Gå til innhold

April: Nattbleie?

Anbefalte innlegg

bruker aprilbarna nattbleie ennå? Lille gjør. Han sier han vil slutte. Vi har prøvd uten - uten hell :-/. Vi har ikke mast på han og tenkt at det kommer når han er klar, men han vil jo så gjerne selv. Jeg har sagt til han at når bleie er tørr tre morgener etter hverandre kan vi ta den bort.

Bleia er aldri tørr......langt i fra :-).

Hvordan gikk dere frem? eller hva er deres plan? Han virker jo egentlig motivert, men det gir liksom ikke resultater. har ikke lyst å la han tisse i senga så mange ganger heller for han blir så forferdelig lei seg....selvom vi selsagt sier det ikke gjør noe og at uheller lov. han blir liksom helt knust. Så nå har vi på en måte holdt litt igjen, Vet ikke hva som er riktig, jeg...?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/139646372-april-nattbleie/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi la inn tisse-rutine på kvelden da hun sluttet med dagbleie, og hos oss var det heldigvis så enkelt at nattbleiene var tørre av seg selv da. Ingen gode råd/tips, dessverre. Men du kan jo legge tisselaken i senga og ta på ham truse (feks i en helg så det er lettere å få vasket om du ikke går hjemme for tiden) - kanskje det psykiske med å ikke ha bleie på "gjør trikset"? Her er det forvørig også mest drikking før middag, og etter middag er det som regel bare koppen med Biola til barnetv. Dermed ikke helt full før hun skal legge seg heller... Uten at jeg vet omd et har noe å si altså.

Vi var bleiefrie på natten en stund, men når lillebror kom begynnte hun å tisse om natten igjen.

Vi har også sagt at når det er 3 tørre bleier på raken så kan hun slutte med bleie på natten også. Hun vill så gjerne, men får det ikke til.

Det gir seg selv etterhvert håper jeg, helsesøster sa det i alle fall.

Ja, det blir vel det vi får vente på også....Har prøvd den psykologiske effekten ved ikke å ha bleie på, men dette har endt med våt pysj hver gang. Han tar dette så tungt at jeg ikke tror det kan være særlig bra for selvfølelsen han i fht å klare dette....

Vi er i akkurat samme situasjon som dere, bortsett fra at han ikke en gang har lyst til å slutte. Tunge bleier hver morgen, selv om han går på do rett før han legger seg. Så vi får vel bare ta tiden til hjelp, men det hjelper å vite at det ikke er bare han som sliter med dette...

Det evige bleiesluttproblemet, ja... sukk!

Nattbleie stresser vi ikke med enda - den er tung som bly hver morgen, og ettersom han kommer inn til oss hver natt, hjelper det ikke med tisselaken i sengen hans, for å si det sånn...

Han er ellers flink til å gå på do og tisse i barnehagen, men om ettermiddagen hjemme gidder han ikke, så da blir det gjerne både en og to våte truser før leggetid. Nytter ikke å spørre OM han skal på do - det må han nemlig aldri, så vi må bare si bestemt at "nå går du på do" - hvis ikke går det gale... Irriterende - men jeg mistenker ham rett og slett for å ikke gidde å ta seg tid til å gå på do når han er opptatt i lek.

Vi har jo også lenge slitt med at han ikke vil/klarer bæsje i do, men forlanger å få på bleie. Håper nå at det løsner litt - har hatt et par suksesser i det siste med påfølgende premiering og mye positiv oppmerksomhet, men det er likevel ganske et sårt tema for ham. Det er utrolig viktig for ham, og det er gjerne noe han forteller villt fremmede mennesker stolt som bare det: "Jeg bæsjer på do!" (Enda han gjerne gjorde det for fire dager siden, og deretter har fylt 5-6 bleier...) Etter barnehagen i går ville han ha på bleie, men pappaen klarte på en rolig, men bestemt måte å få ham til å prøve på do - Han gråt litt før han satte seg på do, men pappaen var der sammen med ham og motiverte hele tiden - og jammen klarte han det. Han måtte selvfølgelig ringe og snakke med farmor og farfar etterpå: "Eg bæsjer på do sånn som deg farfar!"

Håpet er altså at når babyen kommer, så har vi i alle fall EN som er tørr på dagtid...

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...