenne når rusen kommer å tar deg hehe.
Fatu Skrevet 16. februar 2009 Forfatter #16 Skrevet 16. februar 2009 Skal ta med meg alle gode råd jeg har fått i dag, er ikke så stresset lengre nå. Ser frem til å bli ferdig og telefonen kl 14.30 på onsdag:-) Skal også nyte rusen :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå