Gå til innhold

Hva kan jeg bruke for å skremme bort katter?? Nabokatta bruker verandaen vår som do :-(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sier huff og æsj og ha-ha samtidig her 'LilaC'.

Hadde selv en vognpose (de er dyre) som jeg måtte kaste. Skikkelig irriterende også når barna tråkker i kattebæsj og drar det inn i huset og inn i bilen. Hvorfor skal jeg slite med dette når jeg ikke har katt?

Huff, håper eddiken gjor susen.

Skrevet

Godt det er flere som er enige med meg her..

Er vel ikke dyreplager selv om man kaster/spruter litt vann på ei katte som driter og pisser i hagen din vel??

Hva skal man gjøre da? Rope på de og kose de bak øra?

NOE må man jo gjøre for at de skal holde seg unna.

Selv om jeg har katt selv ( som forøvrig er så gammel nå at den bare ligger inne å sover), hadde jeg ikke tvilt et sekund med å kaste vann på ei katte som stadig vekk kom å la ekskrementer i beddet eller på verandaen min.

Hvorfor skal vi la de få gjøre det?? Det er andre steder å drite enn å gjøre det OPPÅ verandaen til folk.

Greit, ikke moro å bli søkk våt i 15 minus, men da går den sikkert hjem om den fryser.

Eller bare få et glass vann mot seg, den lærer sikkert fort om den stadig får slengt vann etter seg.

Sånn, ferdig.

Og jeg er VELDIG glad i dyr, bare ikke de som driter rundt om i hagen her.

( Selv om jeg heldigvis ikke har merket stort til det?

Skrevet

Det er bra å se at dere tar alt seriøst her inne :o)

Neida partyoffive jeg planlegger ikke å kjøre på katta, men kan vel si det på den måten at hvis såfremst det skjer så blir jeg ikke så utrolig lei meg.

Når det gjelder det Idefix sa om å skvise katta i døra så var det vel ikke hun som hadde gjort det, men noen som hadde nevnt det for henne.

Bøtte med vann over katta er faktisk et godt råd og skal prøve det neste gang.

Skrevet

Æsj, jeg gidda ikke å lese alle innleggene med dustete forslag. Så i fare for å skrive noe som er skrevet før.....blabla osv. (trøtt og sur :-p)

-Jeg har hørt at katter ikke er så alt for glad i Tagets, så til sommeren får du plante det i hagen/krukker på verandaen.

-Hell kaffegrut i blomsterbedet, katter liker visst ikke å tråkke på det.

-Noen katter liker ikke pepper, sitron, appelsin, eddik, hvitløk.

Bruk ikke salmiakk eller klorin, da det minner katten om piss :-p

Skrevet

Jeg skulle ønske det fantes dyrepoliti på lik linje her, som det er i Amerika.

Uskyldige "skremme vekk" midler som vann - det har jeg brukt selv. Og det bruker jeg inne i mitt eget hus - når katta her ligger under senga og _ikke_vil_ut. Vel - når jeg skal på jobb så får ikke katta lov til å ligge på soverommet mitt. Da må den ut. Kommer den ikke ut frivillig henter jeg vannflaske og spruter litt. Det samme gjør jeg når kattekreket ligger oppå håndklærne på badet. Den har lært nå.

Rottegift og andre ting dere ville ha kverket en katt med... Skammelig.

Ta det opp med EIERNE!

Det er da vel ikke katta si feil i den forstand - at den lever ved siden av dere (i nabolaget). Det er da eieren det. Eieren tok denmedd dit - eieren får stå til ansvar for det. Jeg ville blitt fryktelig trist om katta mi hadde ødelagt ting for naboen min.

Men, jeg blir også fryktelig trist om noen MISHANDLER katta mi, fordi naboen ikke har sagt ifra om problemene. Og ikke minst hadde jeg blitt forbanna.

Jeg bruker ikke engang rottegift på småkryp - ikke søren om jeg ville brukt det på katter.

Vet dere åssen gifta funker?

Muse- og rottegift som benyttes i Norge inneholder som regel antikoagulantia (stoffer som forhindrer blodet i å levre seg). De mest brukte forbindelsene er av typen superwarfariner.

