Anonym bruker Skrevet 15. februar 2009 #1 Skrevet 15. februar 2009 Tror samboeren min er psykopat. Lurte på om noen kunne fortelle litt om et forhold med med en psykopat? Og hvordan du opplever det?
blond Skrevet 16. februar 2009 #2 Skrevet 16. februar 2009 Let bakover på anonymforum så finner du en del innlegg om det.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2009 #3 Skrevet 16. februar 2009 En som henger deg opp etter veggen,fordi han har misforstått hva du har sagt. En som knuser bordet ditt,fordi du ikke er enig. Ringer til deg ,for legge på når du svarer. Holder deg våken i flere timer fordi han ikke tror du har vært der du har vært. Vil kjøre utfor med dere begge,fordi du ber om å bli satt av litt tidligere.sånn Barn og BF ikke treffer den nye.... Kunne ramset opp masse,forholdet varte 1 mnd. Tør påstå at han var/er psykopat
solei Skrevet 16. februar 2009 #4 Skrevet 16. februar 2009 En psykopat er ofte populær og særdeles høflig utad. Min gamle eks var slik. Psyket meg gradvis ned. Gråt når jeg anklagde han for noe. Manipulerte slik at han alltid fremstod som den som hadde rett, Var utro. Da jeg gikk ifra han løy han om kreftsykdom for å få sympati hos meg. Men det er mange typer psykopater. Han mishandlet meg ikke fysisk men psykisk. Han sa at grunnen til at han klarte å gråte falskt..var å tenke på kjente som var døde. Jeg var 17 år og kom meg bort etter ca 10mnd.
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2009 #5 Skrevet 16. februar 2009 Eksen min overvåket meg med noe som heter "buddy" på mobilen. Kort fortalt er det noe fra netcom som venner kan ha på hverandre for å kunne "spore dem opp" uten at vennen din vet det. Han la det til på mobilen min og da var det gjort. Han sjekket at jeg ikke gikk innom byen etter skolen, at jeg var hjemme når jeg ikke var med han. Jeg fikk ikke lov til å snakke med andre gutter med mindre de var homser. Han sa til meg at ingen var glad i meg. At mamma og resten av familien min var med meg fordi de synes synd i meg, ikke fordi de likte meg eller var glad i meg. Da jeg ble gravid med barnet hans og ville ta abort etter at han hadde kastet meg inn i en busk, slått meg og tatt kvelertak på meg, sa han til meg at jeg drepte barnet hans, at hvis jeg virkelig tok abort, skulle han banke alle venninene mine hvis han traff på de på byen, han skulle ødlegge familien min og knuse meg. Han var utro -selvfølgelig. Han tvingte meg til å ha sex med han. Når det var slutt mellom oss hadde jeg blitt med han hjem etter byen en kveld fordi han tryglet og ba om å få være litt med meg, han hadde sex med meg mens jeg var full og sov. Jeg våknet med sæd mellom beina. Han kunne bli sint, helt uten grunn, si at jeg var ekkel, at han ble kvalm bare jeg var i nærheten, at jeg var en skitten hore, han kunne solgt meg for ti kroner på horekaien osv osv... Han hatet alle venninene mine og det var ofte at han ville at jeg skulle velge mellom en av venninene mine og han. Han har gjort så mye at hvis jeg skulle skrevet alt her, så ville det tatt et døgn. Men eksen min var helt klart en psykopat. Vi var sammen i ett og et halvt år. Hvis du er sammen med en gutt som bare har to eller tre likhetstrekk med eksen min, så hold deg langt, langt unna! Jeg har flere ganger tenkt på å anmelde eksen min fordi han har gjort så masse forferdelig som jeg HATER HAN for! Og det er vanskelig å komme over! Jeg gikk heldigvis til slutt, var helt utslitt og ødelagt, ble sammen med han når jeg var 16, ble slutt når jeg var 18. Men fikk angst og ble deprimert etter forholdet vårt. HOLD DEG UNNA slike menn!
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2009 #6 Skrevet 16. februar 2009 huff da. Så synd det er på dere haha. Tullinger dere er! Man velger menn etter hva man vil ha. Så dere kan vel takke dere selv idioter!!
