Gå til innhold

Fast jobb + enekeltpersonforetak

Anbefalte innlegg

Jeg er sykemeldt 100 % fra min faste jobb grunnet svangerskapsplager. Jeg har i tillegg et enkeltpersonforetak. Kan jeg selv om jeg er sykemeldt sende ut faktura og "tjene" penger? hvordan blir dette når jeg skal ut i permisjon? Kan jeg fortsette å drifte mitt foretak eller tar jeg permisjon herfra og?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139649433-fast-jobb-enekeltpersonforetak/
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Når det gjelder sykmeldingen så tror jeg du kan være sykmeldt fra bare en jobb hvis den ene jobben er mer problematisk å utføre enn den andre i forhold til din sykdom. Det skal i tilfelle stå på sykmeldingen din og godkjennes av NAV.

Når det gjelder foreldrepenger gjelder både den vanlige jobben din og bedriftsinntekten din som grunnlag for foreldrepenger, men du kan i utgangspunktet ikke jobbe noe hvis du mottar 100% foreldrepenger. Som selvstendig næringsdrivende kan det likevel hende du kan få tillatelse av NAV til å gjøre litt arbeid som er nødvendig for å holde bedriften i gang i permisjonstiden (for å ungå konkurs). Det fikk jeg.

Du kan også velge å ta ut graderte foreldrepenger. Da kan du motta for eksempel 80% foreldrepenger og jobbe 20%. Samtidig strekker du stønadsperioden. Dette må du muligens avklare med din vanlige arbeidsgiver.

Dersom du velger å ta ut gradert ifht enkeltpersonforetaket trenger du ikke å avklare med din andre arbeidsgiver. Du forskyver bare stønadsperioden på foretaket ditt, ikke det andre arbeidsforholdet.

Dva at du må gå tilbake til din arbeidsgiver tidligere enn til foretaket ditt.

Det er mange som ikke er klar over dette og tror at dersom de velger gradert ved et arbeidsforhold så forskyves HELE perioden. Det er ikke riktig - det er altså kun det arbeidsforholdet man velger å ta ut gradert fra som endrer maksdato.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...