Superwarfariner kan gi alvorlig forgiftning etter et enkeltinntak. De virker ved å hemme nydannelsen av vitamin K i kroppen. Vitamin K er nødvendig for å danne koagulasjonsfaktorer i blodet, slik at dette kan koagulere/levre seg normalt. Superwarfarinene skilles sakte ut av kroppen slik at den økte blødningstendensen vil kunne vare i flere måneder. (For å få motgift når man har fåftt i seg dette, gis Vitamin K)

Forgiftning med superwarfariner vil arte seg som en økt blødningstendens. Andre symptomer og tegn, som kan oppstå er som oftest en følge av blødningene.

Tegn på forgiftning viser seg først når allerede dannede koagulasjonsfaktorer er brukt opp. Først etter 1-3 døgn kan man se forandringer på blodprøver. Blødninger kan på dette stadiet være tilstede, men som oftest kommer de senere.

Ved en lett forgiftning vil en påvirkning kun oppdages på en blodprøve. Ved moderate forgiftninger får man bloduttredelser, blod i urin og avføring, tannkjøttblødninger og økt blødning fra små sår og kutt. Ved alvorlige forgiftninger får man indre blødninger, blant annet fra mage-/tarmsystemet og i hjernen.

Her er forøvrig hentet fra en dyresiden, hav dere KAN gjøre for å holde katten borte:

3.2.4.3. Katten min er bestandig på plasser den ikke har lov til å være. Hvordan kan jeg får den bort derfra?

Gjennom tidene er utlegging av bl.a. disse remediene foreslått på no.alt.katter:

pepper

appelsinskall

kaffegrut

ulveurin

Tabasco (snakk om SMÅ mengder)

anti-katt-spray fra zooforretning ("Get Off")

eddik

(Noen foreslår Klorin eller salmiakk for å skremme unna katter, mens andre hevder at disse remediene tvert imot er attraktive for dyra. Uansett, husk at katten kan skades alvorlig om den får såpass sterke substanser direkte på huden eller innvortes. )

*** foreslår bruk av dobbeltsidig tape eller oppvaskmiddel på benker/bord en ikke ønsker at katten skal gå/ligge på. Line Bareksten foreslår utlegging av aluminiumsfolie i soner du ønsker skal være kattefrie.

Dette skal du gjøre NÅR du har funnet en løsning, for å unngå at problemene vedvarer:

*fjern/kasser tilskitnet stoff eller tepper hvis mulig

*iseddik eller spesialprodukter kan brukes

*damprensing kan hjelpe

*"kattejagende" midler kan hjelpe

*ikke legg nye tepper før problemet er helt løst, ellers kan du måtte begynne på nytt

*ikke bruk salmiakk eller klorin

(link: http://lynx.uio.no/no.alt.katter/faq.html#3.2.4.3)

Skrevet

Takk for mange fine forslag, har som sagt IKKE tenkt å bruke rottegift o.l. Har selv mistet katter pga det :(

Prøvde litt eddik i går kveld, så er spent på å se om katten kommer tilbake i dag.

Skrevet

Hehe, smarte meg vaska med salmiak i går.. :P

Takk for flere tips, skal prøve ut forskjellig helt til katta ikke gidder

bryderiet mer :)

Skrevet

ser flere har nevnt get off og den VIRKER!!!! vi har brukt den på begge kattene våres for å få bort uønsker adferd=0) men kjøp den som er de grønne gele kulene, må man ha det i barnevogn(ikke mens ungen ligger der ) bare ha det i en liten skål. Har som sakt virket på begge kattene våres og vi har anbefalt det til andre som det har virket for=0)

Lykke til.

ps. hadde mine katter øddelagt ting hos naboen hadde jeg seff erstatet det!!!!!!!!!! det er ikke naboens problem at jeg har katt.

Skrevet

Leste dine svar Lilac*, og det er flott at du ikke vil ty til slike midler.

Men, jeg vil også anbefalt deg å si ifra til eieren av katten..

Som jeg sa, så ville jeg blitt trist om katta mi skulle ødelagt ting hos naboen.

Lykke til! :)

Skrevet

pepper, men det blir jo vaska bort når det er vått ute. Om man gidder å strø litt rundt hver dag så funka det iallefall på katten min som skeit inne en stund etter operasjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...