Gå til innhold

Noen her som har baby med atopisk eksem?

Anbefalte innlegg

Har akuratt fått vite at det er det min lille baby er plaget med .... Fikk ikke så mye info av legen ... har lest litt på nettet , og blitt litt skremt :( Har dere mer erfaringer? Hvordan har /går det med deres barn?

Setter pris på mange svAR

• 2 uker senere...

Fortsetter under...

Jeg er født med atopisk eksem og er nå 37 år og sliter fortsatt. Dette er noe man lærer seg å leve med.

Har nå en sønn på 5 år som får utslett på vinteren (ihvertfall om det er såpass lenge kalt ute som det har vært i vinter).

Har også ei datter på snart 2 år som er verre angrepet. Det vi har funnet ut er at ullundertøy er uaktuellt. Da popper det fram utslett med en gang. Ellers skal de jo ikke bli for varme for da klør det som verst. Vanskelig å finne balansegangen men sånn er det bare. Man må prøve seg fram. Nøytrale vaskemidler i alle former er jo bra og rent bomullstøy. Av kremer bruker vi essex og locobase (rød). De er fete og gode og funker godt men setter merker på tøy da. Ellers er det bare å prise sommeren:) Da har ikke mine barn symptomer ihvertfall. Ellers er det jo div. matvarer som også framkaller utbrudd.

Gjest mamma'n t go'guttene

Har dere vært hos hudlege? hvis ikke anbefaler jeg deg å få henvisning til huslege. Da får du mye info og tips om kremer og div.. Lillegutt her fikk atopisk eksem 3 mnd gammel. Det brøt plutselig ut og var på hele kroppen. Fikk streng beskjed av huslegen om å kutte babysvømminga med en gang. Det hjalp mye bare det. Ellers var råd å ikke bade mer enn en gang i uka (hjemme i balja altså), olje i vannet. Fuktighetskrem bør man smøre med morgen og kveld for å forebygge. Er han/hun sterkt plaget nå bør han/hun sikkert ha en kur med kortisonkrem og. Det fikk lillegutt her, en gang daglig i to uker (selvom eksemet ble så og si borte etter et par dagers smøring, men det skal visst ta knekken på noe som ligger under huden og lurer og, kortison er ikke sååå ille som folk skal ha det til sier legene). Det er også lurt å bruke bakteriedrepende salve i kloresår fordi eksemet kan spre seg ved infeksjon. Vi fikk også bakteriedrepende bad og en slags kløstillende mikstur ved ekstremt plagsomme tilfeller, men ingen av disse tingene har vi hatt bruk for.

Lillegutt her er MYE bedre enn han var de første ukene han fikk eksemet, og har stort sett bare litt i fjeset i blant nå (men smører for å forebygge hele tiden da). Også klør han veldig i hodet i blant (fikk ikke sove pga dette, men ble bedre etter kortisonkremen noen netter). Han ble også allergitestet da han var 6 mnd (blodprøve) og den slo ut på egg. Jeg må derfor holde han unna det pluss ikke spise det selv siden jeg ammer. HAn har blitt bedre etter jeg fikk vite dette. ANnet en del atopikere reagerer på av mat er bl. a melk og nøtter.

Andre ting: tørr luft gjør det verre, derfor verre om vinteren. Vi kjøpte luftfukter, føler det hjalp litt.. Lurt å bruke kuldekrem når man skal ut.. Også er det dumt å bli for varm, da blusser gjerne eksemet opp og klør mer.

Håper dette ikke ble for mye og overveldende, ikke bli skremt, mange har atopisk eksem, og det er ikke det verst som kan skje...dessuten er det mange som vokser det av seg, sjansen er særlig stor for det jo yngre man er når det bryter ut.

Krem-tips:

Fuktighetskremer:

A-derma

A-creme

Lipikar

Mot kløe:

D'exem

Physiogel

Og et tips tilslutt: Ta vare på kvittering fra apotek og si til dem der at du skal samle på dem (får stempel gjerne..kanskje ikke alltid..) så kan du snakke med NAV om å få dekket 90% av utgiftene til kremer etc hvis det overstiger 1600 kr i kalenderåret.

Lykke til! Går så bra:-) Men be om hudlegetime, like greit først som sist:-)

Jeg har prøvd dexem på meg selv og den gjør ting bare verre. Huden ble stivere og kløen ble verre for meg. Mulig det ikke føles sånn for andre. Ville bare si hvordan jeg følte den. Dyr var den også.....men hjelper den er jo ikke det noe å si på. A-creme er litt spesiell synes jeg. Den føles heller ikke helt bra men som sagt.....det er sikkert individuellt.

Anbefaler deg å be legen om henvisning til hudlege. Er nok lang ventetid, men helt klart verdt det. Fikk et helt annet syn på kortisonkremer bla. Det er viktig å smøre til huden er glatt og deretter forsøke å bevare den glatt. Ikke drive brannslukking av det verste for deretter å kutte det ut!

Vær obs på matvarer som kan gi eksem. Egg, melk, soya, fisk og av og til hvete er allergener som kan gi forverrelse i eksemet i de første leveår.

Av fuktighetskremer anbefaler jeg å prøve eucerin med karbamid. Kan være lurt å be om en prøve først da den kan svi på aktiv eksem. Start med karbamidkremene (helst 10% karbamid) når eksemet er borte.

Karbamid er et fuktigsbevarende stoff og er gunstig som daglig forebyggende smørebehandling. Regelmessig smøring kan hos mange holde huden bra i lange perioder.

Lykke til :o)

Annonse

Min gutt har det, men ble mye bedre etter at vi begynte med A-derma kremen. Har fått veldig lite info om det, helsesøster sa at det var alvorlig og at vi kom til å bli henvist til hudlege men når vi kom til legen sa hun at det " gikk sikkert over" og fikk navnet på en mild kortisonsalve vi kunne prøve. Hun legen hadde tydeligvis ikke peiling...

Fikk nettopp vite dette med ulltøy... har heldigvis ikke vært på babysvømming, men det visste jeg heller ikke. Når det gjelder varme, har han nok vært endel varm uten at jeg har visst at det kunne ha noe å si det heller. Helt håpløst med info på helsestasjon om dette :(

• 3 måneder senere...
  • 3 uker senere...

Hei! Jeg har selv atopisk eksem, og begge guttene mine var helt dekket av tørr kløende hud da de var 3-4 måneder. Da var det bare å starte på en melk og eggefri diett for meg som fullammet de, og med litt a-derma krem, ble de helt eksemfri på en liten uke.

Eldstemann er nå straks 3 år, og har begynt å få melkeprodukter igjen, det virker som han har vokst allergien av seg, og huden hans er helt fin. Lillebror på 8 mnd er melkefri i kosten.

jeg anbefaler deg å ta kontakt med en allergolog for å prikkteste barnet ditt og finne ut om det er noe det er allergisk mot.

Lykke til!:)

• 5 måneder senere...

Ja de fleste vokser dette av seg i 2års alderen,

Ecomed AS selger Tubifast klær som blir anbefalt å bruke over kremer slik at det ikke smitter over på klærne (rikshospitale hudavd anbef.)

Den kan både brukes som en våt teknikk eller tørr teknikk

Tlf Ecomed AS for mere info 67 13 7000

• 1 år senere...

Hei!

Jeg er også det som kalles atopisk. Jeg fyller forresten snart 29. Datteren min på 2 år og 7 mnd er også atopisk. Sønnen min er for liten enda til å diagnostiseres.

Vi kunne ikke bruke noe som helst form for ull på datteren vår før nå i vinter. Hun fikk store sår flere steder på kroppen av ull. Men nå fungerer det bra med merinoull.

Da hun var under 2 år hadde hun mer følsom hud enn hun har nå, men hun sliter fortsatt med kløe, irritert hud og elveblest.

jeg har funnet ut at både datteren min og jeg reagerer på vann.. Så vi dusjer/bader så sjeldent som mulig, men ofte nok til å holde oss hygieniske da =) Ellers vasker vi oss med klut. Og vi må passe oss vel for parfymerte såper og kremer, alle klær må vaskes før bruk, vi må holde oss langt unna parabener og følge nøye med på alle matvarer.

Vi bruker Neutral vaskemiddel og tøymykner, dusjoljer istede for såper, smører oss med A-derma Exomega og Dr.Greve's Allround krem. Også lufter vi huden vår =) Litt enklere for datteren min enn for meg det med å lufte huden =P

Hvis vi klør veldig bruker vi å ta en allergitablett - Polaramin, etter legens råd.

Men altså... Da jeg fant ut at vi reagerer på parabener, fikk vi en helt ny hverdag! Kan være verdt å sjekke ut det for dere andre også =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...