Anonym bruker Skrevet 16. februar 2009 #7 Skrevet 16. februar 2009 Ja, drøssevis! Her inne på bim florerer det med psykopater. Anonym 09:56 har klare trekk, og er et strålende eksempel. Det eneste man kan gjøre er å trekke seg unna, og ikke forsøke å forandre dem. For det går ikke. De klarer ikke å ha empati med andre. Luller gjerne folk inn i et nett, som en edderkopp spinner sitt net, før de slår til. Mener selv de er ufeilbare.
1 gutt nov-08+2 små august-11 Skrevet 16. februar 2009 #8 Skrevet 16. februar 2009 Psykopatisjekklisten (PCL) -Glatthet/overflatisk sjarm. -Egosentrisk/storhetsideer om egen verdi. -Behov for nye impulser/lett for å kjede seg. -Patologisk (sykelig) løgnaktighet/bedrageri. -Bløffmakeri/manipulering. -Manglende anger eller skyldfølelse. -Manglende dybde av følelser. -Ufølsomhet, manglende empati. -Parasittær livsstil (snylter på andre). -Oppfarende/dårlig kontroll over sinne. -Promiskuøs seksuell adferd. -Adferdsproblemer før fylte 12 år. -Manglende realistisk langtidsplanlegging. -Impulsivitet. -Uansvarlig foreldreadferd. -Hyppige ekteskap/samboerforhold. -Ungdomskriminalitet før fylte 15 år. -Svikt under prøvetid eller løslatelse. -Manglende ansvar for egne handlinger. -Flere typer lovbrudd blant følgende 10: (innbrudd, ran, narkotika, frihetsberøvelse, mord(forsøk), ulovlig våpenbesittelse, lovbrudd av seksuell art, grov uaktsomhet, bedrageri, flukt fra fengsel). Analyserer man punktene i testen, vil man se at den inneholder en grovinndelig på ulike hovedfaktorer. Faktor 1 består av 8 ulike kriterier som dreier seg om mellommenneskelige forhold: egosentrisitet, selvopptatthet, angerfri atferd, storhetsfølelse og mangel på empati. Disse 8 kriteriene (punktene 1–8) gir maksimalt 16 poeng. Disse er ikke alene tilstrekkelige for diagnosen psykopati. Faktor 2 (punktene 9-20) dreier seg om en gjennomgående antisosial atferd, fri for anger, skyldfølelse og ansvarsfølelse, og med impulsstyrte handlinger uten tanke på konsekvenser som kan føre til kriminell atferd. Det foreligger også en 3-faktor modell som viser at kriminalitet ikke er noe kriterium for diagnose! Hare og hans medarbeidere har også utarbeidet en kortversjon av psykopatisjekklisten. Denne inneholder fem kriterier fra Faktor 1 og fem fra Faktor 2. Her krever man at minst syv av kriteriene totalt sett sikkert skal være til stede for at man skal kunne gi diagnosen psykopati. Psykopatens overbevisende væremåte, hans evne til å inngi tillit og skaffe seg allianser, sammen med hans dyktighet til å forvrenge sannheten slik at det han sier virker troverdig, samt hans manipulering av andre mennesker, gjør at vi alle har problemer med å avsløre ham i tide ; vi risikerer alle å bli ført bak lyset og vi blir ofte også lurt "trill rundt". Et typisk trekk ved denne typen adferdsforstyrrelser er logiske brudd i virkelighetsbeskrivelser. Og de formørker jobbhverdager med sin manipulerende og uforutsigbare atferd. De trakasserer og mobber, lyver og bedrar og de fraskriver seg ansvar i jobben og viser ingen omtanke for andre mennensker. De er rundt oss overalt og utgjør ca. 5% av den voksne befolkning. Vi møter dem som arbeidsgivere og arbeidstakere, sjefer, kolleger og underordnede. De ser ikke ut som de monstere de ofte fremstilles som i film, tvertimot fremstår de mer normale enn vi evner å forestille oss. Psykopati kan vi beskrive som en psykisk lidelse som kommer til uttrykk i sosialt avvikende atferd som alltid vil prege omgivelsene på negativ måte. Den sosialt avvikende atferden er ikke tilfeldig; ingen enkelthandlinger alene kan gi bakgrunn for betegnelsen psykopati. Når de negativt avvikende handlingene er stabile og uforanderlige og viser seg uavhengig av situasjonen, kan vi derimot bruke betegnelsen. Vi snakker her om typiske avvikende atferdsmønstre ; et sammenhengende syndrom. Psykopati er nær beslektet med narsissisme og vanskelig å adskille fra denne uten omfattende historikk og beskrivelser.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå