Gå til innhold

spørsmål ang. navnefest

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei!

mannen skal få ønsket sitt om å holde navnefest, istedenfor kristlig dåp. jeg har selv bare vært i dåp i kirken, aldri navnefest- så jeg vet ikke helt hvordan dette vil foregå.

'festen' har vi tenkt til å ha med våre nærmeste, som onkler tanter, oldeforeldre, besteforeldre etc. gjøre det som 'vanlig' med mat og kaker.

men spørsmålene er, om noen kan svare:

Jeg vil være med på navnesermoni i rådhuset (Oslo), synes det er litt mer høytidlig da- siden det ikke er i kirken. men må vi da være med i human et. forbund?

Hva skjer i rådhuset?

og hvor gamle er bebisene?

vi vil gjerne gjøre dette juni, men han er født i desember- så han er rundt 6mnd. er det for gammelt?

senere på kvelden vil vi holde en fest med våres venner, her er det en del som ikke kjenner hverandre.. så vi må ha noen morsomme bli kjent leker og rebuser.

vi vil ha dette som mer fest tenker jeg.. sånn at folk kan ta med seg det de vil å ha med å drikke, om det er ønskelig.. vi har tenkt til å ha en typ grillfest, siden vi skal ha det om sommeren.

er det noen som har ideer eller forslag, jeg er ihvertfall veldig blank=)

Skrevet

sjekk ut human-etisk sine hjemmesider. Du må ikke være medlem der for å ha navneseremoni. Du finner masse info der om altdu lurer på.

Skrevet

Hei!

Seremonien med Human-Etisk forbund er utrolig flott, masse glede!

Min datter var 8 måneder når vi hade navnefest, og det var en god blanding i alder på de barn som var med i samme seremoni, så 6 måneder vil ikke være for gammelt.

Jeg såg det som noe positivt at hun var så stor når vi gjorde det, hun var så våken og bevisst på hva som skjedde så det ble virkelig en fest for henne.

Lykke til!

Skrevet

Vår snuppe var 6 mnd på navnefesten, og de fleste var eldre enn vanlig er med dåpsbarn. Syns det var bare fint!

I Oslo er det ca halv pris på seremonien for barn av medlemmer, men foreldrene må ikke melde seg inn. Og ettersom det er 15-årsgrense for medlemsskap, blir ikke barnet innmeldt gjennom navnefesten heller.

Pga plass er det gjerne begrensninger på hvor mange pårørende hvert barn kan ha med, men det er en kjempefin seremoni, og jeg har hørt mange skeptiske besteforeldre og gammeltanter bli positivt overrasket over hvor "verdig" og fin seremonien er. Inviter med besteforeldre og det dere kan av gjester til rådhuset! Det er gjerne litt musikkinnslag og en tale for dagen.

Skrevet

Her er eksempel på program fra hef oslo:

program

Åpningsmusikk

Valse sentimentale. P. Tschaikowsky

Folketone fra Seljord

Navnebarn og foreldre kommer inn

(Alle reiser seg)

Velkommen v/An-Magritt Haneborg

Oslo fylkeslag av HEF

Allsang: Morgendagens søsken

Tekst: Eivind Skeie, mel.: Sigvald Tveit

HUM-koret

Potpourri av barnemelodier

Korarr. Arne M. Grimsby

Tale for dagen

Bente Sandvig

HUM-koret

Fabel

Henrik Lyssand/Jacob Sande

Utdeling av navnetavler

Bente Sandvig

Musikk

Tema fra Cinema Paradiso

Ennio Morricone

HUM-koret

Det gåtfulla folket (det er en helt nydelig sang!)

Arr. C.B. Agnestig/Per Arne Olsen

Musikk

Czardas. Monti

Avslutning v/An-Magritt Haneborg

Allsang: Din tanke er fri

Gml. Tysk melodi, tekst oversatt av Alf Cranner

Skrevet

Link til "Det gåtfulla folket", en av mine yndlingssanger om barn og barndommens magi!

Skrevet

og en litt mer jazzy versjon:

I seremonien bruker de et kor-arrangement

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...