Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, hver 3 dag kansje?

Men nå har jeg en hel drøss med smokker, sikkert 15 stk, så slipper å måtte koke hele tiden. Har alltid en ren smokk. Også skyller jeg de i kaldt vann hver dag da, gjerne flere ganger for dagen.

Skrevet

Tjaaaa....ikke så ofte egentlig...Kanskje 1 gang i uka ca..? Har hørt man ikke skal koke dem for ofte, for da kan gummien bli porøs, men ikke vet jeg!

Skrevet

Vet ikke om det er for sjelden jeg, men her kokes de ikke mer enn en gang i uken... Har 4 som byttes på da..

Skrevet

Man skal kun koke smokker EN gang. Før førstegangs bruk. Etter det skal de skylles rene, og byttes ved behov. Koker man dem flere ganger blir silikonen/latexen porøs, og barnet kan få biter av smokken i halsen.

Er det flaskesmokker det er snakk om er det selvfølgelig en annen historie ;o) Men de skal byttes av og til de og ;o)

Skrevet

Flaskesmokker koker jeg etter hver gangs bruk, selvfølgelig, mens suttesmokker koker jeg før bruk og hvis de havner på gaten eller noe mens vi er på tur. Ellers skyller jeg dem, innimellom legger jeg dem i nykokt vannkokervann, men merker at det forringer kvaliteten, ja.

Skrevet

Jeg koker ikke smokkene.. bytter dem heller ut ofte.. jeg stapper dem i munnen min.. og skyller dem. Syns det er grusomt ekkelt å koke dem da det kommer vann inni... å tenk hvor mange bakterier som kan luske der!!

Skrevet

Hmh, er det bare jeg som er overhysterisk eller?? Her kokes ikke smokkene, men dampsteriliseres i mikro. Bruker en smokk i et døgn ca før den henes til sterilisering. Har ikke merket at det gjør noe med kvaliteten på smokken...

Skrevet

smokkene skal kun kokes før første gangs bruk og deretter skal den bare skylles i vann. bytt heller til nye smokker oftere. står i vedlegget på de smokkene jeg har kjøpt

Skrevet

Jeg steriliserer smokk daglig. Det er mest pga trøske som vi behandler om dagen

Men jeg har hørt at man fram til 3 mnd alder skal sterilisere alt utstyr som kommer i kontakt med barnes munn. Har aldri merket at smokken får dårligere kvalitet (men så skal de byttes månedlig da ihht pakningsvedlegg på smokk).

Kanskje jeg styrer for mye.....

Skrevet

Jeg koker smokkene når de er nye, og ellers skyller jeg de bare ofte. Koker de igjen dersom de faller på gulvet andre steder enn hjemme, eller på bakken ute.

Skrevet

Dette kommer vel ann på hvor gamle barna er også!

etter 6mnd trenger en ikke koke noe som helst....tenk på alt annet de putter i munnen, litt bakterier er bra!

Kjøp heller nye,bytter de ofte ut etter sykdom etc.

Skrevet

Jeg bare lurer på en ting- Man koker jo vann til barn under 6 mnd, kan man da skylle sutten i vann fra springen????

Skrevet

Man kan visstnok gi vann rett fra springen til de minste også...Bare ring kommunen og hør om vannkvaliteten er bra nok :) Evt. spør på helsestasjonen. Legen min skylte smokken til datteren min (den datt på gulvet på legekontoret) i varmt vann i springen - da syntes jeg nok jeg selv var litt hysterisk som alltid brukte kokt vann til å skylle den... Hun var 3,5 mnd da.

Skrevet

Det står i pakningsvedlegget til MAM suttene at de skal kokes ved første gangsbruk, og deretter skylles i vann.

Og de skal byttes ut hver 4-8 uke.

Dette gjelder værtfall latex-suttene. Tror det er noe annet med silikon, de tåler mer-

Vannet som kommer inni skal man bare klemme ut. Ikke farlig

Skrevet

Kan jo hende at jeg er litt uhysterisk på akkuratt dette. Men var på helsestasjonen i dag.. og smokken til den ene jenta på 2 uker datt på gulvet... Helsøster tok den opp og skylte den i vasken... og ga den til barnet...

Regner med at helesøster har peiling på dette ..

Dette er vel litt smak og behag.. tror ikke de tar skade av verken A eller B.. Det viktigste er vel å bytte dem ut ofte nok... Syns jeg.

Skrevet

Det blir jo litt feil å sterilisere smokker så ofte, samtidig som ungene leker på gulvet og skal pytte alt i munnen?

Forstår når ungene er syke, da kan det sikkert være greit å koke de oftere. Men å skylle av dem hår og støv er nok mere enn nok.

Synes jeg:)

Skrevet

Poenget med koking er jo at bakteriene dør... Det er drøssevis av bakterier i munnen din så jeg vil si dette er mye verre.

Jeg har aldri tatt barnets smokk i egen munn - da er det renere å ta de rett fra asfalten og inni barnets munn faktisk..

Skrevet

Vår helsesøster lærte oss at vi ikke skulle putte smokken i egen munn for der var det masse bakterier, men bare skylle de i varmt vann om de falt på gulvet. Så det er helt sikkert bra ;)

Men selv liker jeg å koke de innimellom for at de skal bli ordentlig rene, ihvertfall enda som snuppa er så liten..

(Sto forresten på pakken at de måtte kokes og ikke micro-steriliseres for å bevare kvaliteten, så da regner jeg med de ikke tar stor skade av det heller..)

Skrevet

hehe, jeg vet; munnen vår er visst rene bakteriebomben, og ikke anbefalt til "smokke-vask"!

Å skylle i varmt vann går bra (selv om det ikke er kokt), det gjorde de på barsel-avd. med skjoldene husker jeg...Jeg reagerte litt på det, for trodde liksom at det var veldig viktig at alt vann som den nyfødte babyen kom i kontakt med måtte være kokt, men sykehus-folka sa at det var null stress; noen få dråper gikk helt fint:) Og det gjorde det jo også, hehe!

Kan forresten ikke helt skjønne at sånne Avent-smokker laget av silikon tar skade av å kokes en gang iblant, da tåtesmokkene er laget av silikon og kokes daglig....? Jeg har ihvertfall ikke sett at de tar noen skade av det!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...