Gå til innhold

Noen tips for HARD mage????

Anbefalte innlegg

Skrevet

sønnen min er snart seks mnd og har fått fast føde siden han var fire mnd. Han får grøt, middag og fruktmos og selvfølgelig mme siden jeg ikke ammer lengre. De siste to ukene har han vært sinnsykt hard i magen, bæsjen er nesten like hard som stein..stakkars.

Han får maltekstrakt og sviskemos uten at det har bedret konsistensen. Er så redd han blir forstoppet snart. Er det noen der ute som har noen tips på STEINHARD MAGE? Han trykker og styrer noe veldig om dagen og det virker ikke som om han har det så bra. Han har også begynt å våkne flere ganger om nettene, noe jeg begynner å bli sliten av

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, har ikke prøvd dette selv, men ei venninne fikk råd på helsestasj om å ha lactulose i grøten til ungen sin (8mnd).

Til voksne er det en dose for å holde magen igang og en annen for å få den igang når det allerede er gått skeis, men vet ikke hvordan dosene er for så små barn!

Skrevet

hei!

Jeg kokte svisker og lagde sviskepurè :) en pose steinfrie svisker og ganske mye vann kokte lenge.. moser med stavmixer. Dette deler jeg opp i glass og fryser ned. Blander noen skjeer i grøten og så får han noen skjeer utenom :) han elsker både pureen og grøten.

Skrevet

Hei!

Jeg har en tass på seks måneder som også sliter med magen. Var hos hs idag og fikk endel god informasjon+en brosjyre utgitt av Institutt for farmakoterapi og Apotekforeningen.

Det er helt grusomt å se de små slite med harde klumper, her var det blod på klumpen en gang også, så skriver rett og slett ned til deg hva som står som tiltak til de som er seks måneder+.

* Hvis avføringen blir hard, kanskje tykk som en banan, eller hvis det går mer enn 1-2 dager mellom hver avføring bør du ikke vente med å gjøre noe; ellers kan avføringen stadig bli hardere, tykkere og sjeldnere. Det kan bli sprekker i endetarmsåpningen og hos noen kan det komme litt blod utenpå avføringen. Dette er ikke farlig, men barnet kan ha vondt og kan begynne å holde igjen avføringen for å unngå smerten. Slik kan det oppstå en vond sirkel. Denne må brytes fort.

* I andre levehalvår er det viktig at barnet vennes til å spise allsidig. Dette forebygger både forstoppelse og spiseuvaner. Gi grøterr av grov type, grønnsaker, rå frukt (men banan virker stoppende hos en del barn) og grovere brødsorter.

* Gi ikke for mye melkemat. Fra 1/2 års aldre bør du totalt ikke gi mer enn 5-6 dl melk tilsammen pr. dag, iberegnet det som brukes i grøter og sauser, ellers kan barnet bli mett av melkemat. Dette fremmer forstoppelse, bl.a. fordi barnet spiser mindre av annen mat som regulerer tarmen.

* Vann er utmerket tørstedrikk.

* Tilsetninger til maten av sviskesaft eller laktulose kan være nødvendig. Gi tilstrekkelig mengde til at avføringen blir fin. Vanlig mengde laktulosemiddel er 1,5-3 ml to ganger daglig, om nødvendig kan du gi det dobbelte. For å få god effekt av laktulose, må barnet også drikke en del vann, el.

* Andre avførende midler brukes kun etter råd fra helsepersonell.

Hjelper ikke disse rådene, bør du ta kontakt med helsesøster eller lege.

Det står også her at tarmen ikke tar skade av langvarig bruk av maltekstrakt eller laktulose. Og at laktulosepreparat kan trygt brukes av spedbarn selv om noen produsenter på pakningen angir en nedre aldersgrense på 3 år.

Helsesøster sa at mange barn blir harde i magen av fast føde, at det er en tilvenningsak. Jeg ble redd når det kom blod på avføringen og ga aldri igjen potet og gulrotmos. Nå vet jeg at man må bare prøve igjen og igjen, og heller gi laktulose eller noe annet i tillegg. Det er noe tarmsystemet må venne seg til rett og slett. Jeg gir alltid en barneskje malt to ganger daglig i flaske, og nå også sviskemos etter grøten.

Et annet tips hs sa var at hvis du så at ungen lå og pressa og slet fryktelig og hadde vondt, kunne man unntaksvis ta tempen i endetarmen. Dette irriterer tarmen litt, og kan føre til at avføringne kommer ut.

Uff, dette ble veldig langt. Håper det var til hjelp iallefall!

Skrevet

Tusen takk for nyttige tips. I dag fikk han ei skikkelig bæsjebleie som heldigvis var bløtere enn vanlig og merker stor forskjell på mini. Mye bedre humør og ligger ikke å presser lengre. De siste to dagene har jeg hoppet over et par flasker mme og gitt han sviskesaft blandet med vann og varmet det litt og det ser ut til å ha hjulpet. Har ikke prøvd laktulose, får man kjøpt det på apotek eller i butikken?

Skrevet

Apoteket. Jeg spurte etter Laktulose der og fikk da en flaske med noe som heter Bactulac som er laktulose

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...